Sveriges slavar och hovslavar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Sveriges slavar och hovslavar

Inlägg av oilc » 13 februari 2009, 20:01

Jag undrar om någon känner till några exempel om Sveriges slavar? Jag menar inte trälarna, som friades 1334, inte heller slavarna på svenska St Barthelemy, utan snarare de slavar som fanns i själva Sverige under tidigmodern tid, 1500-1700-talet.

Ett exempel är Gustav Badin, av afrikanskt ursprung, som gavs som "gåva" till Lovisa Ulrika 1760 och sedan var betjänt vid det gustavianska hovet. Om jag minns rätt ska redan Gustav Vasa ha haft "Blåmän", dvs män från Afrika vid sitt hov; under denna tid var det ju inte ovanligt att ha slavar av afrikanskt ursprung vid de europeiska hoven som ett slags exotiskt inslag. En respektlös vana och, verkar det, en ganska okänd del av historien. På samma sätt brukade man också ha kortväxta personer vid hovet, som ju då föraktfullt kallades "dvärgar" - något jag också är intresserad av, jag vet inte om det förekom i Sverige. Jag har läst notiser om att personer från Afrika och även Indien och Amerika ska ha förts till Sverige och döpts under 1700-talet. Kanske hade inte bara hovet utan även adeln och andra svenska privathem denna vana? Det här är ett sorgligt men samtidigt intressant kapitel i historien, som jag själv inte kan mycket mer om än i små notiser här och där.

Jag är intresserad av att höra om fler "hovslavar", och andra icke europeiska människor som togs till Sverige som slavar. Hur deras civilrättsliga status egentligen såg ut är förstås svår att bedöma - jag har själv ett mycket vagt begrepp om den saken. Tack på förhand till alla som vill svara.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Sveriges slavar och hovslavar

Inlägg av Pewi » 18 februari 2009, 09:33

Det är en väldigt intressant fråga som jag själv funderat på tidigare, utan att ha haft tid att gå in på den. En ingång skulle kunna vara att ta en titt på släkten Zamore. Gunnar Zamore har gett ute en släktkrönika som finns på ett par av de större biblioteken (kolla i Libris). Jag har för mig att det finns något skrivet om Badin också. Både Zamore och Badin var "morianer" knutna till hovet, Zamore till hertig Karls hov och Badin till Lovisa Ulrikas. Ola Larsmo har skrivit en roman om Badin och skulle möjligen kunna ha lite info. Rapportera gärna här om du hittar något spännande! :)

/P

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Sveriges slavar och hovslavar

Inlägg av oilc » 20 februari 2009, 17:21

Några notiser jag har läst nämner sådana personer. Några är från från artikeln Badin – ett experiment i fri uppfostran från Populär Historia 5/95 (om jag fick ned rätt nr nu):

1757 Johannes ("morian") döpt i Stockholm
1759 Adolf Ulrik ("morian") döpt i Stockholm
1772 Zamore ("morian") döpt i Stockholm
1776 Vulcain ("morian") döpt i kungliga kapellet i Stockholm
1783 Daphne ("morianska") döpt i Småland
1785 Pluto (från Indien)
1785 Nordamerikanska urinnevånare

1771 ska också hertig Karl ha köpt "den vackraste morian Sverige någonsin sett", och 1802 var en svart tonåring, Figaro (också vid hertigens hov), inblandad i en kärleksaffär vid hovet. Det var alltså ca 8 personer, varav en kvinna och nästan alla med afrikanskt ursprung.

Karl XII ska också ha haft en "dvärg" kallad Luxenburg. Kanske känner någon igen dem och kan berätta dom dem.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Sveriges slavar och hovslavar

Inlägg av oilc » 21 februari 2009, 23:07

På tal om ämnet svenska slavar, så har ju även svenskar varit slavar i andra länder. Under stora nordiska kriget togs många fångna och såldes på slavmarknader, även civila: Brigitta Scherzenfeldt och Lovisa von Burghausen, som såldes som slavar i Ryssland respektive centralasien, är fascinerande öden. De står om dem i Alf Åberg: "Karolinska Kvinnoöden" och i Alf Åberg: "Fångars elände. Karolinerna i Ryssland 1700-1723". Kanske ett ämne för en annan tråd egentligen.

Skriv svar