Kvick i jord- Levande begravd

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Kvick i jord- Levande begravd

Inlägg av oilc » 7 mars 2008, 14:18

Jag undrar om någon här vet något om denna bestraffning, defenitivt den värsta avrättningsmetoden i svensk rättshistoria och ändå något som inte tycks vara särskilt känt eller diskuterat.

Under medeltiden kunde straffet att avrättas genom att bli levande begravd utdömas för upprepad stöld. Straffet, då det utdömdes för stöld, ska åtminstone enligt uppgifter på nätet endast ha utövats på kvinnor; orsaken ska ha varit, att en hängning av en kvinna kunde ha inneburit att hon sparkade upp kjolarna med benen under hängningen och att hennes kön då kunde synas. Det låter tyvärr trovärdigt; i England var straffet för förräderi stegling för män, men kvinnor brändes på bål eftersom stegling innebar att offret måste vara naken.

Den sista kvinnan som brändes på bål för förräderi (falskmyntning) i England var offcielt Catherine Murphy 1789 (även om hon i verkligheten anses ha varit död då bålet antändes) men vad jag undrar över är; hur länge tillämpades avrättningsmetoden att begrava människor levande i Sverige? Och hur ofta tillämpades detta? Och framför allt; när hände det senast? Jag har hört att detta var lagligt ännu under 1600-talet, så det kanske inte är omöjligt att det var lagligt fram till den stora lagreformen 1734. Om man i England brände människor fram till 1789, borde det inte vara så omöjligt som man först tror att detta straff fortfarande användes i Sverige på 1700-talet. Finns det någon här som känner till det sista fallet av en avrättning genom levande begravning?
Senast redigerad av 3 oilc, redigerad totalt 10 gång.

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Re: Kvick i jord- Levande begravd

Inlägg av erich lespenhalt » 7 mars 2008, 19:38

SAOB skriver följande om ordet kvick:
b) (arkaiserande med avs. på ä. förh.) i uttr. sätta, äv. döma (ngn) kvick i jord, begrava (ngn) levande (ss. straff för vissa brott) resp. döma (ngn) till detta straff.
Lagförsl. 475 (c. (1606).
År 1611 blef, för crimen bestialitatis (dvs. tidelag), en man i Sunnerbo härad dömd qvick i jord. HYLTÉN-CAVALLIUS Vär. 2: 407 (cit. fr. (1611).
Det straff at sättias qvick i jord, .. är nu mera intet i bruk. ABRAHAMSSON 730 1726. Fatab. 1911, s. 220 (1880; i folkvisa).
– bildl. Jag är levande begra­ven . . .
Jag är satt kvick i jord som man gjorde i forntiden. DIDRING Malm 1: 154 (1914; yttrat av fantasien).
Jag har fetstilat det som jag tyckte kunde vara av intresse,

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kvick i jord- Levande begravd

Inlägg av a81 » 9 mars 2008, 18:26

oilc skrev:Den sista kvinnan som brändes på bål för förräderi (falskmyntning) i England var offcielt Catherine Murphy 1789 (även om hon i verkligheten anses ha varit död då bålet antändes).
Det var väl generellt sett också det vanliga. Alla eller åtminstone nästan alla svenska "häxor" halshöggs väl t ex innan de brändes på bål.
oilc skrev:Hur länge tillämpades avrättningsmetoden att begrava människor levande i Sverige? Och hur ofta tillämpades detta? Jag har hört att detta var lagligt ännu under 1600-talet, så det kanske inte är omöjligt att det var lagligt fram till den stora lagreformen 1734.
Förr i tiden dömde man ju rätt ofta personer till döden, för att sedan benåda dem. Det kan nog alltså vara skillnad mellan när straffet verkställdes för sista gången och när någon dömdes till det för sista gången.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Kvick i jord- Levande begravd

Inlägg av Stefan » 11 mars 2008, 00:51

För fullständighetens skull vill jag tillägga att kvick är inte "snabbt" utan samma ord som i kvicksilver, dvs levande silver, dvs kvick = levande...

jmf också en vederkvickande dryck eller liknande.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kvick i jord- Levande begravd

Inlägg av oilc » 10 juni 2008, 16:05

a81 skrev:
oilc skrev:Den sista kvinnan som brändes på bål för förräderi (falskmyntning) i England var offcielt Catherine Murphy 1789 (även om hon i verkligheten anses ha varit död då bålet antändes).
Det var väl generellt sett också det vanliga. Alla eller åtminstone nästan alla svenska "häxor" halshöggs väl t ex innan de brändes på bål.
oilc skrev:Hur länge tillämpades avrättningsmetoden att begrava människor levande i Sverige? Och hur ofta tillämpades detta? Jag har hört att detta var lagligt ännu under 1600-talet, så det kanske inte är omöjligt att det var lagligt fram till den stora lagreformen 1734.
Förr i tiden dömde man ju rätt ofta personer till döden, för att sedan benåda dem. Det kan nog alltså vara skillnad mellan när straffet verkställdes för sista gången och när någon dömdes till det för sista gången.
Ja, i Sverige blev alla "häxor" under den stora häxhysterin 1668-76 halshuggna innan de brändes förutom Malin Matsdotter i Stockholm 1676. Vad gäller fallen före 1668 finns det en möjlighet att någon blev bränd levande, men om så vore, tycks det inte vara känt eller bekräftat. Men detta gällde Sverige; andra länder hade förstås andra lagar. I Frankrike, Nederländerna, Ungern, Polen och framför allt Tyskland hände det tyvärr att människor reellt brändes levande till döds. Även i Norge och Danmark var bränning på bål det vanliga straffet för häxeri; varför det då inte var så i Sverige är svårt att veta, men faktum är att Sverige och England, av någon anledning, hade mycket milda straff för häxeri; i Sverige halshuggning, i England hängning. I Skottland däremot brändes en kvinna levande 1727. Janet Horne, en senil gammal kvinna, kläddes av naken, smordes in med tjära och kördes i en tunna genom staden till avrättningsplatsen, där hon brändes till döds. År 1793 brändes också två kvinnor i Polen levande, och så sent som 1811 ska Barbara Zdunk ha bränts i en stad i östra Polen, men om hon brändes levande vet jag inte. Vad gäller fallet med Catherine Murphy ovan, så ska bödeln på eget initiativ ha tagit bort stegen hon stod på och låtit henne hänga i de rep hon var fastbunden med om halsen tills hon var stilla, innan han tände på. Hon anses då ha varit död, även om man inte kontrollerat saken. När man 1790 avskaffade den könsdiskriminerande lagen om att kvinnor skulle brännas på bål och män hängas för pengaförfalskning, påpekades det också att bödeln i allmänhet brukade se till att kvinnan var död innan han tände på, av egen personlig barmhärtighet, och att man uppskattade att ingen bödel hade haft hjärta att verkställa straffet bokstavligen på 50 år. (Detta taget ur mitt minne, om jag nu minns allt rätt). Fast det har ju egentligen inte med tråden att göra!

Vad gäller Sverige kvick i jord så har jag nu hört om en kvinna, Magdalena, som dömdes skyldig till att ha mördat sin man Jörgen Asktappare i Stockholm med två manliga medhjälpare 1546. Männen blev hängda; hon tros ha blivit antingen begravd levande begravd bränd på bål.

PS: Ni kan läsa om det mesta av det här på Google.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Kvick i jord- Levande begravd

Inlägg av Hexmaster » 10 juni 2008, 19:06

oilc skrev:PS: Ni kan läsa om det mesta av det här på Google.
Originell källhänvisning. :) Menar du att det är lätthittat, eller att man inte ska lita på uppgifterna, eller att du personligen inte är så påläst, eller alltihop?

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kvick i jord- Levande begravd

Inlägg av oilc » 10 juni 2008, 21:05

Hexmaster skrev:
oilc skrev:PS: Ni kan läsa om det mesta av det här på Google.
Originell källhänvisning. :) Menar du att det är lätthittat, eller att man inte ska lita på uppgifterna, eller att du personligen inte är så påläst, eller alltihop?
Jag menade bara att de mesta verkar finnas lätt tillgängligt genom sökträffar på namn även på Google, om det är så att man vill läsa mer snabbt. Jag är verkligen inte en expert på något ämne överhuvudtaget, och vill verkligen inte framställa mig själv som kunnig inom något ämne alls. Jag finns här bara för att ställa ödmjuka frågor som någon kanske vill vara snäll nog att svara på. Jag läser mycket böcker och en del av det jag läst fastnar utan att jag alltid kan säga från vilken bok det kom från först, så jag vill framhålla att jag verkligen inte är någon auktoritet, bara en enkel intresserad amatör. Jag tar inte det minsta illa upp om man tvivlar på mina uppgifter- jag finns här för att bli undervisad och lyssna till andra, verkligen inte för att undervisa någon annan :roll: , och jag är ledsen om jag gav det intrycket...jag får skylla på att jag är intresserad av ämnet och per automatik rabblade fram vad jag visste, trots att jag inte minns vilka böcker jag läst det i :oops: Jag är lite generad över att jag busade iväg, jag babblar alldeles för mycket om saker jag inte vet ett skvatt om. Det rätta är trots allt att ge en korrekt källförteckning för vad det är man säger. Jag ska hålla igen i fortsättningen- jag är ju trots allt här för att ställa frågor, inte för att besvara dem :lol: Jag önskar att jag kunde ta bort mitt andra inlägg nu! :oops: (Jag borde bli undervisad i bättre etikett!)

Skriv svar