Uppkomsten av olika idrotter

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Uppkomsten av olika idrotter

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 november 2006, 20:05

Syftet med denna tråd är att belysa uppkomsten av olika idrotter, vi har många idrotter idag, dessa kom inte ur luften, det finns antingen en förgrening av olika idrotter. Så frågan i denna tråd blir; hur uppstod en sportgren?, eller hur uppstod egentligen fotbollen eller euduro?

Fotboll, rugby och amerikansk fotboll är tre idrotter som kom ifrån samma gren, redan runt Kristus födelse så spelades exempelvis fotboll i Kina. Året 1823 tog en ung gosse bollen under armen och sprang igenom planen i den engelska staden Rugby och därmed anses några att sporten rugbyn kom till.

Bandyn spelade på is på olika platser i England, men utvecklades i Norden.

De sista styckerna var bara exemplen, men frågan är hur olika idrotter uppstod?

Stefan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 5 december 2006, 08:26

hur de uppstod? tja det var extremt kortfattat en formaliseringsprocess som började under 1800talet där man formaliserade lekar som tidigare itne haft "riktiga" regler.

det var ofta borgerskapet som tog fram regelverken för de nya sporterna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 december 2006, 01:37

Jag håller med om att det var borgerskapet som spelade eller ägnade sig åt de nutida sporterna under 1800-talet, men jag är lite skeptiskt till att de skapade reglerna. Reglerna har blivit ändrade emellanåt, men det jag är tveksam till lite grann att det var bara borgerskapet som låg bakom reglerna.

Det som jag vill har en diskussion om är hur olika sporter uppkom.

Stefan

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 6 februari 2007, 23:30

Lacrosse, som är Kanadas nationalsport, spelades av indianerna och var mycket viktigt och en spirituell aktivitet. När europer kom anordnades matcher mellan dem och indianerna. Sporten blev populär och spreds snart vida omkring.

http://www.lacrosse.ca/history.asp

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 8 mars 2007, 14:10

Cricket har sina rötter i 1500 talets England. Cricket börjades spelas bland små barn och ungdomar och sedan speds sig sporten i England och kolonierna. Sedan 1800 talet har man spelat internationella matcher. Det finns även en teori att sporten har sina rötter i Indien. Idag sägs cricket vara tvåa som den mest populäraste sporten efter fotboll.

Källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_cricket

Skriv svar