1700 tals marschmusik

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
General
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 april 2002, 02:24
Ort: Västmanland

1700 tals marschmusik

Inlägg av General » 14 oktober 2002, 11:42

Är det någon som vet någon sida på internet där man kan få hem någon snutt om hur marschmusiken på 1700 talet lät?

Tacksam för svar.

General
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 april 2002, 02:24
Ort: Västmanland

...

Inlägg av General » 14 oktober 2002, 11:43

jag menar förstås den svenska marschmusiken.
:)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 14 oktober 2002, 12:19

jag kan ingen sida men jag vet en väldigt känd låt:

carolus rex. som skrevs till karl XII:s är...men det är visserligen barock.
under rockokon och det gustavianska eran så skrevs nog inte så mycket marsch musik.

//palle

Thomas
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 oktober 2002, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Thomas » 14 oktober 2002, 19:43

"En marsch som spelades i slaget vid Poltava av Karl XII:s musikanter" påstod musikforskaren Wilhelm Harteveld (1859-1927) att han hittat manuskriptet till. Det var år 1920 och det var falskt! Marcia Carolus Rex har inte sådan musikalisk karaktär att den skulle ha kunnat komponeras redan i början av 1700-talet. Snarare ett par hundra år senare och då sannolikast av Harteveld själv.

General
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 april 2002, 02:24
Ort: Västmanland

okej...

Inlägg av General » 14 oktober 2002, 23:17

Tackar för svaren.

Men finns det ingenstans man kan hitta 1700-tals musik. Vi gör ett arbete om Karolinerna, och det skulle vara trevligt om de som lyssnar fick en inblick i hur musiken lät på den tiden.
Ingen som vet något alls som kan vara till nytta?

MVH

Thomas
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 oktober 2002, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Thomas » 15 oktober 2002, 09:17

Du kan prova med att kontaka Militärmusiksamfundet: http://www.militarmusiksamfundet.com också Försvarsmusikcentrum kan vara till hjälp: http://www.fomusc.mil

Thomas
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 oktober 2002, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Thomas » 15 oktober 2002, 09:17


Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Bleckblås

Inlägg av Fr33drik » 6 juni 2003, 21:00

Jag vet bara att man använde sig mycket av bleckblås, d.v.s. trumpeter o.s.v. även lätta trummor...

Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

1700-tals marschmusik

Inlägg av Lulle » 11 juni 2003, 18:46

Enligt en musikprofessor jag frågade på ett seminarium (har glömt hans namn), finns det endast en marsch bevarad från svensk karolinertid och den heter "Narvamarschen". Dock finns det säkert en del utländskt material från tiden och kanske svenskt från senare halvan av 1700-talet.
Karl XII:s marsch lär för övrigt vara en bluff. Han som "återupptäckte" stycket lär ha snott en marsch som spelades av Moskvas hemmvärn viken han omarbetade en smula.

Du kan även ta en titt på tråden "sånger som sjöngs av karolinerna" där jag lagt in två sångtexter. Den ena är "Giöta kiämpavisa" som iofs inte är en marsch utan går i folkton och den andra är Karl XII:s fältmarsch som det endast finns text till.

Jag kan även rekomendera en skiva från Musica Sveciae som heter "Adeln och musiken i stormaktstidens Sverige". Där hittar man två stycken med musik som skall efterlikna musiken från ett slagfält. De heter "Fanfarer" från en sontat "Battallia" av en Heinlein samt "Auffzug printipal No 4" av en Lübeckh.

Sedan kan man ju fråga sig när marschmusik i vår mening uppstod. Från början torde det ju rört sig om ren nyttomusik med trummor för att truppen skulle gå i takt mot fienden samt blåsintrumet för signalering. Sammansmälter man sedan detta får man kanske helt enkelt marschmusik (detta var endast en spekulation)

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 23 augusti 2004, 14:11

Man hade flöjter, oboer, klarinetter och fagotter och trummor. Bleckblåset var inte till stor nytta eftersom det saknade ventiler och inte kunde spela kromatiskt. Det fick hålla sig till signalerna.

Narva-marsch av Andreas Düben och Karl XIIs fältmarsch är nog samma sak. Vi har också Dalregementets marsch från 1700-talet, den s k Stenbocksmarschen.

Carolus Rex är mycket riktigt Krigssång för Moskvas lantvärn. Smart kupp av Harteveld. Musikdirektören vid Svea Livgarde Emil Hessler komponerade till stämmorna för esstrumpet och pukor och marschen blev mycket populär.

Lite senare har vi den melodi som Bellman använt i Stolta stad. Den var en tysk regementsmarsch.

I Tyskland har man åtskillig marschmusik från 1700-talet, liksom i England.

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 16 april 2005, 20:20

Jag ser här att det inte framkommit att trumman var ett signalinstrument inom infanteriet. Trumpet användes inom de beridna förbanden.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Inlägg av Possi » 6 september 2007, 03:17

Finska rytteriets march från tretioårigakriget, måste ju räknas som en "svensk march" från den här tiden.

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 9 september 2007, 17:46

Nja, trettioåriga kriget var ju på 1600-talet.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Inlägg av Pewi » 11 september 2007, 19:40

Bleckblåset var inte till stor nytta eftersom det saknade ventiler och inte kunde spela kromatiskt. Det fick hålla sig till signalerna.
Det där hör också tlll myterna. En hyfsad trumpetare kan spela mer eller mindre kromatiskt även på en ventillös trumpet. Kommer man upp tillräckligt högt i ligger naturtonerna så nära varandra att det inte är någon större svårighet att intonera de mellanliggande tonerna. Sen underlättar det förstås om trumpeten är stämd i samma tonart som stycket man spelar. Därav alla varianter på trumpeter och kornetter, a, ess, f, bess osv.

Alla stora barocka trumpetkonserter fram tom Haydns (som är skriven för ett slags klafftrumpet) är skrivna för ventillösa trumpeter, vilket borde bevisa att det går att spela avancerade stycken även utan ventiler. Och att trumpeten användes i det militära till annat än bara signaler.

/P

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 11 september 2007, 21:07

Jo, det är sant att naturtonerna ligger närmare varann ju högre man kommer. Men det krävs en trumpetare som är mer än hyfsad. Trumpetarkonsten var något som var förbehållet dem som tillhörde skrået. De var magnifika herrar och vem som helst fick inte lära sig konsten att blåsa trumpet. Trumpetarna bevakade sina färdigheter svartsjukt, och när det så småningom publicerades en lärobok i konsten att blåsa trumpet togs det inte väl upp.

Att man skulle rida och samtidigt blåsa klarin är nog att begära lite väl mycket. När klafftrumpeterna kom blev det en annan historia.

Under marsch förekom det att man spelade s k fältstycken där det kunde förekomma höga toner, men de var i de exempel jag hört itererade. Jag vet inte om några fältstycken skrevs ned eller de traderades. Några Brandenburgkonserter är de i alla fall inte.
Senast redigerad av 1 Fubbik, redigerad totalt 12 gånger.

Skriv svar