Torsk på lax

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av Osprey » 12 mars 2009, 18:22

Battler skrev:Ett otyg som ingen har nämnt är snorgärs, brun liten fisk med taggar kring skallen och har man otur så sticker man sig på någon tagg och såret blir infekterat/ömt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4rs
Hellre snorgärs än Fjärsing om vi pratar om taggar och inte när de ligger i stekpannan... :)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Torsk på lax

Inlägg av Battler » 15 mars 2009, 13:31

En till otrevlig gynnare är Ishavsgråsuggan kallas även Skorv, den käkar upp fiskarens fisk i näten. Det som lämnas kvar, är bara benen av fisken.
Bild
Skorven är inte bara ett rovdjur utan den är också en asätare som gärna äter död och döende fisk. Tidvis orsakar den stor skada på fisk som fångats i nät. I fiskeredskap som lämnas ute för länge kan stora delar av fångsten bli förstörd av skorv.
http://www.dykmag.net/sv/docs/d_natur/d ... p?nat_id=2
__________________________________
MVH

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Re: Torsk på lax

Inlägg av Maskirovka » 8 april 2009, 18:23

Battler skrev:En till otrevlig gynnare är Ishavsgråsuggan kallas även Skorv, den käkar upp fiskarens fisk i näten. Det som lämnas kvar, är bara benen av fisken.
Bild
Skorven är inte bara ett rovdjur utan den är också en asätare som gärna äter död och döende fisk. Tidvis orsakar den stor skada på fisk som fångats i nät. I fiskeredskap som lämnas ute för länge kan stora delar av fångsten bli förstörd av skorv.
http://www.dykmag.net/sv/docs/d_natur/d ... p?nat_id=2
Usch, påminn mig inte. Får nästan jämt dom där jäklarna i strömmingsnäten. Dom ser skräckinjagande ut och jag som hatar insekter o.dyl. Det har hänt att man fått skaka ut dom ur stövlarna efter nätupptag, då får jag nästan panik och inbillar mig att några har krypit upp på benen och sitter där i godan ro och tuggar. :(

T.om myrorna ratar skorven som landar på presenningen efter när man tar ut näten.

(Jag läste att dom kan bli 9 cm långa!. Fick jag en sån i näten skulle jag nog kasta tillbaka både nät och skorv i havet, åka hem och lägga ned med fisket..)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Torsk på lax

Inlägg av Battler » 10 april 2009, 16:57

Maskirovka skrev:]åka hem och lägga ned med fisket..)
Värre marodörer finns, sälen som förutom att den snor fångsten också söndrar näten. Men värst är nog staten med sina regleringar (regler på antal nät samt storlek, förbud om fiske inom tremeterskurvan samt att man skall kasta tillbaka öring, harr och lax om de är under 50 cm) och deras förlängda arm kustbevakningen (som norpar näten om man bryter mot föregående).
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 6 juni 2009, 07:02

Hans skrev:
varjag skrev:
Jag bor en sådär 300km från närmaste hav. Hur påverkar det fisken
En grundregel - ar att aldrig ata fisk paa restaurang - om man inte kan se havet fraan bordet :P
Då kan man inte äta kött om man inte ser en äng ju :( eller dricka vin om man inte ser en vingård :cry: :wink:

MVH

Hans
:lol: Det påminner mig om när jag var i Leksand en gång och åt soppa med räkor i. Haha, de var inte som räkorna i Göteborg. Det var mer som pappersmassa, smaklöst och träigt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 6 juni 2009, 07:12

varjag skrev:
Vad är Börsting för något? Det ordet tror jag aldrig har jag hört.

Jag skall passa på att uppdatera om priset på hälleflundra. Jag var osäker så jag frågade handlaren idag, och han sade att 350 kronor kilot var normalt.
Boersting - ar ett norrlandskt namn pa laxoring om den faangas i havet utanfor kusten. Och ja - 350:-/kg for halleflundran (=AU$ 63.-/kg) placerar val den i lyxmatsklassen?
mvh, Varjag
Igår blev det ugnsbakad hälleflundra med grönsaker och potatis till. Jag förstår att den säljer trots priset för den var otroligt god. I framtiden blir det till att äta hälleflundra oftare :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk på lax

Inlägg av varjag » 7 juni 2009, 12:06

Igår blev det ugnsbakad hälleflundra med grönsaker och potatis till. Jag förstår att den säljer trots priset för den var otroligt god. I framtiden blir det till att äta hälleflundra oftare
Yummiyummi! Och snyft snyft..... :cry:

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 28 augusti 2010, 01:26

*Bumpa*

Räkorna är upp och nosar på 400 kronor kilot. Priset har fördubblats på mindre än ett år. Låt oss hoppas att det sjunker igen framåt vintern, för räkor är gott.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 29 september 2010, 19:37

För er i förskingringen kan det kanske vara intressant att få höra att priset på årets första humrar slog någon form av rekord. De gick för 7300 kronor kilot på auktionen i Göteborg.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Torsk på lax

Inlägg av masase » 29 september 2010, 21:07

Jag brukar betala 20-30 USD per kilo när jag åker till Cape Anne. Lite skillnad :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Torsk på lax

Inlägg av lampros » 30 september 2010, 08:19

Alla dessa varierande priser på räkor och hummer - kan det vara skillnad mellan rensad och orensad?

Alla räkor kokas till havs, på fartygen. Med skal på. Sedan rensas de i land. men asedan, vad är egentligen "priset på räkor" -- är det rensat eller orensat?

Detsamma kan gälla hummer. 7300 spänn kilot för orensad? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Torsk på lax

Inlägg av Hexmaster » 30 september 2010, 09:35

Äsch. Nämnda hummer-notering är ju för den allra första, köpt av någon rik idiot som vill imponera på andra rika idioter. Som den allra första färskpotatisen m.m.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Torsk på lax

Inlägg av lampros » 30 september 2010, 14:54

En orensad hummer med klor och allt torde väga ca 1 kg. Men 7300 för en ynka hummer?

Nej, det måste vara rensad hummer, med enbart klokött och "ryggkött", allt utan skal.

7300 är förvisso dyrt det med. Så det är kanske som du säger, Hex, "årets första"-pris.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Torsk på lax

Inlägg av koroshiya » 30 september 2010, 16:33

Jo det var priset på levande djur. Hexmaster måste ha rätt också. I artikeln stod det om en särskild beställning från kvarteret Fältöversten i Stockholm, och något liknande sägs i följande klipp.

http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/ ... miarhummer

När säsongen sedan har kommit igång brukar de kosta upp emot 500 kronor kilot.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Torsk på lax

Inlägg av lampros » 30 september 2010, 17:34

Där ser man, allt är värt vad någon vill betala för det - här 7000 pix för en massa hummerskal plus 250 g hummerkött.

Skriv svar