Kyrkor i Sverige

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Kyrkor i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juli 2007, 06:10

Märkliga
Fina
Vackra
Historiska
Pampiga

Dessa fem ord kan gemensamt beskriva olika kyrkor och det finns fler..

Jag har iallafall några bud.

Stora Tuna kyrka utanför Borlänge är ju pampig vet jag, trots att jag inte varit där
Sedan har vi rundkyrkor i Sverige som exempelvis Järlåsa i Uppland och Hagby i Småland.
Ekshärad kyrka i Värmland är ju berömd för sina järnsmidda kors på kyrkogården.
Lerum kyrka utanför Göteborg har kupoler på taket.

Vackra kyrkor kan variera i beroende på hur man tycker själv.

Men kyrkor som jag besökt som jag tycker de är vackra eller i vackert beläget är följande; Länna(Roslagen), Fläckebo, Finnerödja, Hasslerör, Torstuna, Lena och Biskopskulla.

Sedan beror på hur intresserad man är, kyrkorna har mycket att erbjuda om man är intresserad av kalkmålningar, inventarier, lokalhistoria och kyrkohistoria.

Trakten kring Örsundsbro i Uppland är kuperad, iallafall väster om samhället och jag förmodar att dalänningar kommer att känna igen sig om dom står vid Biskopskulla kyrka i Uppland.
Anders Nyman skrev:Ja det Stefan skriver är ju sant... Man lär ju kunna en hel del om en sockens historia för att kanske ha lite utbyte av en vacker kyrka ifrån 1400-talet. Tillexempel vår kyrka här i Borlänge "Stora Tuna kyrka" är ju byggd som en domkyrka på 1400-talet, å var det för ett kort tag.. Men hur många turister vet det, om det inte finns en sommarguide som berättar eller informations material liggandes i bokdiskarna.
Ja, vissa kyrkor har lite mer än en historisk beskrivning, i Rasbokils kyrka fick jag dels en historik om själva klockstapeln och dels en beskrivning över gravvårdarna om jag kommer ihåg rätt. I Björklinge kyrka kan man köpa kulturhistoriska berättelser från bygden med en postgiroblankett i boken. Björklinge kyrka är ju sevärt den också, med fyra små torn i varsin ände och en gravvård som öppnas vart tionde år.

Stefan

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 13 augusti 2007, 14:26

Var går gränsen mellan träkyrkor och stenkyrkor i Sverige? Ännu i Sörmland finns stenkyrkor men sedan börjar de förekomma relativt rikligt i Värmland. Är denna gräns liktydig med Limes Norrlandicus?

Stefan Lundgren, varför inte efterlysa sägner som är knutna till kyrkorna? Ekshärad skall ha övergivits efter digerdöden och hittats av en jägare som sköt en pil mot en fågel som istället träffade den igenvuxna kyrkan, tex. Sedan finns det ju sägner där kyrkans plats skall ha utsetts genom att man skall ha låtit en stock flyta iväg osv. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 augusti 2007, 15:11

Var går gränsen mellan träkyrkor och stenkyrkor i Sverige? Ännu i Sörmland finns stenkyrkor men sedan börjar de förekomma relativt rikligt i Värmland. Är denna gräns liktydig med Limes Norrlandicus?


Personligen ser jag ingen skillnad mellan träkyrkor och stenkyrkor, möjligen kan man diskutera hållbarheten, men om du känner till Tångeråsa kyrka i Närke så är det en träkyrka från 1200-talet och ännu använd. :)
varför inte efterlysa sägner som är knutna till kyrkorna? Ekshärad skall ha övergivits efter digerdöden och hittats av en jägare som sköt en pil mot en fågel som istället träffade den igenvuxna kyrkan, tex. Sedan finns det ju sägner där kyrkans plats skall ha utsetts genom att man skall ha låtit en stock flyta iväg osv.


Sägner har jag inte funderat på.
Syftet med tråden var de "stolpord" som jag tog upp i början av förra inlägget.
Det som är typiskt vid beskrivandet av kyrkorna.
Ekshärad kyrka tog jag bara upp eftersom kyrkan har många järnsmidda kors på kyrkogården.
Vilket också kyrkan är berömd för.

Stefan

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 13 augusti 2007, 17:57

Fina
Vackra
Gåsinge kyrka i Gnesta kommun är (se ovan).
Märkliga
Dillnäs kyrka i samma kommun. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 augusti 2007, 11:31

De ord som jag beskriver de olika kyrkor är också personkemin inblandad, personligen har jag starka band till Länna kyrka i Roslagen och denna kyrka ligger vackert beläget vid Länna kyrksjö enligt min uppfattning.

Varje år brukar Året Runt välja ut tio kyrkor i valet om Sveriges vackraste kyrka.

Roslagskulla kyrka, en grannkyrka till Länna har blivit utnämnd vid ett tillfälle vet jag.
, dock inte 1:a pris.

Stefan

Skriv svar