Mat- och dryckhistoriequiz

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Giancarlo
Medlem

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inläggav Giancarlo » 22 maj 2011 20:12

frejs väpnare skrev:Då drar jag till med lättvin, även om min barndoms bönder skulle ha fnyst vid tanken att stå och palta med sånt krafs.

Vadan detta lättprefix? Vin är ju rätt svar!

Hemmaproduktion av vin var faktiskt lagligt i förbudstidens USA så länge som man inte sålde vidare varan. Formellt var det egentligen olagligt, men det gick inte att bli fälld för brottet, eftersom det i laget fanns en undantagsklausul som berättade att man fick producera hemmagjord fruktjuice utan restriktioner. Dessa undantag gjorde att man lagligen kunde jäsa eget druvvin hemma, antagligen var detta för att blidka fruktodlande bönder och bland annat italienare som prompt ville ha sitt vin, att ändå stödja alkoholförbudet.

Vinproduktionen under depressionen var med tanke på omständigheterna rätt så hög. Den tillåtna hemmaproduktionen för vin spridde vinproduktionen över hela USA, och idag finns det ingen delstat där man inte gör vin. Det finns också historier om folk som trampade vin i sitt badkar i små innerstadskåkar, etc. Den tillåtna vinproduktionen ville såklart vinindustrin i Kalifornien kapitalisera på, även om många gick över till russin/bordsdruvor. Man började sälja "grape bricks", ett intorkat koncentrat av druvmust i "tegelstensform" som skulle lösas upp och sedan jäsas i hemmet, helt lagligt. Med den smått ironiska instruktionen om hur man skulle undvika fermentering på paketet!

Bild

Den enda kända "grape brick" som finns kvar.

Frejs väpnare får ställa fråga.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

frejs väpnare
Medlem

Inläggav frejs väpnare » 24 maj 2011 03:44

Etnocentriker som jag är utgick jag från Sverige. Vem har bestämt att man måste LÄSA frågorna innan man svarar?

Aprpoå bönder, ett av våra husdjur producerar under några få dagar på året något som, rätt tillvarataget, blir en delikatess (för mina smaknerver i alla fall).
Det finns, med säkerhet, konkurrenter om den producerade råvaran, men nog räcker det till oss ocksså, fr.a.a. i våra moderna tidevarv.

Men se upp. Naturligtvis finns det människor som försöker fuska även med min efterfrågade delikatess.

Vad är råvaran?
Och vilken delikatess tänker jag på?

Drängfan
Medlem

Inläggav Drängfan » 24 maj 2011 09:23

Råmjölk/kalvdans?

/AH

frejs väpnare
Medlem

Inläggav frejs väpnare » 27 maj 2011 12:56

Specialgjord för Drängfan tydligen.
Fortsätt.

Drängfan
Medlem

Inläggav Drängfan » 31 maj 2011 12:30

Hej igen!
Ursäkta dröjsmålet, det är betydligt svårare att komma på en ny fråga än att besvara den gamla tycker jag.

Nu söker vi en faktor som mer än något annat innebar döden för det klassiska svenska smörgåsbordet?

/AH

masase
Stödjande medlem

Inläggav masase » 01 jun 2011 00:53

Uppluckringen av alkoholserveringslagstiftningen?

Kanske specifikt att Cafe Opera (med bar!) tilläts?

Drängfan
Medlem

Inläggav Drängfan » 01 jun 2011 01:06

Nej, det har inget med alkohollagstiftningen att göra. Men du har rätt i att det är ett myndighetsbeslut jag söker.

/AH

Drängfan
Medlem

Inläggav Drängfan » 02 jun 2011 22:10

Ok, en ledtråd: Det är ett myndighetsbeslut gällande restaurangbranschen. Det gällde egentligen inte så många år, men när det upphävdes fanns helt enkelt inte intresset för smörgåsbord kvar.

/AH

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 11 aug 2012 09:54

Någon som vill komma med en ny fråga i denna quiz?

/Marcus

Jokke
Medlem

Inläggav Jokke » 11 aug 2012 11:54

Osttillverkningen tog fart på Gustav Vasas tid och blev en svensk exportvara, men från vilket land hämtades både ostexpertisen och ny slags boskap?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 11 aug 2012 11:57

Jokke skrev:Osttillverkningen tog fart på Gustav Vasas tid och blev en svensk exportvara, men från vilket land hämtades både ostexpertisen och ny slags boskap?

Gissar holländare och Friesländska kossor????, Varjag

Jokke
Medlem

Inläggav Jokke » 11 aug 2012 12:58

Alldeles korrekt. Från Nederländerna. Ostkännaren varjag ger oss nästa fråga.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 11 aug 2012 22:53

Tack Jokke
Här en skål av -
taggig sallad.jpg

- Denna anrättas och ätes kring östra Medelhavet och har en mustig havssmak. Men även på Nya Zealand, där varjagen haft erfarenheten äta dessa djur au naturelle.........

Vad kan det vara i den?, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Jokke
Medlem

Inläggav Jokke » 12 aug 2012 10:53

Är det möjligtvis sjöborre? Trampade en gång på en sådan i medelhavet, foten svullnade upp till en ballong.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 aug 2012 11:41

Jokke skrev:Är det möjligtvis sjöborre? Trampade en gång på en sådan i medelhavet, foten svullnade upp till en ballong.

Visst är det Sjöborre!
e-opening-urchins-step-3.jpg

Dom röda kapslarna är rommen - skärs ur och tillagas i ''sallad''. Eller - som en av varjagens bästa vänner och därtill nyazeeländsk maori - lärde skandinaviska skrytmånsen om 'rå rom och gravad lax'' - att sjöborrerommen - äten rå direkt ur det halverades skalet - var en delikatess!
Och äten på strandklippor på Nordön (killarna dök efter säckvis av sjöborrar...) - var det lite som att lapa ostron ur skalen vid Hafvet.
Men - jag hade kanske föredragit den grekiska såsen till anrättningen :roll:

Jokke delikatesstur!, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Återgå till "Historia - övrigt & allmänt"