Minnessten över Cliff Burton

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Minnessten över Cliff Burton

Inlägg av Marcus » 5 oktober 2006, 16:02

Några svenska Metallica fans har avtäckt en minnessten över Cliff Burton som dog i en trafikolycka i Sverige.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

/Marcus

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 1 november 2006, 12:21

Då det verkar vara tomt med kommentarer så vill jag tillägga:

Det är banne mig på tiden att legendariska hårdrocksmusiker uppmärksammas. Det samma sak som Led Zeppelins sångare sa när de fick en utmärkelse (tror det var en Grammis) för att ha startat hårdrocken för mer än 30 år sedan: "Det är på tiden att den här musikgenren uppmärksammas!". Mågna verkar fortfarande leva i föreställningen om att hårdrockare bara är en bunt omogna tonåringar som till slut "överger sin revoltmusik".

Morgan

Användarvisningsbild
Serd
Medlem

Inlägg av Serd » 1 januari 2007, 13:57

Tack för tipset - det får bli ett stopp där nästa gång.

Håller med, jag brukar påminna min mor om att jag sa när jag var 14-15 år att jag ALDRIG kommer sluta lyssna på hårdrock; och det har hållt i sig i mer än tjugo år till...också glatt att de där syntpopparna fick ge sig. Hur många av de banden finns kvar eller säljer skivor än idag?

Det var nog Polar-priset LZ fick, musikens "nobelpris".

Targenor
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 1 januari 2007, 14:29

Nu bor jag i norra sverige , men har bestämt mig för att jag någon gång ska se denna minnessten
lite filmer från avtäckningen

http://www.youtube.com/watch?v=O8vTAu8lqtg

http://www.youtube.com/watch?v=RXEDzNEL6Hc

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 8 februari 2007, 18:47

ballt med att burton får ett minne. Men jag vågar ror att hade inte han dött hade inte metallica blivit så gigantiska ;)
likadant med randy rhoades skivor med ozzy. de sålde mer när han dog ;)

men cliff burton hade en sjukt bra och egen stil. Jason Newstead kickades ju för att han inte spelade som Cliff. typ :p
stenen tros bli en stor vallvärdsort för hårdrockfans världen över.

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 9 februari 2007, 09:38

Jag håller med om att Metallicas musik inte hade blivit så stor om han hade dött, men den hade förmodligen också behållit kvalitén längre. ...and Justice for all var det sista albumet han hade något att göra med (han skrev lite material innan han dog) och det var också det sista riktigt bra albumet.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 9 februari 2007, 13:03

Nu är inte jag någon jättestor Metallica-fan - tvärtom satsar jag istället på att upptäcka nya, okända band än gamla, kända - men det Metallica gjorde på 80-talet är oändligt mycket bättre än den skit dem spelar nu för tiden. Kommersialism är väl förklaringen, men jag kan ändå inte fatta att de har övergått till det skräpet de idag kallar musik.

Morgan

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 9 februari 2007, 13:08

jag tror inte det är så att det är banden som gör sämre musik. :) utan de som börjar lyssna på ett band gör ju det för att de tilltalas av just den stilen. och när ett band byter stil (vilket man brukar göra eftersom det är trist att lira samma sak i 30 år) så tappar de fans. sorligt men sant. i metallicas fall handlar det nog också om att de inte längre är 20-25åriga arga ungar som lever i dåliga förhållanden utan rika, äldre medelålders män ;)

men tillbaka till cliffy och närrelaterat. ur vitkigt för kändisskap är det att folk dör så att säga? Det är ju samma fenomen för i tiden med kända konstnärer etc. van gogh tex. :) är det vitkgit att dö för att bli känd? ;)

edit: ändrade lite stavfel och dylikt. :)

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 10 februari 2007, 00:23

Davian skrev:i metallicas fall handlar det nog också om att de inte längre är 20-25åriga arga ungar som lever i dåliga förhållanden utan rika, äldre medelålders män ;)
Vilket de försökte motbevisa med St. Anger, som bara blev patetisk.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Re: Minnessten över Cliff Burton

Inlägg av Morgan » 3 juli 2008, 10:14

Nu på lördag ska jag och en kompis åka till minnesstenen över Cliff Burton, är det någon som kan ge en exakt vägbeskrivning dit? Vi kör från Jönköping, så att vi ska söderut på E4 är redan klart. Men hur man därefter vid trakterna kring Ljungby hittar dit vet vi inte.

Vänligen, Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 3 juli 2008, 11:57

Jag har inte haft möjligheten att själv vinkla förbi men efter lite googlande så kom jag fram till att den ligger i anslutning till Gyllene Rasten.

http://www.gulex.se/kart/VITTARYD/Dörarp/15/
Äh, det löser sig.

Targenor
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 3 juli 2008, 20:29

Ännu en beskrivning

http://www.cliffinourminds.com/location.html

Hemsidan ( http://www.cliffinourminds.com/ ) var tillhållet för dom som låg bakom iden med minnesstenen

Stenen har dock flyttas (vad jag förstår en liten bit) och ändrats lite
numera står den upp och inte som tidigare ( i avtäckningsfilmerna tex) liggandes på marken

http://www.cliffinourminds.com/ceremony/standing.gif

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 5 juli 2008, 20:51

Sådär, idag var vi där. Och minnesstenen ligger faktiskt fortfarande ner, så som den gjorde under inledningscermonin.

Det var ganska enkelt: Söderut på E4, sedan avfarten mot Dörarp och därefter följa skyltarna mot Gyllene Rasten.

Fast Gyllene Rasten var inte mycket av en rastplats, det fanns inte ens bord och bänkar att kunna sitta och fika vid, bara ett värdshus som var stängt. Blev lite besviken på rastplatsen om jag ska vara ärlig.

Men resan var värd besväret. Nu har vi båda sett stenen.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 5 juli 2008, 20:59

Du råkar inte ha en bild?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 10 juli 2008, 15:21

Har ej framkallat bilderna ännu. Men ska lägga ut det så snart som möjligt.

Morgan

Skriv svar