Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Hans » 3 mars 2009, 14:13

Ryktesvägen har jag hört att numer så avlägsnar många kvinnor hår från området runt de ädlare delarna, tydligen skall även män och HBT-personer ägna sig åt det likaledes. För inte allt för många år sedan var detta inte spritt, då såg man inte en rakad fi... ehrmm.. kvinnligt könsorgan hur länge man än försökte hitta en. Jag tror mig ha en idé om hur modet uppstod d.v.s. genom filmindustrin - men min fråga är, har fenomenet funnits tidigare i historien?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av MoparMadness » 3 mars 2009, 16:06

Removing unwanted hair from the body is an act of fitrah. Referring to this, the Prophet (peace and blessings be upon him) is reported to have said “The fitrah is five things: circumcision, trimming the mustache, cutting the nails, plucking the armpit hairs, and shaving the pubic hairs” (Al-Bukhari)
In ancient India (around 400 BC), chest and pubic hair was shaved, and the head, chin and upper lip hair was shaved every fourth day."
In the Indus River Valley of Pakistan, hygiene was a religious imperative for the ancient Hindus. The style for men in India was a neatly trimmed beard; they shaved off all the hair from their chest and pubic area, however. Women removed hair from their legs with razors or tweezers."
Total removal of body-hair was customary for both men and women in ancient Egypt.
Senast redigerad av 2 MoparMadness, redigerad totalt 3 gång.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

feffe
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 februari 2007, 08:15
Ort: Stockholm

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av feffe » 3 mars 2009, 16:07

En något...annorlunda frågeställning får man väl lov att säga :D

Hittade vid en snabb goggling följande sida som berör ämnet http://www.shenet.se/recept/rakmedeltrad.html. Jag vet att jag även tidigare läst att det i det antika egypten avlägsnades kroppshår på både män och kvinnor. vet dock inte om det är ett vedertaget faktum eller bara en myt (nåt för Hexmaster kanske?).


/F

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Hans » 3 mars 2009, 17:14

Tackar för svaren, länken var inte riktigt 100% klar vad avser könshår. Kroppshår och könshår inbillar jag mig är olika saker.

Så de flesta manliga muslimer har rakad pung - hade jag ingen aning om, intressant. Hur står det till på spinnsidan i den muslimska världen?

I Indien, samma fråga, har kvinnnor rakat sig där nere också?

I det gamla Egyptien - återigen, är könshår inkluderat i kroppshår?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Olof Trätälja » 3 mars 2009, 18:34

Hmm, jag vet inte om jag egentligen vågar skriva i detta ämne. Men man kan ju alltid slå sig på genusperspektivet får då blir ju allt OK. En intressant sak från antiken är att i Antikens Grekland så avbildades, skulpterades, ofta män nakna, kvinnor i princip aldrig. Därvid kan vi konstatera att männen därstädes inte ägnade sig åt det som tråden åsyftar, hur det var med kvinnorna vet vi däremot inte. I det samtida Indien var det däremot tvärt om, män avbildas aldrig nakna, med undantag för jainisterna, samt senare vid intimt umgänge med kvinnor, kvinnorna är däremot vanligen skulpterade nakna. Därvid kan man dra slutsatsen att de senare, oftast men inte alltid, var rakade i Indien under denna tid.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Hans » 3 mars 2009, 19:37

Det är naturligtvis enbart i genusforskningens syfte jag startade denna tråd.

Bra infallsvinkel med statyer - enligt statyerna, som du säger, inget helrakat för grekiska män.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Olof Trätälja » 3 mars 2009, 23:44

Jag får väl då inte vara sämre än Hans utan bifoga något som i varje fall i någon mån stödjer min teori. Tyvärr är bilden lite dålig, dels därför att jag aldrig tar särskilt bra bilder, dels därför att den är utskuren ur en större bild. Avsikten var ju inte att dokumentera just detta. Den är från en grottsal i Ellora där väggarna kantas av skulpturer.
ellora.png
ellora.png (223.63 KiB) Visad 6685 gånger
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

feffe
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 februari 2007, 08:15
Ort: Stockholm

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av feffe » 4 mars 2009, 08:35

Hans skrev:Tackar för svaren, länken var inte riktigt 100% klar vad avser könshår. Kroppshår och könshår inbillar jag mig är olika saker.
I det gamla Egyptien - återigen, är könshår inkluderat i kroppshår?
Längst ner på den länkade sidan finns ett avsnitt om "den rakade kroppen" som behandlar även delar under hakan: "Långt innan romarna började raka sig hade romarinnorna använt rakkniv, pimpsten och olika slags pastor för att bli av med hårväxten och i motsats till männen inte bara i ansiktet utan också på kroppen. När Ovidius skriver sin förförelsehandbok runt år 0 säger han att det inte ens behöver ordas om varför damerna bör raka benen. Det kunde annars varit intressant att få veta.När Suetonius runt år 120 skriver sina kejsarbiografier missar han aldrig att få med detaljer om hårborttagning som ett säkert tecken på femininitet eller homosexualitet hos kejsarna. Caesar, som han kallar en man för kvinnor och en kvinna för män, inte bara klippte och rakade sig omsorgsfullt, utan han lät även avlägsna överflödig hårväxt, enligt vad somliga hånfullt har berättat."

Naturligtvis är det ju lite knepigt att i texten utläsa exakt vilka hår som avlägsnades och vilka som fick vara kvar.
Men när det gäller statyer finns ju alltid problematiken med att kunna skilja vad som var ett ideal och hur modellen (om en sådan existerade) verkligen såg ut. Jämför bilden som Hans postade. Vi kan väl anta att inte alla antikens greker var lika...låt oss kalla det...modest utrustade som mannen på denna staty.

Men låt oss inte ägna oss åt hårklyverier (sorry, kunde inte låta bli :oops: ) utan forska vidare i detta intressanta ämne.
Med vänlig hälsning
F

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Markus Holst » 4 mars 2009, 09:43

Hans skrev:För inte allt för många år sedan var detta inte spritt, då såg man inte en rakad fi... ehrmm.. kvinnligt könsorgan hur länge man än försökte hitta en.
En till viss del off-topic fråga, men: Hur vet du det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Hans » 4 mars 2009, 12:03

Empirisk forskning i samarbete med Centrum för globala genusstudier vid Göteborgs universitet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Olof Trätälja » 4 mars 2009, 14:21

feffe skrev:Men när det gäller statyer finns ju alltid problematiken med att kunna skilja vad som var ett ideal och hur modellen (om en sådan existerade) verkligen såg ut. Jämför bilden som Hans postade. Vi kan väl anta att inte alla antikens greker var lika...låt oss kalla det...modest utrustade som mannen på denna staty.
Nja det är ju det där som är lite knepigt, det kan röra sig om idéalbilder förstås men det kan också finnas konstnärliga syften. I det grekiska fallet så skulle man ju kunna tänka sig att konstnären sökt avsexualiserat statyn på detta vis och det kan man naturligtvis också tänka sig i det indiska. Dock så vet man ju inte riktigt hur konstnärerna tänkt och det är väl det som gör det kan kännas lite märkligt när kvinnor rakar sig så att de ser ut som småflickor. Att könshåren är en sexualitetssignal är nog biologiskt betingat men jag tror mig också ganska säkert läst, även om jag inte har någon referens, att det finns kulturer som tar fasta på detta och som en del av initiationsriten rakar av allt hår, inklusive huvudhåret, vars utväxande sedan får representera ingången till vuxenlivet.

Vanligare, framförallt i mer avancerade kulturer, tror jag dock har varit att rakningen berott på någon slags renhetskult där hår fått beteckna orenhet. Jag skulle också tro att detta är det starkaste skälet i samtiden, men nytt är fenomenet alltså inte.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 8 september 2002, 05:35
Ort: Marestad, Suecia

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Anckarström » 11 mars 2009, 13:35

Det torde ha varit någorlunda vanligt då det t.o.m. finns erh.... pubesperuker - "merkin" som det heter på engelska. Anledningen till det könsliga kallhygget var nog främst hygieniskt, för att avvärja löss och dölja syfilissymtom. Dessa peruker ska enligt utsago fortfarande vara i bruk, dock inom filmindustrin för att dölja skådespelarnas kön ifall intima scener ska spelas in.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Olof Trätälja » 26 mars 2009, 14:38

jes 7:20
Den dagen skall Herren
med den lejda kniven från andra sidan Eufrat
- kungen av Assyrien -
raka av håret från huvud och kön,
även skägget skär den bort.
Betydligt mer explicit i den nya översättningen ovan, än i den gamla.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Robert Sköld » 31 mars 2009, 23:55

Nämen hans, trodde det enbart var kanoner och båtar i ditt sinne ;-)

Angående citatet från bibeln, det låter ju snarast som någon slags metod för att förnedra en fiende, i sin kontext då! Eller syftar det precis på rakning av dessa delar?

/Robert
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"

-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Rakning av, ehrmm... ädlare delar

Inlägg av Olof Trätälja » 2 april 2009, 16:24

Robert Sköld skrev:Nämen hans, trodde det enbart var kanoner och båtar i ditt sinne ;-)

Angående citatet från bibeln, det låter ju snarast som någon slags metod för att förnedra en fiende, i sin kontext då! Eller syftar det precis på rakning av dessa delar?

/Robert
Som jag uppfattar det så utgör rakningen ett yttre tecken på förslavning. Dvs man såg till att raka slavarna så att man skulle känna igen dem och det är detta som är på väg att ske genom Assyriernas anfall.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar