Torsk på lax

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 4 december 2006, 11:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Torsk på lax

Inlägg av Lars Törnqvist » 2 februari 2009, 09:30

På den här sidan finns länkar till ett stort antal djurlexikon, framförallt över fiskar och fåglar. Några av lexikonen är mycket omfattande.

http://www.thesauruslex.se/lexikon/fack ... oologi.htm

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Cabillaud på Salmo salar

Inlägg av Hans » 2 februari 2009, 11:12

Tack Lars Törnqvist och Osprey! Precis vad jag sökte.

MVH

Hans

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Re: Torsk på lax

Inlägg av Maskirovka » 2 februari 2009, 19:41

G:son skrev:
Norsen däremot. Jag tycker inte att den luktar gurka, i så fall en riktigt rutten en. Lukten hålls ju kvar på händerna ett helt dygn. Aldrig smakat på den.

Siken är mycket populär i Finland, ska kolla upp det där med odling av den. Jag fiskar själv med nät, och köper sällan fjällfisk, förutom lax och laxöring. Siken är nog en av mina favoriter, varmrökt, gravad eller stekt.

Ålen är inte utdöd, men rätt sällsynt. Långrev är nog den riktiga fångstmetoden, men jag har inte fått nån på många år. Däremot brukar jag se tafsar som är våldsamt tvinnade runt reven, sannolikt en ål som kommit undan. Man brukar också se slemmiga ringar på näten om höstarna, där ålarna simmat igenom.

Svärfar var yrkesfiskare, numera finns det inte många kvar i vår skärgård, knappt någon som livnär sig på fiske året runt. Det är riktigt sorgligt.

/G:son
Nog tycker jag norsen luktar gurka. Det räcker att man får en nors i näten så stinker hela båten gurka.

Siken tycker jag passar bäst rökt. Har testat stekt och ugnsstekt några ggr men rökt slår allt, efter aborre och ål den bästa fisken att röka.

Var i Finland bor du? Jag fiskar som sagt i Sundsvallstrakten i Sverige och brukar få en ål per långrev. (Kommer inte ihåg hur många krokar det är. 200 ?) Brukar agna med mask eller fiskdelar.

Lite roligt är när jag besökte tjejens släktingar som bor i Skåne och fiskar. Dom fick "plattfiskar" och krabbor av förbannelse i näten. Jag blev helt fascinerad å dom frågade vilken typ av fisk jag brukar få. Tja, aborre och sik mest då blev dom helt begeistrade. Tydligen var aborre (speciellt stor) en sällsynhet i näten där nere. Gräset är verkligen alltid grönare på andra sidan....

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Torsk på lax

Inlägg av G:son » 2 februari 2009, 20:42

Maskirovka skrev:
Nog tycker jag norsen luktar gurka. Det räcker att man får en nors i näten så stinker hela båten gurka.

Siken tycker jag passar bäst rökt. Har testat stekt och ugnsstekt några ggr men rökt slår allt, efter aborre och ål den bästa fisken att röka.

Var i Finland bor du? Jag fiskar som sagt i Sundsvallstrakten i Sverige och brukar få en ål per långrev. (Kommer inte ihåg hur många krokar det är. 200 ?) Brukar agna med mask eller fiskdelar.

Lite roligt är när jag besökte tjejens släktingar som bor i Skåne och fiskar. Dom fick "plattfiskar" och krabbor av förbannelse i näten. Jag blev helt fascinerad å dom frågade vilken typ av fisk jag brukar få. Tja, aborre och sik mest då blev dom helt begeistrade. Tydligen var aborre (speciellt stor) en sällsynhet i näten där nere. Gräset är verkligen alltid grönare på andra sidan....
Ja, man är aldrig nöjd med det man har. :) Att norsen stinker gurka kan jag nog hålla med om. Jag bor i Ekenäs skärgård. Favoritfisken är väl abborre, eller kanske gös. Abborren rökt, gösen stekt. Eller tvärtom ibland för att få lite omväxling på det hela. Siken är fin förstås, och rökt flundra kanske den allra godaste. Men flunderfångsterna har varit så dåliga, att man knappt bryr sig om att lägga ut flundernät längre. Piggvar får man ibland, den är ju nästan lika god som flundran, fast svärfar åt den aldrig. Dels för att han fick bra betalt för den, men mest för att i hans barndom ansåg skärgårdsborna att den var en skräpfisk.

Ålfisket måste jag skärpa mig med, ålen är ju en riktig brännvinsfisk, och det är därför jag tycker om att äta fisk, man kan dricka snaps till. :) Gädda äter vi i brist på annan fisk, en del är goda, andra så där. Men rökt gädda är riktigt gott, bara man äter den varm. Lite strömming och vassbuk blir det också. Vassbuken tror jag kallas skarpsill i Sverige. Torsk fanns i mängder för 20 år sedan, men numera får man en liten en nu och då. Finska viken är förstås i utkanten av torskens utbredningsområde, så det kan bero på naturliga variationer i vattnets salthalt. Sutaren är en oönskad nykomling, som har brett ut sig i skärgården p.g.a. övergödningen. De kan bli ganska stora, och är otroligt kraftiga, och ställer därför till med en helvetisk oreda i näten.

/G:son

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Torsk på lax

Inlägg av Niedzwiadek » 2 februari 2009, 22:22

Jag skäms för att posta ett inlägg här bland storfiskarna då jag som född 89 inte har en aning om något alls när det kommer till fisk. Den enda fisken min generation är bekant med är fiskpinnen :P Jag har sett många fiskarter nämnas här, vissa hyllas andra sågas men ingen har nämnt karpen. Är den vanlig i skandinaviska vatten? Jag har för mig att den knappt anses vara matfisk här, stämmer det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Torsk på lax

Inlägg av Hans » 2 februari 2009, 22:28

Jag kunde vara din far (1961) men är lika ignorant runt fiskar. Är inte Karp en typisk fisk man odlar i dammar och mer eller mindre skördar?

Julmat där nere?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Karp

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Torsk på lax

Inlägg av Schwemppa » 2 februari 2009, 22:44

Jag är nog inte en lika stor (stor)fiskare som G:son men visst har jag vätt min svirvellina i åtskilliga sjöar och vattendrag.

Lite för allmänbildningens skull:

http://www.vastmanland.se/fiskeguide/fiskarter_info.asp

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Torsk på lax

Inlägg av Niedzwiadek » 2 februari 2009, 23:10

Hans skrev:Jag kunde vara din far (1961) men är lika ignorant runt fiskar. Är inte Karp en typisk fisk man odlar i dammar och mer eller mindre skördar?

Julmat där nere?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Karp

MVH

Hans
Ingen aning, jag minns dock att när jag var liten och morföräldrarna levde så simmade det omkring en karp i badkaret ett par dagar innan julafton. Detta för att den skulle vara så färsk som möjligt och nackas först kvällen innan. Karpen (oftast serverad i gelé) är en av 12 klassiska rätter som man ska äta på julafton för att lyckan ska stå en bi under följande år. Den är vanlig på julborden i centraleuropa och i det judiska köket men inte längre österut.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Torsk på lax

Inlägg av Hexmaster » 2 februari 2009, 23:21

Niedzwiadek skrev:när jag var liten och morföräldrarna levde så simmade det omkring en karp i badkaret ett par dagar innan julafton. Detta för att den skulle vara så färsk som möjligt och nackas först kvällen innan.
En pinfärsk julkarp!? - Hur vanlig har denna sed varit? Eller att ha badkaret till sump ö.h.t.?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk på lax

Inlägg av varjag » 2 februari 2009, 23:29

Är inte Karp en typisk fisk man odlar i dammar
Karpfamiljen ar stor......

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karpfiskar
och betraktas val som en undermaalig matfisk. Daremot ar maanga arter ett livskraftigt slakte och en sorts vattendragens ohyra.

De sista 10-15 aaren har vi har i Oz, maast se fiskdiskarna fyllda av, nast intill oatlig 'fisk' fraan Afrika och Sydostasien,
'Nile perch' och 'Basa'. Basa - ar en kattfisk (catfish) och skulle ALDRIG ha setts paa en tallrik har fore 1985! Nu nar haven borjar bli utfiskade dyker saan har skrapfisk upp overallt, usch! Varjag

http://www.google.com.au/search?hl=en&q ... arch&meta=

http://en.wikipedia.org/wiki/Basa_fish

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Torsk på lax

Inlägg av Niedzwiadek » 2 februari 2009, 23:54

Karpen är väldigt vanlig på julbordet. Nuförtiden finns den att köpa redan färdig i gelé och allt i någon av malmös polska affärer. Tidigare köpte man levande karp av judiska handelsmän på Möllenvångstorget. Man köpte karpen, stoppade den i ett nät och skyndade hem så fort som möjligt för att slänga in den i badkaret. Detta av anledningen att den 22 och 23de var det en risk att karpen kunde vara slutsåld, så för säkerhets skull köpte morföräldrarna och många andra den redan den 20 eller 21 december för att garanterat ha den på julbordet.

Situationen var enligt släkten liknande hemma i det kommunistiska Polen då hyllorna i mataffärerna allt som oftast gapade tomma.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Torsk på lax

Inlägg av pandersson2 » 3 februari 2009, 10:49

I Lettland ses karpen som en av de bättre fiskarna. Den har sin speciella plats på julbordet. Vill man bli rik skall man ha karpfjäll i plånboken. Jag minns när vi fångat en karp och min farfar ville kasta den i sjön och min fru förtvivlat sprang efter för att hindra honom. Fullständig kulturkrock inom matfiskområdet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk på lax

Inlägg av varjag » 3 februari 2009, 12:46

I Lettland ses karpen som en av de bättre fiskarna
8O

Nu blir jag forvaanad.....vilka fiskarter ses daa i Lettland som 'samre'?
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Torsk på lax

Inlägg av tryggve » 3 februari 2009, 13:27

Är inte karp en tämligen populär matfisk i delar av Asien?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyprinus_c ... _and_sport

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Torsk på lax

Inlägg av pandersson2 » 3 februari 2009, 14:05

Varjag,

Går vi rent prismässigt så är karpen jämförbar med torsken och sutaren. Den står över fiskar som sill och spätta. Den är förstås inte bland de dyraste, som lax och ål. Jultid går dock efterfrågan och priset upp. Karpen har en fördel, nämligen att den odlas. Detta gör att man kan köpa den levande, tillsammans med sutare och stör som även de odlas.

Skriv svar