Hovkapellets kvinnor

Skriv svar
oilc
Tidigare medlem

Hovkapellets kvinnor

Inlägg av oilc » 20 april 2008, 20:58

Jag undrar om någon här vet lite mer om hovkapellets kvinnliga medlemar under särskilt 1700-talet? Jag trodde det var enkönat fram till 1900-talet, men jag läste nyligen boken "Musiken i Sverige, Frihetstiden och Gustaviansk tid 1720-1810" som rättade mig. Kapellet, som grundades 1526, hade bara manliga medlemar i 200 år, men 1727 ersattes de två pojkar som sjungit sopran med Sophia Schröder och Judith Fischer. Kanske är det en del av en bortglömd historia här?

Vid kungabegravningen 1751 sjöng också "Mademoiselle Witt" och "Madame Woerster", yrkessångare som ska ha tillhört hovkapellet (Witt var dotter till hovkapellisten Gustaf Witte, 1681-1758), och Gustaviana Schröder tillhörde kapellet 1740-1763. Det verkar faktiskt vara bortglömd historia; jag har inte hittat någonting om det här ens i böcker om kvinnohistoria. Om någon vet något om dem (bakgrund, etc), eller om kvinnliga sångare eller musikanter alls i Sverige under frihetstiden, så vore det intressant att veta! Det brukar stå mer om sångare under den gustavianska tiden än under frihetstiden, men tex Hedvig Falk-Wigert, som anställdes då Operan grundades 1773, ska ha varit känd som sångare redan tidigare. Just de här ovan var sångare i kapellet, men kanske fanns det även kvinnliga musikanter? Jag har hört att harpisten Maria Paulina Åhman var den första då hon anställdes 1850, men det kanske inte stämmer?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Hovkapellets kvinnor

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 maj 2008, 00:41

Sten Carlssons avhandling behandlar iallafall vid slutet av 1700-talet.
Fröknar, mamseller, jungfrur och pigor : ogifta kvinnor i det svenska ståndssamhället /Sten Carlsson = [Unmarried women in the Swedish society of estates] BokSvenska1977
Kan vara ett lästips, handlar om en bunt av kvinnor som levde i Västra Vingåker socken i Södermanland. Det finns korta presentationer om varje kvinna i denna bok och det finns på 42 "akademiska" bibliotek i Sverige. Nu vet jag inte var du bor nånstans i Sverige och jag kan inte säga vilket bibliotek som finns närmast dig.

Stefan

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 10 juni 2008, 14:47

Stefan Lundgren skrev:Sten Carlssons avhandling behandlar iallafall vid slutet av 1700-talet.
Fröknar, mamseller, jungfrur och pigor : ogifta kvinnor i det svenska ståndssamhället /Sten Carlsson = [Unmarried women in the Swedish society of estates] BokSvenska1977
Kan vara ett lästips, handlar om en bunt av kvinnor som levde i Västra Vingåker socken i Södermanland. Det finns korta presentationer om varje kvinna i denna bok och det finns på 42 "akademiska" bibliotek i Sverige. Nu vet jag inte var du bor nånstans i Sverige och jag kan inte säga vilket bibliotek som finns närmast dig.

Stefan
Tack för tipset! Jag tror visserligen att dom kvinnor som var anställda vid hovkapellet levde i Stockholm, men boken låter annars intressant, så jag kanske läser den iaf.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juni 2008, 13:06

Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer eftersom det var ett par år sedan som jag senast tittade i denna bok, men vad jag kommer ihåg så var det några som föddes eller växte upp i Västra Vingåker socken som senare flyttade in till Stockholm för att bli "hovdamer". Det var därför jag tipsade om denna bok.

Stefan

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 21 juli 2008, 17:34

Stefan Lundgren skrev:Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer eftersom det var ett par år sedan som jag senast tittade i denna bok, men vad jag kommer ihåg så var det några som föddes eller växte upp i Västra Vingåker socken som senare flyttade in till Stockholm för att bli "hovdamer". Det var därför jag tipsade om denna bok.

Stefan
Då förstår jag. Det låter faktiskt lovande; bara adliga kvinnor kunde bli hovdamer, men med "hovdam" kanske man menade "anställd vid hovet", så då kan det ju faktiskt stå om det jag letar efter. Tack igen!

Peter G
Medlem

Inlägg av Peter G » 25 januari 2012, 21:46

I Tobias Norlinds och Emil Trobäcks jubileumsbok från 1926 står Judith Fischer listad som först anställd kvinna.
Fru Åhman var den först anställda kvinnliga musikern.

Skriv svar