Svenska slott och herrgårdar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 24 juni 2007, 12:14

Sedan har jag det vackra Johannishus Slott alldeles runt knuten och inom några km både Skärfva och Tromtö
Bilagor
180px-Johannishus_slott.jpg
180px-Johannishus_slott.jpg (17.34 KiB) Visad 5089 gånger
skäfva.jpg
skäfva.jpg (23.3 KiB) Visad 5090 gånger

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 24 juni 2007, 23:29

Skärfa! fantastiskt slott, bott i en av byggnaderna för flera år sen. verkligen fint och lite småannorlunda.

Gillar annars Övedskloster i Skåne

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 25 juni 2007, 10:22

Har förmånen att ha tre slott inom ca fem km. Får bara hoppas att något blir till salu....

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 25 juni 2007, 10:32

jo alla som bor nära något slott och har kameran med sig när de är ute och går kan gärna få ta lite bilder och sända till mig - det skulle bara uppskattas :wink:

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 25 juni 2007, 13:37

Nina skrev:
jag har även köpt "slott och herresäten i Sverige" 18 böcker (svindyrt), så jag vet ju vilka slott som finns, det jag ville var att se vilka slott som ni tyckte är intressanta, och varför.

Det är främst historien omkring dem som jag är intresserad av, vem som byggde det och när och sedan alla intriger och händelser som utspelat sig på dem..
Skriv om Heby i Södermanland tillhörig ätten von Engeström. Den finns med i Bedoires bok. Där fanns en Gustaf von Engeström som deltog som frivillig i finska inbördeskriget 1918. När han återvände hem försvann han på ägorna i augusti 1919 och hittades flera år senare. Han finns begraven på Dillnäs kyrka. Även en Liljencrantz, vilken ätt har anknytning till fideikommisset fanns med i frivilligrullorna. De är släkt.

Skriv om Stjärnorp i Östergötland. Där bodde W.A. Douglas som också var frivillig. Han blev sedermera arméchef i Sverige. Har skrivit memoarer.

Skriv om Tosterup i Skåne. Där fanns C.A. Ehrensvärd som också var frivillig. Han blev också en toppfigur inom försvaret. Har skrivit memoarer.

Varför inte om Karlberg som ägs av Militärhögskolan. Där har det "hänt mycket" för att skapa begreppet Karlbergspennalismen t.ex. Många adelsmän och fideikommissarier har ju genomgått Karlberg.

Varför inte om Fullerö, stamgods för ätten Cronstedt.

Skriv om Svaneholm. Där fanns på 1700-talet Rutger Maclean. Han reformerade jordbruket och anses av vissa vara den som inledde skiftena. Slott och herrgårdar brukar vara centrum i större jordegendomar och stå för innovationer i Bonde-Sverige. En bra ingång till historien om hur de svenska byarna sprängdes. Bra hjälp kan vara Land och stad av Orvar Löfgren och Jonas Frykman.

Varför har du inte skrivit om Nya Älvsborgs fästning? Bohus fästning? Carlstens fästning i Marstrand (som var ett fängelse till 1900-talet)? Är inte fästningar och borgar intressanta? Är det bara kungliga och adliga eller är även ofrälse gods intressanta? Bruksherrgårdar har spelat en viktig roll för utvecklingen av Sveriges ekonomi. Intressant? Är ruiner efter slott av intresse som t.ex. Gräfsnäs slott vid Anten, en ruin av ett 1500-talsslott efter en brand 1854?

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 25 juni 2007, 13:53

Tack för alla förslag Harkett
Karlberg och Svaneholm har jag redan i listan.
Varför har du inte skrivit om Nya Älvsborgs fästning? Bohus fästning? Carlstens fästning i Marstrand (som var ett fängelse till 1900-talet)? Är inte fästningar och borgar intressanta?
Ja du, jag är ensam om att skriva och har kanske inte hunnit med? Dessutom börjar jag med slott och när de är färdiga tar jag borgar och fästningar.
Dock så tar ju allt lång tid eftersom jag, som sagt, är ensam om att skriva. Jag har ju ett jobb också.. det här är en fritidsysselsättning, inget annat.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 25 juni 2007, 14:05

Jag kollade på listan. Du hade med Gunnebo, Rockelsta, Karlberg, Svaneholm. Bra. Även en slottsruin. Får jag tillfälle skall jag fota av några. Skall besöka det slottstäta Sörmland samt Göteborg och Värmland i sommar. Bruksherrgårdar kan komma med eftersom det adliga inslaget är mindre i västra Sverige och Värmland. Vad sägs om Mårbacka (Selma Lagerlöf) och Uddeholm (släkten Geijer). Eller Nolhaga slott utanför Alingsås - en efterföljare till Gunnebo, en ombyggnad av Jonas Alströmers gård. Det finns herrgårdsliknande byggnader med rötter i förmögenheterna som skapades av Ostindiska kompaniet runtomkring Göteborg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 25 juni 2007, 16:32

Övralid?

Bild

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juni 2007, 17:28

Det finns en sajt om skånska slott och med en mycket bra historik.
Där kan du hitta alla möjliga fakta och historiska särdrag.

http://www.algonet.se/~sylve_a/slott.htm

Sedan finns det också en del uppländska slott och herrgårdar.

Några av dem

Wijk(Balingsta socken)
Penningby(Länna socken)
Örbyhus(Tegelsmora socken)
Grönsöö(Karls Husby socken; Arnö socken fordom)
Landsberga(Biskopskulla socken)
Hammarskog(Dalby socken)
Salsta(Tensta socken)
Finstaholm(Rimbo socken)
Melingsholm(Frötuna socken)

I bokserien Svenska gods och herresäten kan du få massor med historisk information om slott.

Stefan

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 25 juni 2007, 17:44

Sylves hemsida med de skånska slotten har jag sett, dock kan jag inte hitta några källor någonstans? Vet inte vart han fått infon ifrån.

Jag har hela bokserien Slott och herresäten i Sverige, så där finns all info jag behöver.
Tack för alla tipsen!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juni 2007, 17:59

Nina skrev:Sylves hemsida med de skånska slotten har jag sett, dock kan jag inte hitta några källor någonstans? Vet inte vart han fått infon ifrån.

Jag har hela bokserien Slott och herresäten i Sverige, så där finns all info jag behöver.
Tack för alla tipsen!
Längst ner på indexsidan på Sylves hemsida så finns det en kontaktuppgift, ett alternativ är att du tar kontakt med honom. Nu håller jag på med att skriva ett inlägg som jag kommer att publicera senare, det handlar om handeln hos några mellansvenska gods under 1750-talet.

Hur kommer det sig att du är så intresserad av slott och herresäten och att du t o m skapar en tråd om detta? När du har tillgång till bokserien "Svenska slott och herresäten" hemma i bokhyllan, jag är bara lite för nyfiken förstår du. :D

Stefan

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 25 juni 2007, 18:04

Jo så här är det:
i de 18 böckerna jag har tror jag att det är cirka 700 slott som tas upp. Jag ville bara höra vilka slott som ni här på forumet tycker är intressanta,
slott som har någon intressant historia omkring sig - för det är ju inte så att man sträckläser alla de här böckerna ;-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juni 2007, 18:15

Nina

Brukar du åka runt till olika slott också?
Precis som jag då, men då är det kyrkor som jag åker till.

För Upplands del så finns det två märkvärdiga slott som du gärna kan ta med, dels är det Wijk och dels Penningby.
Wijk är ett präktig försvarstorn, i ett av rummen på källarvåningen kan man i vissa tider höra ett kvinnoskrik. Enligt legenden så kommer skriket ifrån 1600-talets Sverige och under en tidsperiod som häxprocesserna pågick som fullt i landet. Det hände under vintern och herrskapet på Wijk skulle åka släde till Skokloster till någon bal eller vintermiddag. Plötsligt så brast isen under en av slädarna, mannen kunde tas sig upp medan kvinnan blev kvar i vaket. Det är hennes skrik som enligt legenden kan höras i ett av källarrummen och eftersom hon hade massor med kläder på sig så flöt hon och folk trodde att hon har blivit en häxa. Enligt en annan berättelse som är relaterad till Wijk slott är en konflikt med England, trots att det hände för några hundra år sedan så är det fortfarande lite känsligt kan man säga.....Mer vet jag inte i dagsläget.
Penningby ägdes förut av släkten von Rosén, föräldrarna till Svenska järnvägens fader Eugene von Rosen ligger begravda i en ättegrav på Länna kyrkogård. I graven ligger också en syster till Eugene som dog av rödsot när hon var 14 år gammal och det var under åren 1808-09 som det var en rödsotepidemi i Sverige. Penningby är numera ganska så sliten på utsidan, men på insidan är den fortfarande väldig gott skick.

Utanför Uppsala finns herrgården Hammargård som numera är en café/restaurang, övervåningen har inte används sedan 1700-talet om jag inte minns fel.

Stefan

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 25 juni 2007, 18:36

Eftersom jag bor på Gotland så är jag lite "strandsatt" kan man säga ;-)
Här har vi ju inga slott, förutom Wisborgs gamla ruin då, den skall jag skriva om när jag kommer så långt. Men kyrkor har vi ju desto mera av. Ett tag fick jag för mig, (det var under den tiden jag släktforskade som värst) att jag skulle åka runt och ta kort av alla kyrkor, men jag kom upp i ett 40-tal sen rann det ut i sanden. Det finns ju 98 stycken på Gotland om jag inte minns fel.

Så hade jag bott på "fastlandet" så hade jag nog farit runt i Sverige på helgerna och tagit kort på alla slott kan jag tro!
Kan ju tillägga att jag faktiskt bara varit i Kalmar slott, och det var för cirka 30 år sedan!
MEN om cirka 3 veckor skall jag åka till Gripsholms slott och jag ser fram emot det enormt!!!!

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 25 juni 2007, 18:58

Nina skrev:Eftersom jag bor på Gotland så är jag lite "strandsatt" kan man säga ;-)
Här har vi ju inga slott, förutom Wisborgs gamla ruin då, den skall jag skriva om när jag kommer så långt.
Här handlar det mest om slott, men du frågade ursprungligen efter både slott och herrgårdar. Jag hittar den inte på din lista, men du kanske redan känner till Katthamra, som ju återfinns på Gotland. En 1700-talsbyggnad som fick en till våning till och en staty av gudinnan Diana ovanför entrédörren kring 1812. Välbevarad inredning i empire. Det står en del om den i Det svenska rummet av Lars och Ursula Sjöberg. Se även:

http://www.katthamra.nu

Skriv svar