koroshiya skrev:
Det senaste året har priset skjutit i höjden. Handlaren på torget där jag bor säger att man snart kanske lika gärna kan köpa vildlax istället för odlad. Med tanke på köttkvalitet är det möjligen redan en bättre deal. Odlarna i Norge får nu över 60 kronor kilot, vilket är cirka 50 % mer än vad det brukade kosta.
Citerar mig själv från i våras för i veckan hände det. Jag skulle ha lite fisk till middagen. Hos en handlare såg jag två skräckinjagande ädelfiskar som jag inte kunde artbestämma.
Sekunden efter ser jag att jag är bekant med han bakom disken. Det är en ung man som gjorde samhällstjänst, på mitt jobb, efter fyllebråk med en annan ung man
Jag köpte en rödingfilé och började prata om problemen med odlad lax, och jag sade att, den industrin vill jag inte stödja. En bit in i samtalet verkade det gå upp ett ljus för honom och han utbrast, men vi har ju de här, och pekade på de två grymma fiskarna.
Det var två vildlaxar från Vänern. Fascinerad tittade jag närmare, för de såg inte ut som någon annan lax jag sett. De skimrade i de rikaste guldfärger. Fläckarna var mycket tydligare och upproriskt utslängda, och huvudet var det hos en jägare med tänder som var väldigt framträdande.
De kostade bara 169 kronor kilot, så jag köpte en och frös in ett antal bitar.
Hemma hade jag kvar en bit odlad norsk lax och vid middagen kunde jag jämföra. Den vilda laxen hade ett kött som var ljusare i färgen och avsevärt mer vältrimmat. Det odlade ser i jämförelse ut som köttet hos en soffpotatis.
Jag har nog köpt min sista bit odlad lax.