Åskan har satt sina spår

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Åskan har satt sina spår

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 juni 2008, 21:18

Nyligen publicerade jag en artikel om branden i Börstils fattighus utanför Östhammar i Uppland och denna händelse inträffade den sista maj 1882 när 22 fattighjon innebrändes. Åskan har satt sina spår, nu vet jag inte och jag hoppas på lite hjälp.....Det var en händelse utanför Södertälje vid slutet av 1970-talet när en familj hade tagit skydd under en gran när det plötsligt började åska. Kommer inte ihåg hur det gick för familjen, men jag kommer ihåg att det var en bild som hade en riktat mot granen. Jag kommer inte ihåg det själv eftersom man bara var knappt hunnit upp till skolåldern eller om jag ännu gick på lågstadiet.

Franklin uppfann åskledaren någon gång under början av 1800-talet har jag för mig, men spridningen utanför Amerika var inte så omfattande under detta sekel, antar jag.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Åskan har satt sina spår

Inlägg av Anders Nyman » 29 juni 2008, 15:52

Detta med att Åskan satt sina spår.. Det finns en by strax utanför Borlänge som heter Torsång, som har fått sitt bynamn efter den fornnordiska ÅskGuden Tor. För enligt Asatrons legender så vilade Åskguden på ängarna där dagens Torsång ligger, för bynamnet betyder Tors Äng. Det är lite ur den Asa historiska tron, som har fångats opp av de som en gång i tiden satt namn på Byar. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Åskan har satt sina spår

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 december 2013, 23:15

Nu har jag fått veta var det där fattighuset låg någonstans utanför Östhammar.
Detta fattighus brann ner till grunden 1882 och 22 människor (fattighjon) omkom.
Sparade en bild på Google Earth.
Kyrkan med kyrkogården ligger till vänster......Det stora byggnaden till höger om kyrkan är den f d skolan.
Norr om denna låg fattighuset som brann ner.

Stefan
Börstil.jpg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Åskan har satt sina spår

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 maj 2014, 17:29

Ett annat uppländsk åskväder som varade i augusti 1895, källa: Upsala Tidning för stad och land.

Åskvädret hade kommit in västerifrån på kvällen den 23 augusti 1895 och det verkar som åskvädret gick från sydväst till nordost. I Jumkil norr om Uppsala blev två hästar dödade av en blixt bl a.

Bilden på artikeln syns lite dåligt, men går att läsa ändå lite grann!!!
Liten sändning 14 maj 2014 013.JPG
åskväder
Stefan

Skriv svar