Straffade Ku Klux Klan-medlemmar i efterhand

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Straffade Ku Klux Klan-medlemmar i efterhand

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 augusti 2007, 13:41

Nyligen blev James Seale som nu är över 70 år dömd för inblandning i ett mord på två svarta tonåringar 1964. Det var egentligen under en period som en del brott begick mot de svarta samt att det var även myndigheter som stödde KKK. Eftersom USA inte har någon preskriptionstid som i Sverige så kan man bli dömda för brott även om det har gått många år. Fallet har blivit uppmärksammad över hela USA och det skulle inte bli försvånade att det blir fler utdömda straff.

Stefan

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 27 augusti 2007, 16:05

Eftersom det brukar vara svârt att straffa folk redan i förvâg fär man nöja sig med att försöka göra det i efterhand. Rätt skall vara rätt!

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Straffade Ku Klux Klan-medlemmar i efterhand

Inlägg av Mathias Forsberg » 27 augusti 2007, 16:43

Stefan Lundgren skrev:Eftersom USA inte har någon preskriptionstid som i Sverige så kan man bli dömda för brott även om det har gått många år.
USA har precis som Sverige preskriptionstid på en massa olika brott. Dock ej mord.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 27 augusti 2007, 18:24

Rätt många länder har lagstiftning där mord inte preskriberas. T.ex. Finland, Tyskland och Storbritannien. Det var på förslag även i Sverige, med hänvisning till DNA-tekniken, men det blev visst ingenting av det?

Ett celebert exempel på bestraffning långt efter dådet, är f.d. östtyske ministern för statssäkerhet Erich Mielke. han dömdes 1993 till sex års fängelse för inblandning i mordet på två polismän i Berlin 1931.

http://de.wikipedia.org/wiki/Erich_Miel ... ordes_1931

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 27 augusti 2007, 20:36

G:son skrev:Rätt många länder har lagstiftning där mord inte preskriberas. T.ex. Finland, Tyskland och Storbritannien. Det var på förslag även i Sverige, med hänvisning till DNA-tekniken, men det blev visst ingenting av det?
Det har mig veterligen inte kommit något från justitiedepartementet som säger vare sig bu eller bä - men diskussionen poppar upp då och då. Förmodligen är det bara en tidsfråga innan det kommer ett skarpt förslag.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Straffade Ku Klux Klan-medlemmar i efterhand

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 augusti 2007, 14:32

Mathias Forsberg skrev:
Stefan Lundgren skrev:Eftersom USA inte har någon preskriptionstid som i Sverige så kan man bli dömda för brott även om det har gått många år.
USA har precis som Sverige preskriptionstid på en massa olika brott. Dock ej mord.
Tack för påpekandet, det var det som jag undrade över om USA hade preskriptionstid, men mord vet jag att det inte finns.

Stefan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Straffade Ku Klux Klan-medlemmar i efterhand

Inlägg av Wooster » 28 augusti 2007, 19:28

Stefan Lundgren skrev:
Mathias Forsberg skrev:
Stefan Lundgren skrev:Eftersom USA inte har någon preskriptionstid som i Sverige så kan man bli dömda för brott även om det har gått många år.
USA har precis som Sverige preskriptionstid på en massa olika brott. Dock ej mord.
Tack för påpekandet, det var det som jag undrade över om USA hade preskriptionstid, men mord vet jag att det inte finns.

Stefan
Preskriptionstiderna skiljer väl sig också åt, delstat för delstat? Utom för federala brott då förstås.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 2 september 2007, 22:18

Jag har hört (om det stämmer vet jag inte) att det i vissa delstater inte finns någon preskriptionstid alls för mord. Exempelvis finns det tydligen fortfarande någon som utreder mordet på den kvinnliga Hollywoodstjärna som kallades "Den Svarta Dahlian" och blev mördad under 40- eller 50-talet.

Edit: Sorry, jag läste visst inte så noga i tidigare inlägg om att det inte finns någon preskriptionstid... :oops: Så går det när man har bråttom. :|

Skriv svar