titelras(eri)
-
frejs väpnare
- Medlem
titelras(eri)
Under Medeltidstråden har startats en diskussion om ställning i samhället.
Där påpekar Hexmaster att förr var "bonde, i dag lika med lantbrukare, var något betydligt bättre och finare än arrendatorer etc."
Vilket, hos mig födde tanken på hur många titlar som degraderats under årens lopp.
Min morfar, född 1874, krävde att få titeln bonde i telefonkatalogen. Lantbrukare började torparna kalla sig, och hemmansägare kallades bara patrask. I dag är bonde närmast ett skällsord (åtminstone i Göteborgstrafiken), medan kupongklipparna i sina herrgårdar gärna vill heta lantbrukare eller hemmansägare.
Dräng lär ju ha varit en mycket högt uppsatt person under vikingatiden, för att s.sm.o degraderats som t.o.m. under bonden.
Tilltalsordet Herr var reserverat för adeln, och i dag blir folk förbannade att bli kallade herr och Ni.
Madame (med fransk stavning) var en mycket fin dam, medan Madam (med svensk sstavning) visserligen var en respektabel kvinna, men inte av klass. Och sedan blev det fiskmånglerskor och huslöss av den titeln.
kan man påstå att det generellt är så att titelsjukan alltid medför att en titels status kommer att förändras, och oftast i nedsättande riktning?
Där påpekar Hexmaster att förr var "bonde, i dag lika med lantbrukare, var något betydligt bättre och finare än arrendatorer etc."
Vilket, hos mig födde tanken på hur många titlar som degraderats under årens lopp.
Min morfar, född 1874, krävde att få titeln bonde i telefonkatalogen. Lantbrukare började torparna kalla sig, och hemmansägare kallades bara patrask. I dag är bonde närmast ett skällsord (åtminstone i Göteborgstrafiken), medan kupongklipparna i sina herrgårdar gärna vill heta lantbrukare eller hemmansägare.
Dräng lär ju ha varit en mycket högt uppsatt person under vikingatiden, för att s.sm.o degraderats som t.o.m. under bonden.
Tilltalsordet Herr var reserverat för adeln, och i dag blir folk förbannade att bli kallade herr och Ni.
Madame (med fransk stavning) var en mycket fin dam, medan Madam (med svensk sstavning) visserligen var en respektabel kvinna, men inte av klass. Och sedan blev det fiskmånglerskor och huslöss av den titeln.
kan man påstå att det generellt är så att titelsjukan alltid medför att en titels status kommer att förändras, och oftast i nedsättande riktning?
Re: titelras(eri)
Kan förstå om han inte ville kallas lantbrukare med tanke på att brukare tidigare var ett ord för arrendator. Men hemmansägare var ju detsamma som självägande bonde, så jag förstår inte riktigt vad han kan ha haft emot den titeln.frejs väpnare skrev:Min morfar, född 1874, krävde att få titeln bonde i telefonkatalogen. Lantbrukare började torparna kalla sig, och hemmansägare kallades bara patrask. I dag är bonde närmast ett skällsord (åtminstone i Göteborgstrafiken), medan kupongklipparna i sina herrgårdar gärna vill heta lantbrukare eller hemmansägare.
Hemmansägare är ju som sagt synonymt med självägande bonde och har mig veterligen aldrig setts som nedvärderande (utom möjligen av de som själva inte ägde någon jord). Det är ju till exempel en väldigt vanlig titel på gravstenar ute på landsbygden.a81 skrev: Kan förstå om han inte ville kallas lantbrukare med tanke på att brukare tidigare var ett ord för arrendator. Men hemmansägare var ju detsamma som självägande bonde, så jag förstår inte riktigt vad han kan ha haft emot den titeln.
Vidimerar "hemmansägare". Mycket vanligt på gravstenar.
En titel jag kommer på direkt som ökat i värde är marskalk, det skall en gång i tiden (Karl den store?) ha varit någon sorts stall-titulatur (där "mar-" motsvarar dagens märr).
En titel som sannerligen tappat ungefär allt sitt värde är herr. Det var inte vad skit som helst på medeltiden.
Att titlars värde ändras över tid är väl närmast något allmänt mänskligt. Liksom att inflation är betydligt vanligare än deflation.
En titel jag kommer på direkt som ökat i värde är marskalk, det skall en gång i tiden (Karl den store?) ha varit någon sorts stall-titulatur (där "mar-" motsvarar dagens märr).
Faktiskt? Känner inte igen det - SAOB beskriver "duglig l. tapper man" m.m., liksom att det lånats till engelska dreng = landbonde, "med kontrakt äldre än den normandiska eröfringen".frejs väpnare skrev:Dräng lär ju ha varit en mycket högt uppsatt person under vikingatiden
En titel som sannerligen tappat ungefär allt sitt värde är herr. Det var inte vad skit som helst på medeltiden.
Att titlars värde ändras över tid är väl närmast något allmänt mänskligt. Liksom att inflation är betydligt vanligare än deflation.
Har inte den sk. "du reformen" på 60-talet fått det att gå troll i titulering? Att "Dua" anses jämlikt och därmed demokratiskt i likhet med "medborgare" (citizen) under franska revolutionen eller "kamrat" i Sovjet. Folk blir ju upprörda när det av artighet tituleras på TV tex, vilket jag finner ytterst underligt. Vänd på det istället varför inte titulera i större utsträckning.
Ni felanvänds ju idag av många som tror det är artigt, Nia görs ju neråt dvs till kassörskor, hembritäden och annat tjänstefolk medan de skall titulera uppåt i rangrullan så att säga.
Ni felanvänds ju idag av många som tror det är artigt, Nia görs ju neråt dvs till kassörskor, hembritäden och annat tjänstefolk medan de skall titulera uppåt i rangrullan så att säga.
Nåja - som Hex skriver ändras titlars värde under tid och det inkluderar också Ni, att man niade neråt förut innebär inte att "Ni" felanvänds när det används nuförtiden. Dock håller jag inte med om att det är av rent artighetskäl, snarare niar man för att visa att man respekterar någons integritet och inte genast är "du" med den personen.Psilander skrev:Ni felanvänds ju idag av många som tror det är artigt, Nia görs ju neråt dvs till kassörskor, hembritäden och annat tjänstefolk medan de skall titulera uppåt i rangrullan så att säga.
Jag upplever också det moderna niandet som något problematiskt. Om man, av någon anledning, vill hålla en viss distans, kan man tilltala den andra i tredje person singularis, det är mycket mera sympatiskt, tycker jag.
/G:son
/G:son
Driver du med mig?G:son skrev:Jag upplever också det moderna niandet som något problematiskt. Om man, av någon anledning, vill hålla en viss distans, kan man tilltala den andra i tredje person singularis, det är mycket mera sympatiskt, tycker jag.
Jag blir betydligt hellre niad än att någon säger "han" om mig när jag är närvarande..
G:son skrev:tredje person singularis, det är mycket mera sympatiskt, tycker jag
Med tanke på vad folk blir upprörda över så vet jag inte hur detta skall tolkas... Är det insändare i Metro?Psilander skrev:Folk blir ju upprörda när det av artighet tituleras på TV tex
Instämmer.G:son skrev:Jag upplever också det moderna niandet som något problematiskt. Om man, av någon anledning, vill hålla en viss distans, kan man tilltala den andra i tredje person singularis, det är mycket mera sympatiskt, tycker jag.
/Daniel
Egentligen är väl den stora frågan varför niandet/titulerandet försvann så snabbt. Det kan inte ha tagit mer än tio år. Har någon på fullt allvar niat och/eller titulerat någon (utanför kungahuset) i Sverige efter 1980?Psilander skrev:Har inte den sk. "du reformen" på 60-talet fått det att gå troll i titulering? Att "Dua" anses jämlikt och därmed demokratiskt i likhet med "medborgare" (citizen) under franska revolutionen eller "kamrat" i Sovjet. Folk blir ju upprörda när det av artighet tituleras på TV tex, vilket jag finner ytterst underligt. Vänd på det istället varför inte titulera i större utsträckning.
Utvecklingen är väl i och för sig liknande i en del andra länder. Mr/Mrs/Miss/Dr/Sir verkar till exempel i dag användas mindre i engelskspråkiga länder än för några decennier sedan, men utvecklingen verkar ha gått mycket långsammare där än i Sverige.
Vad gäller titelinflation så har ju detta drabbat även militära grader, förutom de allra högsta. Orsaken till detta är dock en helt annan än på den civila sidan. Där handlar det inte om någon titelsjuka, utan snarare rationalisering i kombination med att försvaret har krympt. När färre befäl behövs, så krävs inte heller lika många grader.
Däremot har det kanske funnits någon psykologisk tanke bakom sättet man avskaffat militära grader på. I huvudsak har man tagit bort lägre grader och sedan flyttat ned de närmast högre ett eller två steg. Vad jag vet så har man inte i samma utsträckning, vilket kanske vore mer logiskt, plockat bort grader jämnt utmed hela skalan och låtit de lägre graderna bestå i proportionell utsträckning...
Däremot har det kanske funnits någon psykologisk tanke bakom sättet man avskaffat militära grader på. I huvudsak har man tagit bort lägre grader och sedan flyttat ned de närmast högre ett eller två steg. Vad jag vet så har man inte i samma utsträckning, vilket kanske vore mer logiskt, plockat bort grader jämnt utmed hela skalan och låtit de lägre graderna bestå i proportionell utsträckning...
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Den militära titelförändringen, alltså förändringar i gradsystemet, beror väl på många saker.
I samband med NBO, jag minns inte när den kom, övergick man fårn ett system med två parallella grad- och utbildningssystem till ett gemensamt. enklare än att då plocka olika grader från de olika systemen, behäll man officerarna och skrotade underofficerarna. I det gamla systemet var ju underofficerare hantverkarna medan officerarna var akademikerna.
Nu har man emellertid återigen infört fler grader i samband med att man börjat utbilda tekniska officerare och alltså återgen har två karriärsvägar. Därmed har bland annat fanjunkare och förvaltare kommit till heders igen, tillsammans med en del rena nymodigheter.
Jag är inte fullt insatt i det hela, och kan ha fel i det jag skriver ovan. Kanske kan herrar som Psilander mfl rätta mig.
I samband med NBO, jag minns inte när den kom, övergick man fårn ett system med två parallella grad- och utbildningssystem till ett gemensamt. enklare än att då plocka olika grader från de olika systemen, behäll man officerarna och skrotade underofficerarna. I det gamla systemet var ju underofficerare hantverkarna medan officerarna var akademikerna.
Nu har man emellertid återigen infört fler grader i samband med att man börjat utbilda tekniska officerare och alltså återgen har två karriärsvägar. Därmed har bland annat fanjunkare och förvaltare kommit till heders igen, tillsammans med en del rena nymodigheter.
Jag är inte fullt insatt i det hela, och kan ha fel i det jag skriver ovan. Kanske kan herrar som Psilander mfl rätta mig.
Först undrar jag var en kupongklippare är?
Sen förstår jag inte snacket om "titelsjuka". I Tyskland och Frankrike är alla herr doktor, monsieur och vous utan något problem. Medan vi i Sverige kallar det titelsjuka när vi går bortom du.
Varför?
Sen förstår jag inte snacket om "titelsjuka". I Tyskland och Frankrike är alla herr doktor, monsieur och vous utan något problem. Medan vi i Sverige kallar det titelsjuka när vi går bortom du.
Varför?
Jag undrar om det inte hänger ihop lite med jantelagen --"Du ska inte tro att du är något"...Ari Gold skrev:Sen förstår jag inte snacket om "titelsjuka". I Tyskland och Frankrike är alla herr doktor, monsieur och vous utan något problem. Medan vi i Sverige kallar det titelsjuka när vi går bortom du.
Varför?