Grevskap
Grevskap
Finns grevskap fortfarande och vad hände med de som "gavs" ut ?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Grevskap
Är det utdelning av grevskap till grevar som du menar, jag hade lite svårt att hänga med faktiskt (kanske beror på att jag är lite trött i skallen).
Det verkar som grevskap har inte blivit utdelade sedan 1600-talet.
Jag antar att förklaringen om grevskap i NE ger mesta svaret av din fråga. Det verkar som att dessa inte existera längre och jag känner till geografiska områdena för lite för att kunna utveckla frågan vidare. Men jag antar att det rörde sig om en viss socken eller flera socknar, men att dessa grevskap inte motsvarade län (är lite osäker, men jag skriver det om någon annan kan utveckla detta). Undrar också själv om det hade någonting med patronaträtten också.
Från NE
Ett ytterligare lästips:
Titta runt på Nordisk familjebok på http://www.runeberg.org
Stefan
Det verkar som grevskap har inte blivit utdelade sedan 1600-talet.
Jag antar att förklaringen om grevskap i NE ger mesta svaret av din fråga. Det verkar som att dessa inte existera längre och jag känner till geografiska områdena för lite för att kunna utveckla frågan vidare. Men jag antar att det rörde sig om en viss socken eller flera socknar, men att dessa grevskap inte motsvarade län (är lite osäker, men jag skriver det om någon annan kan utveckla detta). Undrar också själv om det hade någonting med patronaträtten också.
Från NE
Grevskap brukar också vara förknipat med England i fråga om counties.grevskap, territoriell förläning åt en greve. I Sverige utdelades grevskap första gången 1562, sedan grevevärdigheten införts vid Erik XIV:s kröning året innan. I jämförelse med utländska motsvarigheter var de svenska grevskapen av ringa omfattning och betydelse. De var ärftliga (efter förstfödslorätt på manslinjen) och gav innehavaren rätt att bl.a. uppbära skatt. Erik XIV utdelade tre grevskap, Johan III ett och Gustav II Adolf två. Under drottning Kristina tillkom inte mindre än 18 nya grevskap, samtidigt som åtföljande privilegier vidgades. Karl X Gustav utdelade två nya grevskap, och det sista grevskapet utdelades av Karl XI. Efter reduktionsbeslutet 1680 indrogs samtliga grevskap till kronan.
Ett ytterligare lästips:
Titta runt på Nordisk familjebok på http://www.runeberg.org
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
En intressant fråga av Herr widde,, speciellt detta, vad som hänt med de Grevskap som fanns. Har de bara gott opp i rök eller?? För det enda man hör talas om nu för tiden är Tillexempell Hertiginna av tillexempell Dalarna, Gästrikland Medmera.. För titeln Greve finns ju kvar..
Om jag inte minns fel,, så nämns det på den Brittiska Ön, just detta med Grevskap fortfarande, å i och med att vi är ju änndock ett kungadöme fortfarande precis som i England, så varför dessa olikheter.. Så detta var mycket intressant som widde tog opp,, så detta lär jag försöka luska vidare i...
Om jag inte minns fel,, så nämns det på den Brittiska Ön, just detta med Grevskap fortfarande, å i och med att vi är ju änndock ett kungadöme fortfarande precis som i England, så varför dessa olikheter.. Så detta var mycket intressant som widde tog opp,, så detta lär jag försöka luska vidare i...
England är ett örike (okej, Storbritannien), därför bevarar man gamla namnskick oftare än andra länder.
Sverige är ju inte direkt ett centralt beläget rike, men det är mer influerat av modernisering etc än England. Därför har vi slutat använda (territoriella) titlar som grevskap.
Jag vet, ovanstående är inte glasklart, men ni fattar väl vad jag menar. Om inte så :p
Sverige är ju inte direkt ett centralt beläget rike, men det är mer influerat av modernisering etc än England. Därför har vi slutat använda (territoriella) titlar som grevskap.
Jag vet, ovanstående är inte glasklart, men ni fattar väl vad jag menar. Om inte så :p
- Anders Nyman
- Medlem
När det fanns Grevskap här i Sverige,, vilket Grevskap kan ha varit det sista som delades ut till en person innan det här med Grevskap upphörde här i Sverige..