Prästgårdar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Prästgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 februari 2008, 19:12

I det senaste numret av Kyrkans Tidning så handlade det om försäljning av prästgårdar och det är en process som har pågått under ganska många år nu. I "Trögden" i Uppland så har prästgården i Hacksta blivit ett bostadshus med tre lägenheter. Prästgårdar i Sverige är liksom kyrkorna en oumbärlig arv av historiska byggnader eller monomentala byggnader som man kan också kalla det för. Vissa prästgårdar är kulturhistoriska föremål(I Uppland bl a Länna och Skuttunge), just nu pågår utförsäljning av prästgårdar och detta gäller i synnerhet kyrkrika trakter som exempelvis Östergötlands slättbygd och vissa områden i Västergötland och Skåne.

Artiklarna i det senaste numret i Kyrkans tidning är nog lite för stora för att komma med på Skalman, men om det går att lägga in dem i tråden så gör jag väl det eller om någon vill har dem så kan jag skicka till personen.

Men jag tänker iallafall citera några stycken ur artiklarna.
En prästbebodd prästgård kan dessutom bidra till att kommunicera Svenska kyrkans kärnvärden: närvaro, öppenhet, hopp. Detta har jag fått bevis på gång på gång. Upphör prästgården att vara prästgård kan detta tvärtom bidra till att göra kyrkan mer anonym och defensiv.
Eftersom jag är för bevarande av kyrkornas historia(se tråden om "Kyrkans förlorande funktion) och när det gäller prästgårdarna så är det samma sak egentligen, att vi förlora den historiska atmosfären om vi försäljer prästgårdarna som exempelvis bostadshus.....Men samtidigt måste man också tänka på ekonomin, det kostar som sagt vad pengar att äga "tomma" prästgårdar. Kyrkan och prästgården är inte längre den centrala funktion som dessa utgjorde under 1800-talet.
Att prästgårdar skulle vara en stor ekonomisk belastning för pastoraten är nog mest en myt, säger komminister Marcus Lejon, som själv bor i Annerstads prästgård väster om Ljungby i Växjö stift.
Inom ramen för sina fackliga uppdrag läser han många budgetar, och han vänder sig emot de krassa ekonomiska argumenten för att sälja ut prästgårdarna. Tvärtom är ju en prästgård den enda fastighet i en samfällighet som har möjlighet att bära sig ekonomiskt där finns ju en stabil hyresintäkt.
Jag håller med honom, det verkar vara en vettig utgångspunkt.

Jag förstår att prästgårdar inte längre uppfyller den funktionen som gör att folk pratar om dessa. Jag har inte hört någon prata om prästgårdar, kanske någon gång att en eventuellt person som bor i prästgården har pratat om det, men det är aldrig någon diskussion om prästgårdarnas betydelse och skulle nog vilja höra hur ni ser på prästgårdar i historiskt perspektiv.

Stefan

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Re: Prästgårdar

Inlägg av Spaningsledaren » 17 februari 2008, 20:28

Det är ingen tvekan om att prästgårdarna under lång tid i viss mening utgjort bygdernas centrum.
Det var i centrum som kyrkorna byggdes och det var runt kyrkorna som centralpunkten tenderade att utbildas.
Det finns många andra kulturföreteelser av principiellt likartat slag, alltså anläggningar/institutioner som förlorat sin tidigare centrala betydelse. Landets järnvägsstationer kan kanske sägas utgöra ett andra exempel. Många idag övergivna industrianläggningar en tredje sådan kategori. Det mesta av allt deta överflödiga tenderar att försvinna. Anläggningar dâr det finns alternativanvändingar antingen av anläggningen eller av den ianspråktagna marken försvinner snabbast. Kring sådana förändringar brukar sedan finnas en skara närmast sörjande, som minns den forna prakten och beklagar förintelsen av motsvarande traditionella värden. Detta är helt legitima känslor. Så, tror väl jag, har det alltid varit och kommer kanske ocksv att förbli. Inspiration till konstruktiva förhållningssätt inför den uppkommande förödelsen kan kanske hämtas från http://www.expatonline.se

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Prästgårdar

Inlägg av Anders Nyman » 20 april 2008, 20:07

Just som Spaningsledaren skriver i föregående inlägg, att prästgårdar var bygdens centrum. Här i Borlänge, vid den stora prästgården som ligger bakom Stora Tuna kyrka, fungerade denna prästgård som en litet hotell /högkvarter för kungen och kungens följe på 1600-talet och 1700-talet. Kungar på den tiden, brukade övernatta några nätter i prästgården där vid stora tuna, å de passade på att jaga på markerna runt omkring å samtidigt höll de ett litet hov där. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Prästgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 januari 2010, 17:55

Lite allmänt om prästgårdar, i årsboken Uppland finns det en artikel om uppländska prästgårdar och är osäker på året....Det var Ola Ehn som skrev den och jag tror att det var 1980.

Länna prästgård i Roslagen är Upplands äldsta bevarade prästgård och jag förmodar att det finns prästgårdar som äldre än 1703, i synnerhet på Gotland.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Prästgårdar

Inlägg av Anders Nyman » 9 januari 2010, 11:03

Många Prästgårdar stora tomma och många av dem är till Salu. Så mycket av Svenska Kyrkans Kulturmiljöer försvinner bort och görs om till mycket annat. http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=149598
Som tillexempell här i Borlänge så fanns det ett underbart ställe som hette Tunaåstrand, som tillhörde Missionsförsamlingen å det var ett sommarparadis för Barn som annars aldrig fick den möjligheten att åka iväg på långa flygresor till någon avlägsen badort, så istället fick barnen vara på detta ställe och bada, leka medmera. Men som så mycket annat så fattades det pengar för missionsförsamlingen och de sålde bort det, å nu är det privatbostad och förbjudet område för allmänheten. Så istället att gå ihopp med anndra kyrkor å ha det tillsammans, så väljer de att sälja bort stället, å vart ska barnen ta vägen?? :?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Prästgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 januari 2010, 07:07

Prästgården i Hacksta utanför Enköping ryms nu tre bostäder för jag knackade på där för några år sedan för att försöka få inträde till kyrkan.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Prästgårdar

Inlägg av Anders Nyman » 27 maj 2010, 19:34

Kanske ska köpa stora prästgården i Torsång strax utanför Borlänge, för den har stått tom länge, å nu i dagarna, ska stora tuna församling besluta vad de ska göra med denna stolta gård.. Troligen blir det försäljning,, skulle vara intressant att få bo i en och äga en gammal prästgård. 8-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Prästgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2010, 06:42

F d prästgårdar blir bostäder, museum eller någonting annat, men alla prästgårdar som är byggda före 1920 är mer kulturhistoriska värdefulla hur äldre de blir.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Prästgårdar

Inlägg av Anders Nyman » 1 juni 2010, 18:40

gamla prästbostaden till Stora Tuna Kyrka här i Borlänge fungerar idag som lite av varje, men den bevaras änndock i sitt ursprungs skick å det är ju gott. :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Prästgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 juni 2010, 23:18

Hur gammal är prästgården i Stora Tuna?

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Prästgårdar

Inlägg av Anders Nyman » 6 juni 2010, 10:33

Stefan Lundgren skrev:Hur gammal är prästgården i Stora Tuna?

Stefan
Det lär jag kolla opp lite, så jag återkommer,, det har så vitt jag vet funnits en prästgård vi stora tuna minnst sedan 1600-talet.. Men den nuvarande är byggd senare.. Men det borde ha funnits en prästgård där sedan tidigare, än 1600-talet också.. Men jag ska kolla opp det närmare, så jag återkommer framöver om mera detaljer. Ha det gott. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Prästgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juni 2010, 19:55

I Bebyggelseregistret finns det inga uppgifter om prästgården förutom om själva kyrkan.

Stefan

Skriv svar