Att dö i barnsäng - vanligt?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2007, 22:09

Provinsialläkarrapporter finns också information, hittade det där från 1897.
Barnsängsfeber har förekommit med 3 sjukdomsfall, deraf kort efter hvarandra inom Husby-Sjutolft socken. Församlingens barnmorska, som biträdde den förra af de båda insjuknade, hade af mig erhållit påminnelse om sin skyldighet att under minst en veckas tid efter det hon upphört att vårda den sjuka afhålla sig från all praktik, hvarför den sist insjuknade biträddes af barnmorska från angränsande kommun.
http://pub.ep.liu.se/medhist-katalogstr ... 970381.htm

Stefan

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 11 maj 2007, 00:29

Stefan L.
När du talar om barnsäng så avser du givetvis barnsängsfeber eller barnsängsdödlighet. Ordet barnsäng betyder bara förlossning...

Doktorn du talar om är alltså Semmelweiss, samme vi har nämnt tidigare i tråden. Ignatz i förnamn har jag för mig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 maj 2007, 16:40

Stefan skrev:Stefan L.
När du talar om barnsäng så avser du givetvis barnsängsfeber eller barnsängsdödlighet. Ordet barnsäng betyder bara förlossning...

Doktorn du talar om är alltså Semmelweiss, samme vi har nämnt tidigare i tråden. Ignatz i förnamn har jag för mig.
Tack för påpekandet, men jag skrev lite avkortat och menar förstås helt barnsängsfeber.

Stefan

Användarvisningsbild
thelioness
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:11
Ort: Västernorrland

Inlägg av thelioness » 17 maj 2007, 23:40

Jag har ingen statistik men efter ca 20 års släktforskning åt alla möjliga håll har jag hittat två förmödrar som dött i barnsäng.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 maj 2007, 12:36

thelioness skrev:Jag har ingen statistik men efter ca 20 års släktforskning åt alla möjliga håll har jag hittat två förmödrar som dött i barnsäng.
Välkommen tillbaka om det är f d medlemmen Lioness som har gjort "comeback".

Nej, det finns nog inte, skulle jag tro.
Men vad hette barnsäng förut?
Gick den kanske under "venerisk sjukdom" enligt de gamla mortalitetsrapporterna till Tabellverket? :roll:

Stefan

Användarvisningsbild
thelioness
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:11
Ort: Västernorrland

Inlägg av thelioness » 22 maj 2007, 17:28

Hej Stefan! :)
Ja, det är jag som har kommit tillbaka :)
Hälsningar och tack för välkomnandet
lioness

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 maj 2007, 18:37

Barnsbörd stod antagligen för barnsäng i Tabellverkets material som finns tillgänglig på http://www.ddb.umu.se

Från NE
ba`rnsbörd subst. ~en ~er
ORDLED: barns--börd-en
• födande av barn {efödsel, förlossning 1}
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. barn(s)byrdh
Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 maj 2007, 19:01

Jag har sett ett antal tillfällen att kvinnor som har dött i barnsbörd, men hinner inte gå igenom det där nu.
Allt finns i Tabellverkets material.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3773
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 28 maj 2007, 11:41

Djinghis Khan skrev:
Örjan skrev: En av hundra levande födslar slutade med barnsängsdöd. Du har själv konstaterat att kvinnor ofta födde tio barn, detta innebär i så fall att andelen kvinnor som dog i barnsäng skulle ha kunnat vara så högt som ett två-siffrigt procenttal.
Men det syns ändå inte i död- och begravningslängderna. Det kan ju kanske vara så att man i tidigare studier utgått från förhållandena i städerna, eller i något annat land där barnsängsdöden skulle ha varit vanligare.
thelioness skrev:Jag har ingen statistik men efter ca 20 års släktforskning åt alla möjliga håll har jag hittat två förmödrar som dött i barnsäng.
Håller helt med om att antalet som dog i barnsäng måste vara överdrivet. Kanske var det vanligt i städerna, men inte på landet, där de flesta av mina släktingar bodde. Av de många hundra kvinnor vi hittat i vår släktforskning, är det bara några få som dog i samband med förlossningar. Jag hittar nu egentligen bara ett fall:

Stina Jansdotter, född 28 januari 1761 i Pjantbo, Norrbärke, Dalarna, död 27 mars 1801 på samma ort av barnsbörd. Stina Jansdotter var gift med kolaren Erik Andersson (1751-1826) och hade fött sonen Erik Ersson 24 mars 1801.

Ett annat mera tveksamt fall är:

Susanna Witte, död 7 juli 1645 i Svenarum, Småland. Hon var gift med Per Stålhammar (ca 1612-1701) som senare blev överste för Smålands kavalleriregemente. Susanna Witte hade 5 juni 1645 fött sonen Kasper, som senare blev överstelöjtnant. Jag läste i en bok att hon dog i sviterna av förlossningen, men om datumen stämmer skulle hon ha dött först en månad efter förlossningen.

Säkert finns det flera exempel och om jag räknar grovt kanske det finns ett dödsfall i barnsäng per 100 kvinnor. Om kvinnorna i snitt fick t ex sju barn, borde dödligheten per förlossning ligga någonstans mellan 0,1 och 0,2 procent. I alla fall på landsbygden verkar alltså dödligheten ha varit ganska låg.

Kan det vara så att dödligheten i barnsäng var relativt låg pga att man ändå bodde ganska rymligt på den svenska landsbygden, att kvinnor inte var så unga när de fick sitt första barn (ofta i 25-30 årsåldern), att man hade bra barnmorskor, osv? Dessutom bör väl det kalla klimatet minskat riskerna för infektioner?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 28 maj 2007, 13:42

a81 skrev:
Säkert finns det flera exempel och om jag räknar grovt kanske det finns ett dödsfall i barnsäng per 100 kvinnor.
Här hajar jag till:
Tidigare hade vi en uppgift 1 per hundra födslar.

Kan det vara så att någon någonstans har förväxlat uppgifterna; antal kvinnor resp antal födslar??

Och sedan följde uppgiften med lite överallt...

mums maja
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 juli 2008, 22:35

Re: Att dö i barnsäng - vanligt?

Inlägg av mums maja » 26 juli 2008, 23:37

Lite sent svar...

Några dokument som berör barnsängsdöd och tar upp lite statistik.
http://www.google.com/url?sa=t&ct=res&c ... 8_SXXG_rFg
http://www.google.com/url?sa=t&ct=res&c ... foRgJFKzQw

Mödradödlighet 1995:
http://globalis.gvu.unu.edu/indicator_d ... Country=SE

The Decline in Maternal Mortality in Sweden - The Role of Community Midwifery
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=1448444

Swedish maternal mortality in the 19th century by different definitions: previous stillbirths but not multiparity risk factor for maternal death
http://www3.interscience.wiley.com/jour ... 1&SRETRY=0

Som redan påpekats påverkar inte Rh-faktorn dödsrisken för mamman men däremot ökar risken för varje barn som är Rh+.

Barnsängstiden är de första 42 dagarna efter förlossningen. I en del statistik är första veckan före och efter intressant både när det gäller mamman och barnet, när det gäller barnadöd är man i vissa fall intresserad av första levnadsåret och i andra de fem första åren. I mätningar av välfärd jämförs ofta överlevnaden under de fem första levnadsåren. Om man vill jämföra data är det viktigt att ta reda på vad som redovisas.

Barnmorskorna har varit viktiga aktörer de senaste seklerna därför att de hade erfarenhet och möjlighet att hjälpa kvinnorna vid komplicerade förlossningar på ett sätt som deras anhöriga inte hade. Sverige har varit och är faktiskt fortfarande priviligierat när det gäller barnmorskor. Sverige är i stort sett unikt i och med att det är barnmorskan som har huvudansvaret för (förväntat) normala graviditeter och förlossningar. I de flesta andra utvecklade länder gör kvinnan läkarbesök i graviditeten och hon förlöses av läkare, på en del håll innebär det istället onödiga ingrepp (skräckexempel är Brasilien där 85% av kvinnorna föder med kejsarsnitt - här är förhållandet det omvända). I fattiga länder får kvinnan vara glad om hon har någon med som alls vet något om förlossningar, där är också risken för komplikationer som störst. Blödningar (som någon redan varit inne på) är den största risken i samband med förlossning - även om kvinnan inte är omskuren. Därför går det inte att jämföra u-länder med Sverige på 1700-1950-talet rakt av, även om dödligheten under barnsängstiden var väldigt mycket högre (men sjunkande) så är den högre i länder där kvinnor inte har tillgång till hjälpkvinnor eller barnmorskor.

Skriv svar