Avrättad för tidelag
Avrättad för tidelag
Sex med djur var förr i tiden belagt med dödstraff. Känner någon här till den sista avrättningen för tidelag i Sverige? Kanske även i Stockholm? Jag har också hört om olika metoder för avrättingen- vilken metod användes? Jag skulle också vilja veta om det någon gång förekommit att en kvinna avrättats för detta brott. Tack på förhand!
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: Avrättad för tidelag
Brottet föll intressant nog under samma lagparagraf som homosexualitet en bra bit in på 1900-talet.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ett lästips: Liljeqvist Jonas, "Tidelagstabuet i 1600- och 1700-talets Sverige", Historiskt tidskrift, 1985
Ett annat alternativ; titta i avrättningsdatabasen på www.genealogi.se, kanske inte den senaste avrättningen för tidelag, men iallafall----inblick i detta. Jag skrev själv om ett fall som inte finns med i avrättningsdatabasen, har försökt lagt in den. ((http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... -dden.html))
Det senaste fallet i databasen om en som dömde till döden p g a tidelag var 1777
NE har en liten bra historisk information.
Ett annat alternativ; titta i avrättningsdatabasen på www.genealogi.se, kanske inte den senaste avrättningen för tidelag, men iallafall----inblick i detta. Jag skrev själv om ett fall som inte finns med i avrättningsdatabasen, har försökt lagt in den. ((http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... -dden.html))
Det senaste fallet i databasen om en som dömde till döden p g a tidelag var 1777
Man såg det mer sakligt under denna tid och det var först under 1800-talet när man började inse att det var någonting psykiskt med detta.Landskap: Södermanland
Tidpunkt: 4 aug 1777
Brott: Tidelag
Text: 30-årige drängen Erik Andersson hade tagits på bar gärning då han begick tidelag. Han dömdes av Villåttinge häradsrätt till döden och avrättades angivet datum.
Texten i dödboken går tyvärr inte att läsa i sin helhet, då en del har försvunnit vid inbindningen.
Källa: Helgesta, C:3
Meddelat av Camilla Eriksson 19 dec 2006 kl 07:43
NE har en liten bra historisk information.
Stefantidelag, könsumgänge mellan människa och djur. Tidelag var i de medeltida svenska lagarna ett brott belagt med dödsstraff. Även djuret i fråga avlivades. Liknande bestämmelser ingick även i 1734 års lag. I rättspraxis mildrades senare dessa regler, och efter 1778 verkställdes inga dödsstraff. Genom 1864 års strafflag avskaffades dödsstraffet och i stället infördes högst två års straffarbete. År 1944 avkriminaliserades tidelagsbrottet.
- medundersåte
- Medlem
I 1734 års lag är det halshuggning följt av att brännas på bål som gäller. Avrättningsformen kan ha sett annorlunda ut innan 1736.
Tack för svaret. Jag borde tillägga andra metoder jag hört om (de är mkt riktigt från före 1734). I Christer Öhmans "Helgon, bönder och krigare. Berättelser ur den svenska historien.." står det om en man, Magnus Olsson, som dömdes till att brännas på bål år 1477 för att ha haft samlag med en ko; det verkar okänt om han blev halshuggen först.
På Virestads hembygdsförenings hemsida http://www.virestad.nu/Hembygdsforening ... #kajasgrav står det om en legend som säger att en kvinna, Kaja, ska ha begravts levande (Kvick i jord) efter att ha dömts för tidelag. Man ansåg att en tjur var far till hennes barn. Om det har hänt på riktigt, så borde det ha hänt någon gång före år 1659, eftersom legenden finns belagd då.
På Virestads hembygdsförenings hemsida http://www.virestad.nu/Hembygdsforening ... #kajasgrav står det om en legend som säger att en kvinna, Kaja, ska ha begravts levande (Kvick i jord) efter att ha dömts för tidelag. Man ansåg att en tjur var far till hennes barn. Om det har hänt på riktigt, så borde det ha hänt någon gång före år 1659, eftersom legenden finns belagd då.
- Anders Nyman
- Medlem
Men det händer ju att man läser om folk som blev avrättade förr, att de först halshöggs och sedan bränndes på bål, som du skriver här. Men egentligen just den avrättningsformen, varför gjorde de så egentligen,, räckte det egentligen inte bara med att en dömd människa halshöggs. Så varför också brännas på bål efteråt.medundersåte skrev:I 1734 års lag är det halshuggning följt av att brännas på bål som gäller. Avrättningsformen kan ha sett annorlunda ut innan 1736.
Antagligen något med att den dömde inte bara skulle avrättas, utan dessutom förnedras. I en del länder ansågs det ju också finare och ädlare att avrättas genom halshuggning än genom hängning, liksom det inom militära kretsar har varit "högsta mode" att avrättas genom arkebusering.Anders Nyman skrev:medundersåte skrev:Men det händer ju att man läser om folk som blev avrättade förr, att de först halshöggs och sedan bränndes på bål, som du skriver här. Men egentligen just den avrättningsformen, varför gjorde de så egentligen,, räckte det egentligen inte bara med att en dömd människa halshöggs. Så varför också brännas på bål efteråt.
- medundersåte
- Medlem
Att brännas på bål efter halshuggning är nog en straffskärpning. Å andra sidan kan man ju säga att det är mer lindrigt att först bli halshuggen än att brännas levande. Många brott som var belagda med kvalificerat dödsstraff hade dock en skillnad mellan män och kvinnor: männen skulle steglas och kvinnorna brännas. Trolldom är ett exempel där man skiljer mäns och kvinnors straff åt. Mordbrand är ett exempel där skyldiga oavsett kön ska brännas - det ligger väl en slags symbolik i det hela. Jag har dock inte sett att man skulle ha steglat kvinnor, men det kan naturligtvis ha förekommit.
- Anders Nyman
- Medlem
Just detta med att straffas till döden för Trolldom, kom bara och tänka på detta när jag läste vad du skrev "Medundersåte", i Leksand finns det ett berg som kallas för Kärringberget. Där så avrättade de Häxor, Kärringhäxor, därav namnet Kärringberget.medundersåte skrev:Att brännas på bål efter halshuggning är nog en straffskärpning. Å andra sidan kan man ju säga att det är mer lindrigt att först bli halshuggen än att brännas levande. Många brott som var belagda med kvalificerat dödsstraff hade dock en skillnad mellan män och kvinnor: männen skulle steglas och kvinnorna brännas. Trolldom är ett exempel där man skiljer mäns och kvinnors straff åt. Mordbrand är ett exempel där skyldiga oavsett kön ska brännas - det ligger väl en slags symbolik i det hela. Jag har dock inte sett att man skulle ha steglat kvinnor, men det kan naturligtvis ha förekommit.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Liten brottsskillnad om jag inte låter alltför jobbig, vill bara förtyda en sak.Anders Nyman skrev:Just detta med att straffas till döden för Trolldom, kom bara och tänka på detta när jag läste vad du skrev "Medundersåte", i Leksand finns det ett berg som kallas för Kärringberget. Där så avrättade de Häxor, Kärringhäxor, därav namnet Kärringberget.medundersåte skrev:Att brännas på bål efter halshuggning är nog en straffskärpning. Å andra sidan kan man ju säga att det är mer lindrigt att först bli halshuggen än att brännas levande. Många brott som var belagda med kvalificerat dödsstraff hade dock en skillnad mellan män och kvinnor: männen skulle steglas och kvinnorna brännas. Trolldom är ett exempel där man skiljer mäns och kvinnors straff åt. Mordbrand är ett exempel där skyldiga oavsett kön ska brännas - det ligger väl en slags symbolik i det hela. Jag har dock inte sett att man skulle ha steglat kvinnor, men det kan naturligtvis ha förekommit.
Visst avrättades många kvinnor p g a häxeri, men också för tidelag vid ett fåtal fall.........Två olika brott, iallafall hur jag ser det. Tidelag betyder sexuell umgänge med djur, det som medundersåte beskrev var det straffmetoder som tillämpades förr i tiden. Halshuggning bl a var straffet för tidelag;
Ifrån min hemsida som är hämtat från en tabell i Historisk tidskrift.
Som ni kanske kan se så var det flertalet anklagade män och det var approximativt hundra män på en kvinna som blev anklagade för tidelag.Hos Svea Hovrätt mellan 1634-1756 blev 766 män och sju kvinnor anklagade för tidelag, det var inga kvinnor som blev anklagade i Uppsala samt Stockholms län och i dessa två län blev 266 män anklagade för tidelag. I Västmanlands län blev tre kvinnor och 169 män anklagade för detta brott. I Rötters avrättningsdatabas finns det ett antal fall av avrättningar med tidelag som brott.
Stefan
Såvitt jag minns gällde "Quick i jord"för både män och kvinnor som straff för tidelag fram t.o.m. 1734 när landskapslagarna ersattes med Svea Rikes Lag.
Detta innebar att bli levande begravd (tillsammans med kreaturet) vilket måste ha varit synnerligen obehagligt.
Gammal Svensk lag lutar sig ju mot s.k. Mosaisk rättstradition, öga för öga tand för tand etc. alltså samma bot som skadan man orsakar. Tidelag var ett så urbota brott, mot kyrkan, majestätet och mänskligheten, att både djuret och förövaren ansågs vara så "befläckade" att inte ens mästermannen skulle behöva lägga handen på dom!
- Ner i hålet med dom bara!
Nå det har gått framåt sedan dess!
/LeRenard
Detta innebar att bli levande begravd (tillsammans med kreaturet) vilket måste ha varit synnerligen obehagligt.
Gammal Svensk lag lutar sig ju mot s.k. Mosaisk rättstradition, öga för öga tand för tand etc. alltså samma bot som skadan man orsakar. Tidelag var ett så urbota brott, mot kyrkan, majestätet och mänskligheten, att både djuret och förövaren ansågs vara så "befläckade" att inte ens mästermannen skulle behöva lägga handen på dom!
/LeRenard
Ej att förglömma att även djuret enligt 1734 års lag skulle avrättas och brännas. Jag kan lätt tänka mig att man ansåg att elden hade någon sorts "renande" effekt även om det inte står något om detta i lagarna..Osprey skrev:Antagligen något med att den dömde inte bara skulle avrättas, utan dessutom förnedras. I en del länder ansågs det ju också finare och ädlare att avrättas genom halshuggning än genom hängning, liksom det inom militära kretsar har varit "högsta mode" att avrättas genom arkebusering.Anders Nyman skrev:medundersåte skrev:Men det händer ju att man läser om folk som blev avrättade förr, att de först halshöggs och sedan bränndes på bål, som du skriver här. Men egentligen just den avrättningsformen, varför gjorde de så egentligen,, räckte det egentligen inte bara med att en dömd människa halshöggs. Så varför också brännas på bål efteråt.
Kanske får inflika att det egentligen inte fanns någon genomgående "mosaisk" grund för lagarna förrän vid reformationen då detta började införas och man började tala om "Guds och Svea rikes lag". Visst influerades även de äldre landskapslagarna mer eller mindre av bibeln, men någon konsekvent tillämpning eller ens konsekvent influens från mosaisk lag handlade det inte om förrän under Gustav Vasas tid.LeRenard skrev:Gammal Svensk lag lutar sig ju mot s.k. Mosaisk rättstradition, öga för öga tand för tand etc. alltså samma bot som skadan man orsakar.
Annars får man väl säga att gamla landskapslagar i många, till och med de flesta, fall absolut inte går efter "öga för öga". Titta på reglerna för mansdråp, till exempel. "Öga för öga" skulle ju innebära att man ovillkorligen skulle avrättas om man haft ihjäl någon. Inte betala ersättning (som dessutom varierar beroende på offrets ursprung) till offrets släkt och häradet, eller bli fredlös. Endast vid "urbota mål" kunde man inte sona med böter, som när man dräpt någon i bastun, i kyrkan, när han förrättar sitt tarv, etc.
Eller reglerna för såramål: Hugger man handen av en man får man ju inte sin egen hand avhuggen utan bötar istället 12 mark. Inte särskilt "öga för öga", precis.
Misshandlade man någon fick man ju inte spöstraff eller på annat sätt själv bli misshandlad: man bötade, olika beroende på misshandelns allvar.
Normala straff i landskapslagarna var just fredlöshet eller penningböter.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har kommit överens med Olic att lägga ut ett par av frågorna på anbytarforumet.
Om tidelag
aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/8619.html?1219245910
Stefan
Om tidelag
aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/8619.html?1219245910
Stefan
- medundersåte
- Medlem
Sedan fanns föreställningen om att avkomman i form av monster skulle terrorisera omvärlden, det kan säkerligen diskuteras exakt hur levande den föreställningen var men den ingick som del i tidens klassificeringssystem. I de flesta fall så kunde man motivera att man inte höll de regler och lagar som återfanns i Gamla Testamentet med att de uppfyllts och därmed spelat ut sin roll i Nya Testamentet. En del lagar gick dock inte att förbigå på detta sätt vilket ledde till att de istället lades in som appendix i landslagen. Problemet låg alltså i att ingen, varken kungen eller riksdagen, hade auktoritet att ändra på det som Gud befallt.LeRenard skrev:Såvitt jag minns gällde "Quick i jord"för både män och kvinnor som straff för tidelag fram t.o.m. 1734 när landskapslagarna ersattes med Svea Rikes Lag.
Under 1700-talet skedde en gradvis förskjutning av mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet som från början ansågs ligga i själen men alltmer kom att knytas till kroppen. Att avrätta en människa kunde vara en form av själavård innan denna förändring fullbordats. Ligger mänskliga rättigheter däremot i kroppen så är dödsstraffet svårare att motivera.