Avrättad för incest

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Avrättad för incest

Inlägg av oilc » 11 augusti 2008, 12:18

Förr i tiden var incest, då kallat blodskam, belagt med dödstraff. Men det gällde inte enbart verklig incest enligt vår sätt att se; även sex med ingifta släktingar ansågs vara incest enligt kyrkans definition av släktskap. En man som låg med sin pappas nya fru kunde dömas för incest eftersom en styvmor ansågs vara samma sak som en biologisk mor enligt kyrkan, och en kvinna som låg med sin styvbror eller tom sin systers man eller brors frus bror kunde avrättas för att ha haft sex med sin "bror". Det finns exempel i domstolsdokumenten på söner som rymt med pappas nya fru och kvinnor som haft sex med sin styvbror och som sedan avrättats för incest, förutom förstås de verkliga incestfallen, där de dömda verkligen begått incest. Det innebar alltså att även människor som hade haft sex med personer de inte var släkt med överhuvudtaget ändå kunde avrättas för incest. Det är verkligen en bortglömd del av historien, kanske för att det ansetts vara ett skamligt ämne.

Vad jag undrar över är: när utfördes den sista avrättningen för incest i Sverige, och när avskaffades dödstraffet för detta? Jag vet att det förekom ännu på 1700-talet. Det vore också intressant att få veta när den sista incestavrättningen ägde rum i själva Stockholm. Det gäller både för verklig incest och för "ingift incest". När avrättades den sista mannen för detta brott, och den sista kvinnan? Tack på förhand!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Avrättad för incest

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 augusti 2008, 18:46

När avrättades den sista mannen för detta brott, och den sista kvinnan? Tack på förhand!
Ursäkta att jag eventuellt låter påhopplig, inte min avsikt iallafall, utan skriver endast som jag känner.

Det som du skriver tidigare (ditt historiska kunnande om incest, homosexualitet och häxeriet) låter nästan som att frågan är lite överflödig och kan inte hindra dig att göra det heller, enligt min lilla uppfattning....Ursäkta om jag har fel. :D

Men är du medlem i Sveriges släktforskarförbund??? Om du vill så kan jag eventuellt kopiera dina frågor och publicera dessa på anbytarforumet. Jag vet inte hur många skalmaniter har tillgång till äldre domstolsprotokoll, medan det finns en mängd användare på Sveriges släktforskarförbund som har tillgång till domstolsprotokoll ifrån denna tidsperiod. Jag har dessutom en adress till en person som har tillgång till de polisunderrättelser som publicerades kring förra sekelskiftet.

Stefan

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Avrättad för incest

Inlägg av oilc » 11 augusti 2008, 19:41

Stefan Lundgren skrev:
När avrättades den sista mannen för detta brott, och den sista kvinnan? Tack på förhand!
Ursäkta att jag eventuellt låter påhopplig, inte min avsikt iallafall, utan skriver endast som jag känner.

Det som du skriver tidigare (ditt historiska kunnande om incest, homosexualitet och häxeriet) låter nästan som att frågan är lite överflödig och kan inte hindra dig att göra det heller, enligt min lilla uppfattning....Ursäkta om jag har fel. :D

Men är du medlem i Sveriges släktforskarförbund??? Om du vill så kan jag eventuellt kopiera dina frågor och publicera dessa på anbytarforumet. Jag vet inte hur många skalmaniter har tillgång till äldre domstolsprotokoll, medan det finns en mängd användare på Sveriges släktforskarförbund som har tillgång till domstolsprotokoll ifrån denna tidsperiod. Jag har dessutom en adress till en person som har tillgång till de polisunderrättelser som publicerades kring förra sekelskiftet.

Stefan
Jag tar inte alls illa upp, och jag förstår din fråga. Visst kan jag en del om de ämnen jag är intresserad av, det är oundvikligt, men jag kan ändå inte se mig som någon expert. När jag ställer en fråga känns det naturligt att lägga till lite "bakgrundsinfo" om det jag vill veta, men det är ofta bara allmänfakta om ämnet i stort. Vad jag vill veta är ju ofta detaljer, som i denna fråga; och jag vet faktiskt inte när den sista avrättningen för incest inträffade!

Jag är inte medlem i Sveriges släktforskarförbund och jag ger inte bara mitt tillstånd till att få mina frågor publicerade där, jag skulle även vara tacksam för det. Länka dem gärna här på respektive tråd! Tack för ditt erbjudande!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Avrättad för incest

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 augusti 2008, 20:27

OK, då ställer jag frågan där och anger dessutom länkarna på Skalman i dina aktuella trådar.
Men nu hinner jag inte med det faktiskt.

Stefan

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Avrättad för incest

Inlägg av oilc » 9 september 2009, 16:37

Några uppgifter enligt Gaunt, David Familjeliv i Norden :

* Före 1400-talet : Incest mellan nära familjemedlemmar kunde formellt leda till avrättning, men egentligen uppfattades incest mest som ett brott mot arvs- och ordningsregler, och det kunde i praktiken oftast sonas med böter och botgöring.

* 1400-talet : På 1400-talet förklarades incest vara kätteri med bränning på bål som straff. Det infördes i Sverige 1439. Detta behölls i Sverige efter reformationen genom 1528 års lag. År 1610 brändes en man och två systrar (de var inte släkt med mannen) på bål i Stockholm.

* 1630-talet : relationer mellan kusiner börjar sluta anses som incest i Norden. Äktenskap formellt förbjudet mellan kusiner, men i verkligheten tillåts de allt oftare från 1630-talet och framåt. 1681, tex, blir två kusiner som gift sig med varandra bötfällda och bestraffade, och en offentlig straffpredikan hålls för att framhålla dem som ett dåligt exempel, men sedan tillåts de fortsätta vara gifta.

* 1797 : den sista avrättningen för incest i Sverige.

* 1864 : dödsstraffet för incest avskaffat.


+++++

Några frågor:

+ När skedde den sista avrättningen i Stockholm?

+ När övergick man från bålbränning till halshuggning?

Skriv svar