Historikerupproret

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Historikerupproret

Inlägg av Lindir » 18 oktober 2008, 03:57

Mikael XII skrev:Lärare har uttryckt i flertalet statliga utredningar, skolverkets utredningar att de har en viss brist på information för att kunna informera om Kommunismens brott, för att citera en lärare "Det finns ingen Rysk Anne Frank som man kan läsa om" med undertonen att det är svårt att entusiasmera.
Har de månne läst Jag vill leva - en skolflickas dagbok under stalintiden av Nina Lugovskaja (skriven fram till dess att hon arresterades och sattes i straffarbete 1937 tillsammans med sin mor och sina systrar)?

Mikael XII
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 februari 2003, 15:02
Ort: Sverige

Re: Historikerupproret

Inlägg av Mikael XII » 18 oktober 2008, 07:53

Martin Lundvall skrev:
Mikael XII skrev: "Det finns ingen Rysk Anne Frank som man kan läsa om" med undertonen att det är svårt att entusiasmera.
Vad är detta för påstående? Det finns ju hur många böcker som helst som behandlar Sovjetunionen, GULAG och utrensningarna. Lite svårare blir det att hitta böcker som handlar om tiden efter 1953, åtminstone om de inte får vara på engelska.

Jag tycker att det är bra att man satsar mer på Sovjetunionens historia i skolan men är inte helt överrens med idén som Forum för levande historia står för. Jag har förvisso inte något bättre förslag........

/Martin
Jag har aldrig påstått att lärarkåren är historiskt kompetenta :) Tror personligen att det för många är en viss bekvämlighet. Om det inte står i läroboken så tar vi inte upp det helt enkelt :) Det skall helst vara i läroboken mycket, eller så en liten pampflett, eller ännu "bättre" en film, så kan man gå och ta en kopp kaffe istället :) Ok, jag överdriver lite nu om lärarkåren, men under min praktik och även under vik har jag sett väldigt mycket av ovan nämnda attityd :)

Mikael XII
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 februari 2003, 15:02
Ort: Sverige

Re: Historikerupproret

Inlägg av Mikael XII » 18 oktober 2008, 09:26

Leopold skrev:Fredag den 24 oktober är det en debatt i Eskilstuna om det här. Mer info nedan.

http://www.folket.se/link.php?id=219100 ... 1524685402
Om någon tar sig dit eller på annat sätt får höra deras argument (nyheter, läser i tidningar) posta gärna information här. Kan vara intressant. Alltid skoj att höra diskussioner. Går på Timbro-aktiviteter här nere i Skåne då och då, men det har blivit sämre på senare år tycker jag. Senaste höjdpunkten var Per T Olsson vs Hillevi Larsson om Monarki :)

Mikael XII
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 februari 2003, 15:02
Ort: Sverige

Re: Historikerupproret

Inlägg av Mikael XII » 18 oktober 2008, 09:27

Lindir skrev:
Mikael XII skrev:Lärare har uttryckt i flertalet statliga utredningar, skolverkets utredningar att de har en viss brist på information för att kunna informera om Kommunismens brott, för att citera en lärare "Det finns ingen Rysk Anne Frank som man kan läsa om" med undertonen att det är svårt att entusiasmera.
Har de månne läst Jag vill leva - en skolflickas dagbok under stalintiden av Nina Lugovskaja (skriven fram till dess att hon arresterades och sattes i straffarbete 1937 tillsammans med sin mor och sina systrar)?
Det tror jag inte. Men jag tackar för tippset, är något jag kanske kan använda i min undervisning när jag väl får fast jobb :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Historikerupproret

Inlägg av Martin Lundvall » 18 oktober 2008, 13:02

Mikael XII skrev:[Jag har aldrig påstått att lärarkåren är historiskt kompetenta :) Tror personligen att det för många är en viss bekvämlighet. Om det inte står i läroboken så tar vi inte upp det helt enkelt :) Det skall helst vara i läroboken mycket, eller så en liten pampflett, eller ännu "bättre" en film, så kan man gå och ta en kopp kaffe istället :) Ok, jag överdriver lite nu om lärarkåren, men under min praktik och även under vik har jag sett väldigt mycket av ovan nämnda attityd :)
Okej, jag förstår. Det kan säkert behövas mer information kring Sovjetunionen men kanske mer tips om böcker istället för massiva punktinsatningar.

/Martin

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Historikerupproret

Inlägg av Gutekrigaren » 18 oktober 2008, 20:57

Flyttade tråden, då jag inte för mitt liv kunde inse vad den gjorde i Tidigmodern... :)

Mvh Petter

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Historikerupproret

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 18 oktober 2008, 23:47

Varför måste det vara en opersonlig "-ism" som begår övergrepp? Man kan plåga folk (och fä) utan att anknyta till något yttre väsen, och det är ju lika illa det.

En för mig intressant sak togs upp av journalisten Bo Hazell i ett debattinlägg i tidningen Nerikes Allehanda den 19 september 2008, där han frågade varför det alltid skall vara andra länders övergrepp som omtalas i Sverige, medan Sveriges egna övergrepp förtigs. Han skriver att lagen år 1637 föreskrev att zigenare och tattare skulle utvisas eller hängas, och 1936 skulle dessa grupper tvångssteriliseras, och att sådana saker förtigs i de svenska skolböckerna.

Vi har ju också Sven Lindqvist, som i "Utrota varenda jävel" (1992) framhöll att tredje riket gjorde mot européerna vad européerna nyligen hade gjort mot icke-européerna, om jag minns saken rätt.

Annars kan vi ju också begrunda rikedomens brott mot mänskligheten, där historien visar att de rika och mäktiga alltid plågat de svaga och fattiga ...

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historikerupproret

Inlägg av pandersson2 » 19 oktober 2008, 07:27

Största anledningen till att ifrågasätta Forumet för Levande Historia är väl att kvaliteten på det producerade materialet alltför ofta är av sämre kvalitet. Åtminstone avseende den kommunistiska delen som jag sett. Om detta beror på politisk styrning eller ej vet jag inte. Att det från politiskt håll beslutas om en läroplan för skolan är väl den vanliga proceduren i de flesta länder. Huruvida man sedan skall bygga upp institutioner för att kunna ge bakgrundsmaterial till skolan och hur hårt läroplanen skall styras är mer diskuterbart. Man kan ju även göra en paralell till de baltiska länderna som har statliga institut som forskar om kommunismens brott men som inte har något uppdrag att göra detta i undervisningssyfte.

Mikael XII
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 februari 2003, 15:02
Ort: Sverige

Re: Historikerupproret

Inlägg av Mikael XII » 19 oktober 2008, 08:44

Jurgen Wullenwever skrev:Varför måste det vara en opersonlig "-ism" som begår övergrepp? Man kan plåga folk (och fä) utan att anknyta till något yttre väsen, och det är ju lika illa det.

En för mig intressant sak togs upp av journalisten Bo Hazell i ett debattinlägg i tidningen Nerikes Allehanda den 19 september 2008, där han frågade varför det alltid skall vara andra länders övergrepp som omtalas i Sverige, medan Sveriges egna övergrepp förtigs. Han skriver att lagen år 1637 föreskrev att zigenare och tattare skulle utvisas eller hängas, och 1936 skulle dessa grupper tvångssteriliseras, och att sådana saker förtigs i de svenska skolböckerna.

Vi har ju också Sven Lindqvist, som i "Utrota varenda jävel" (1992) framhöll att tredje riket gjorde mot européerna vad européerna nyligen hade gjort mot icke-européerna, om jag minns saken rätt.

Annars kan vi ju också begrunda rikedomens brott mot mänskligheten, där historien visar att de rika och mäktiga alltid plågat de svaga och fattiga ...
Sven Lindqvists borde nästan vara obligatorisk tycker jag, en av få pocketböcker jag köpt som jag vårdar ömt :) Men jag tror du pekar på ett intressant problem här, något som jag själv uppmärksammat och kom på då jag gjorde mitt examensarbete. Tidigare gymnasieordning satte viss tonvikt på idéehistoria, vilket man inte gör i samma utsträckning idag. Och jag personligen tror det är en av de viktigaste sakerna. Att visa att idéen om Anti-semitism är inget nytt, idéen och synen på Zigenaer tattare etc som du tar upp ovan är heller inget nytt t.ex.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Historikerupproret

Inlägg av Ben » 19 oktober 2008, 12:52

Jurgen Wullenwever skrev: En för mig intressant sak togs upp av journalisten Bo Hazell i ett debattinlägg i tidningen Nerikes Allehanda den 19 september 2008, där han frågade varför det alltid skall vara andra länders övergrepp som omtalas i Sverige, medan Sveriges egna övergrepp förtigs. Han skriver att lagen år 1637 föreskrev att zigenare och tattare skulle utvisas eller hängas, och 1936 skulle dessa grupper tvångssteriliseras, och att sådana saker förtigs i de svenska skolböckerna.
Det får väl ända vara någon måtta på jämförelserna. 1637!!! Man får väl åtminstone hålla sig till någorlunda modern tid och inte komma dragande med 1637!

Eller ska vi ta steget fullt ut och betala skadestånd till dagens artister för att lekare var närmast rättslösa i Äldre Västgötalagen?

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Historikerupproret

Inlägg av Roback » 19 oktober 2008, 13:25

Jurgen Wullenwever skrev:
En för mig intressant sak togs upp av journalisten Bo Hazell i ett debattinlägg i tidningen Nerikes Allehanda den 19 september 2008, där han frågade varför det alltid skall vara andra länders övergrepp som omtalas i Sverige, medan Sveriges egna övergrepp förtigs. Han skriver att lagen år 1637 föreskrev att zigenare och tattare skulle utvisas eller hängas, och 1936 skulle dessa grupper tvångssteriliseras, och att sådana saker förtigs i de svenska skolböckerna.
Hazell har vinklat innebörden en smula i 1637 års plakat. Det står att alla manliga zigenare om de inte lämnar riket inom utsatt tid (8 november 1637) skall hängas utan rättegång. Kvinnor och barn skall härad för härad fördrivas. (Källa: Stiernman II s. 105)

Tittar man så på nästa "zigenarplakat" av den 14 maj 1662 så upprepas myndigheternas oro för "zigenare och tartarer som stryker omkring i provinserna med spådomar och allehanda ogudaktighet". Återigen förordas fördrivning men bara de som begått brott som tjuveri skall "straffas på livet". Något "mildare" tag med andra ord. (Källa: Schmedeman s. 320)

För övrigt anser jag att historieforskning kring vilken "ism" det månde vara skall bedrivas av fria forskare. Inte av statliga myndigheter. 43 miljoner riksdaler skulle räcka till ett ganska stort antal doktorandtjänster på universiteten.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Historikerupproret

Inlägg av Ben » 19 oktober 2008, 14:01

Tydligen ska plakatet från 1637 i princip vara en avskrift från ett danskt dylikt, publicerat redan 1589.

Det borde nog ha ropats "stopp och belägg" för flera år sedan. Regering och riksdag har redan genom läroplanerna instrument att styra inriktningen på skolundervisningen. Anser man att historieämnet har för lite utrymme eller fel innehåll borde det ha gått att åtgärda saken den vägen.

Jag finner det lite principiellt "störande" att det här uppropet inte kom till före Forums tillkomst eller att det, när det nu väl har kommit, inte innehåller ett krav på att Forum ska upphöra som myndighet. Uppropet tycks inta en principiell ståndpunkt i avseende på statens och regeringens roll, men löper inte linan ut.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Historikerupproret

Inlägg av frejs väpnare » 12 november 2008, 10:15

Panderson skrev;

Största anledningen till att ifrågasätta Forumet för Levande Historia är väl att kvaliteten på det producerade materialet alltför ofta är av sämre kvalitet.

Så sant som det är sagt. Det räcker inte heller med att "bara" referera antal döda, och deras dödssätt.
Vad jag hoppades på när det gäller "Levande historia" var att lyckas förmedla HUR det är möjligt att normala människor (tyskar, ryssar, USA-medborgare, svenskar etc) aktivt deltager i sådana folkmord.
Något i stil med den fruktansvärda redogörelsen "Helt normala män", som klargjorde före mig att JAG skulle kunna stått där med geväret i färdigställning.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historikerupproret

Inlägg av pandersson2 » 13 augusti 2018, 09:40

Aktualiserar den här tråden då den diskuterar politisering av Forum för Levande Historia.

Den här månaden skickar Forum för Levande Historia ut boken Frågor jag fått om Förintelsen av Hédi Fried. Det har förekommit spekulationer om att utgivningen av noken, framförallt tidpunkten, är politiskt motiverat för att påverka valet i september. Det skall ingå en lärarhandledning för hur boken skall behandlas i klassrummet. Jag har tyvärr inte läst boken och kan inte uttala mig om innehållet eller hur handledningen är skriven så jag kan inte ge ett personligt omdöme. Med tanke på att anklagelser om nazism och rasism är vanligti den svenska politiska debatten så kan jag förstå att det finns en risk för att bokens utgivande är politiskt motiverat. Det är nogofrånkomligt att distributionen av en bok till alla skolor strax före ett val inte få ren politisk tolkning. Det har väl inte gjorts något motsvarande utskick det senaste decenniet, eller har jag missat tidigare utgivningar? Min undran är följaktligen om Forum för Levande Historia aktivt försöker påverka valet eller om det är en ren slump.
https://www.levandehistoria.se/
https://www.svd.se/alla-hogstadieskolor ... frieds-bok

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historikerupproret

Inlägg av pandersson2 » 13 augusti 2018, 11:40

Har hittat lärarhandledningen. Det finns delar som berör dagens situation. Jag plockar upp några delar som direkt kan ses som berörande dagsaktuell politik. Generellt sett så skall materialet kopplingar med dagsaktuella frågor. Det är även tydligt vilket resultat som skall uppnås, diskussionen är inte förutsättningsvis.
https://www.levandehistoria.se/sites/de ... telsen.pdf
Uppgift 2f: I kapitlet Känner du igen dig i dagens flyktingar? skriver Hédi att hon känner igen sig i dagens flyktingar
och den diskussion som nu förs kring flyktingmottagande. Hon skriver att
”Från början är fördomar en social konstruktion som söker bekräftelse.” (sid.106)
– Vad menar hon med det, tror du?
– Fundera över hur kan man upptäcka att man själv har fördomar.
– Tillsammans med en klasskamrat: Kom på tre tips eller en metod för hur man kan hjälpa sig själv med att bli av
med fördomar?
Syftet med uppgiften är att eleverna reflekterar över fördomar och vad de gör med oss och den vi har
fördomar om. Att eleverna får fundera över hur man kan jobba aktivt med sina fördomar.
Uppgift 2h: I kapitlet Känner du dig svensk? resonerar Hédi om identitet. Hon ställer följande frågor; Vem är jag?
Var känner jag mig hemma? Var är min tillhörighet?
– Fundera kring dessa frågor utifrån begrepp: Självidentitet (hur man själv identifierar sig) och påklistrad identitet
(hur andra identifierar en).
– Rita ditt självporträtt. Vad lyfter du fram för att beskriva dig själv?
– Sätt er i par och rita av varandra. Blev det någon skillnad i porträttet? Varför tror ni att det blev skillnad respektive
inte blev det?
– Vad menar hon med ”Det märkliga är att det är så lätt att se sig själv med andras ögon?”
Syftet med uppgiften är att eleverna reflekterar över identitet i olika former. Självidentitet (så som jag
definierar mig), bindestrecksidentitet (jag = svensk - norsk - fotbollsspelare - mamma), påklistrad identitet
(någon annans definiering av vem jag är).

Skriv svar