Stefan,
Som framgår i tråden är det inte målningen Midvinterblot som avses. Den är välkänd och knappast svår att hitta avbildningar av. Här gäller det en illustration till en artikel i Ord & Bild där Carl Larsson föreslår byggande av ett svenskt Pantheon på Uppsala högar. Som jag skrev ovan har jag sett illustrationen, men jag kan inte minnas var. Förmodligen i någon bok om fornnordisk religion, men det var nog tio-femtion år sedan jag läste den.
Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?
-
- Medlem
-
- Medlem
Re: Gjorde Carl Larsson en ritning på templet i Uppsala?
Kan Kungliga Biblioteket tänkas ha kvar exemplaret? De ska väl ha kvar alla publikationer av allt som tryckts?
-
- Saknad medlem †
Ett par gånger har jag beställt kopior på tidningar, mikrofilmade eller papper, från det lokala universitetsbiblioteket (Gbg). De har förresten Ord och bild fr.o.m. premiären 1892, ser jag här. Kan inte tänka mig att den manövern skulle vara svårare i Stockholm.Ari Gold skrev:Kan Kungliga Biblioteket tänkas ha kvar exemplaret? De ska väl ha kvar alla publikationer av allt som tryckts?
-
- Medlem
Nej, det vore högst pinsamt om vi inte kunde klara av det.
-
- Medlem
Nu finns det aktuella numret av Ord & Bild publicerat hos Projekt Runeberg, och vi kan ta del av konstnärens tankar och visioner.SolitaryMan skrev:Stefan,
Som framgår i tråden är det inte målningen Midvinterblot som avses. Den är välkänd och knappast svår att hitta avbildningar av. Här gäller det en illustration till en artikel i Ord & Bild där Carl Larsson föreslår byggande av ett svenskt Pantheon på Uppsala högar. Som jag skrev ovan har jag sett illustrationen, men jag kan inte minnas var. Förmodligen i någon bok om fornnordisk religion, men det var nog tio-femtion år sedan jag läste den.
Vi, som vilja blifva jordens ädlaste folk ... Nå, det har ni ju blivit med besked.
-
- Medlem
Hyfsat anskrämlig design. Men visst hade det varit lite coolt att ha ett "vikingatempel" som nationell högtidsarena? :p med Kungen i full majestätisk vendelhjälm och sånt. Jag hade nog köpt mig en liten svensk flagga då!
-
- Medlem
Tidstypisk tung fyrkantig nationalromantik i rött tegel, ser det ut som. Bättre än det modernistiska som alltid görs idag, åtminstone, men är det inte litet ont om fönster?
-
- Medlem
Det hade säkert kunnat vara uppskattat idag om det hade byggts på den tiden - men knappast idag.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
-
- Medlem
Om vi leker med tanken på att bygga ett nutida tempel; Hur hade det sett ut med tillhörande kultplatser?
-
- Medlem
Nutida tempel... då heter det inte "kultplatser" utan Wifi-zon. En sådan kan se ut hur som helst.