Renovera gamla hus

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 9 augusti 2006, 07:37

Har under sommaren botaniserat ödetorp och hus. Sedan jag gifte mig men en bondflicka och bekantat mig med den världen så verkar det som om alla på landet har minst ett eller två hus som står och ruttnar ihop. Allt från 1700-tals torp till snickarglädje villor från förra sekelskiftet.
Bara på mina svärföräldrars mark står tre övergivna torp.

I ett ut av dem så fanns möbler och tillhörigheter kvar sedan mannen hamnade på hemmet i början på 80-talet. Det var fascinerande att gå in i dem och hitta spår från försvunna tider. Tyvärr har det huset jag nämnde, besökts av unga vandaler sedan jag först hittade det, som total trashat inredningen.

Har tänkt man skulle adoptera nått av husen men jag vet inget om renovering av gamla hus. Skulle inte ha problem att renovera 1700-tals trädgården, men husrenovering? Jag vet inget, finns det ingen "torprenovering for dummies"?

Allt som allt känner jag till .....6 eller 7 hus som bara står och förfaller och det känns lite sorgligt. Där kan man också tala om ett kultur arv som försvinner.

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 9 augusti 2006, 16:44

"Bibeln" i torprenoveringssammanhang är "Så renoveras torp och gårdar" av Hidemark, Stavenow-Hidemark, Söderström & Unnerbäck på Ica Bokförlag. Den har kommit i nya upplagor med hela tiden mer och mer innehåll. Själv håller jag lågintensivt på med ett litet torp i 1920-30-talsstil, mycket roligt att återställa från nuvarande 1960/70-talsintryck. Vi hittade ett skapligt trägolv under den tidigare linoleummattan i finrummet häromdagen... :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 9 augusti 2006, 18:24

sonderling skrev:...verkar det som om alla på landet har minst ett eller två hus som står och ruttnar ihop. Allt från 1700-tals torp till snickarglädje villor från förra sekelskiftet.
Jag har tyvärr också iakttagit samma sak. Det är ju så onödigt att vår kulturhistoria står och förstörs när det är så pass enkelt att renovera ett äldre hus. Oftast behöver man inte göra särskilt mycket, för att få huset att fungera som permanentbostad eller sommarstuga. Tvärtom gör många för mycket och förvanskar husen; tilläggsisolering av väggar, nya fönster och liknande är ofta helt onödigt. Om huset inte är byggt av timmer kan det i och för sig vara befogat att lägga till isolering i väggarna, men det bör då göras invändigt. Om man absolut vill åtgärda fönstren kan det inre glaset bytas ut mot energiglas. Det är både billigare och förvanskar inte huset som nya fönster skulle göra.

Håller med Sarvi att Så renoveras torp och gårdar av Hidemark, Stavenow-Hidemark, Söderström & Unnerbäck på Ica Bokförlag är en mycket bra bok. Den är lite av en Torprenovering for dummies.

/a81

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 9 augusti 2006, 23:30

Absolut, man ska inte göra det för ansträngande för sig. Tar man på sig för mycket är det nog också lätt hänt att man tappar sugen (för att citera Hasse Alfredsson: "Världen är full av tappade sugar!") och antingen ger upp och säljer det halvfärdigt eller tar enkla men byggnadsantikvariskt sett okloka genvägar. Och om man ska ha det som fritidsboende under årets varma tid kan man ju stå ut med obekvämligheter som brist på centralvärme och inomhus-wc. Det viktigaste tycker jag är att taket inte läckt in och vållat alltför våldsamma fukt- och rötskador i bjälklagen, samt att murstocken är i gott skick. Annars blir det på en gång mycket dyrt och jobbigt... all heder åt den som tar åt sig ett sådant fallfärdigt ruckel och sätter det i stånd, men ibland undrar man ju om inte hela den sönderfallande härligheten kunde överlåtits till brandkåren som övningsobjekt.

SVT sände under sommaren en programserie som hette Se om ditt hus, som handlade just om byggnadsvård av gamla hus, ska tydligen gå i repris i höst med start i början av september. :)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 10 augusti 2006, 00:23

Kolla även med kommunen som kan ha en del kunnigt folk med råd eller nåt slags kompendium om hur man bör göra just där. Nya fönster i härben och moderna balkonger och terasser i gamla timmerhus och liknande har varit populärt men man förstör stilen. Folk har sågat av knutar och allt möjligt för att det såg snyggt ut DÅ men inte senare. Det kan vara enerverande att ständigt höra "Så här gör vi här, förstår du" (vanligt i Europa) för en som inte är född i bygden men man bevarar kultur och värdet kan öka med tiden. Det kan även ge nya idéer och synvinklar. Det är faktiskt ofta inte så många 'original' heller som vet hur det sett ut men de är experter på tekniken. Jag kämpar själv med våran släktgård och bor där på halvtid med familj.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2006, 01:20

Materialguiden som finns på Riksarkivalämbetets hemsida, http://www.raa.se, finns också en del att finna vad äldre byggnationer kan innehålla som exempelvis, spåntak, rödfärgen och stenbyggnader.

Enligt lagen om kulturhistoriska byggnader får man underhålla den, men man får inte förändra exteriören. Nu känner jag inte till vad som har hänt andra delar av landet, men i Uppsala län har man gett ut en rad av litteratur som behandlar kulturhistoriska byggnader i länet. Jag har flera av dessa böcker i bokhyllan hemma, vid flera av kulturinventeringarna så står det att man inte får förändra exteriören, men i behov får man underhålla dessa hus.

Tyvärr så revs en del torp under andra världskriget och detta berodde på olika orsaker, folk började flytta in till städerna, bränslebrist och några orsaker till. Men många torp finns kvar från förr, det är dessa som man försöker rusta upp nu.

Stefan

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 10 augusti 2006, 13:55

Tyvärr kan vi väl säga att lagskyddet är ganska svagt på de här byggnaderna. Lagskyddet gäller endast byggnadsminnesmärkta byggnader, och de är ganska få. Det som klassats som historiskt värdefulla bybyggselmilljöer, kulturhistoriskt intressanta osv. har inget lagskydd. Skyddet gäller som sagt var också endast exteriöra förändringar. Egentligen kunde man tycka att ändra färg på byggnaden, eller sätta igen ett fönster skulle vara mindre skadliga ingrepp än att riva ut tapeter, väggfyllningar och annat som är betydligt mycket mer intressant.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 10 augusti 2006, 17:51

Kolla taken. En anledning till att gamla hus förfaller snabbt är att det läcker in vatten. Är bara taken täta så står sig de gamla kåkarna länge.

Därefter kan kolla fasaden (rödfärga är enkelt), sen har man "skalskyddet" klart.

Därefter kan man ta sig tid med en renovering om man vill, har kunskap och tid.

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 12 augusti 2006, 21:29

Detta med gamla förfallande hus är ju något man ser överallt på landsbygden. Kanske helt enkelt en del av tidens gång. Fascinerande är det ju när man kommer in före vandalerna och kan se oförstörda delar av andra tider.
Folk som klarar av att renovera är värda en medalj, minst sagt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 augusti 2006, 06:38

FBQ skrev:Tyvärr kan vi väl säga att lagskyddet är ganska svagt på de här byggnaderna. Lagskyddet gäller endast byggnadsminnesmärkta byggnader, och de är ganska få. Det som klassats som historiskt värdefulla bybyggselmilljöer, kulturhistoriskt intressanta osv. har inget lagskydd. Skyddet gäller som sagt var också endast exteriöra förändringar. Egentligen kunde man tycka att ändra färg på byggnaden, eller sätta igen ett fönster skulle vara mindre skadliga ingrepp än att riva ut tapeter, väggfyllningar och annat som är betydligt mycket mer intressant.
Jag tänkte bl a på byn Edeby utanför Uppsala eftersom den har en huslängd från 1700-talets sista hälft eller eventuellt att den byggdes under 1800-talets första decennier. Edeby ligger bara någon kilometer från Linnés Hammarby om man åker mot den gamla Norrtäljevägen. Där vet jag att man har valt att behålla strukturen på dessa äldre byggnationer eftersom man anser att det är en historisk värdefulla byggnader.

Stefan

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 23 oktober 2006, 23:39

Jag berättar om min halvbror; för 30 år sedan fick han genom Skärgårdsstiftelsen i STH arrendera den gamla fyrvaktarbostaden på Grönskär, ONO om Sandhamn.
Den var fallfärdig sedan länge, ingen hade då bott där på långt över hundra år. I mitten av huset fanns det gamla get- eller fårboxar, och huset var helt förfallet.
Han började med att mura upp en ny murstock till skorstenen. Och det gjorde han på det sätt det var gjort på 1700-talet, pss sätt då huset var byggt.
Sen byggde han upp insidan med dåtida tidsenliga material, bjälkar o annat till en fin bostad.
Endast äggtemperafärger gällde på insidan. Senare blev det att fixa utsidan hela vägen pss.

All detta på en ö som inte hade elekricitet. Ett litet kraftverk hade han för att kunna driva verktyg.

Han var duktig min bror Janne; dessutom stadsarkitekt för Söder. Hans tankar bestämde såväl Södra Stations som Hammarby Sjöstads planering, utformning, och arkitektur.

Han dog allförtidigt knall o fall, för lite mer än ett år sedan, begravningen var dagen innan jag fyllde 50 (:

Bilder på Grönskär:
Innan, 1967:
Bild


Klart hus. Fin bild, som på 1700-talet.

Bild

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 24 oktober 2006, 17:02

Ett imponerande arbete! Känner igen problematiken med elbrist - det blir liksom inte riktigt lika skoj att slipa ett trägolv för hand som med elverktyg.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 oktober 2006, 17:37

Är det någon annan på Skalman som prenumera på tidskriften Byggnadskultur?

I ett av deras nummer står det just om att renovera äldre hus, bl a skall man inte förstöra huset för mycket och helst skall man titta på äldre beskrivningar, fotografier och rådfråga med en byggnadsexpert om man skall göra ingrepp i ett äldre hus. Tänkte på det som Bagdeera skrev om sin släkting vad det var för någon.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 oktober 2006, 17:57

Det absolut värsta (i samtliga betydelser) renoveringsobjekt jag varit i närheten av:

Bild

Senast det bodde folk där var på 70-talet, något som syntes mycket tydligt i färgval på köksluckor m.m. Men det var bara i den bråkdel av alla rum som faktiskt använts; i de övriga var det precis så dammtungt med bråte och Saker Att Fixa i oändlighet att man blev matt efter bara en halv våning. (Envar som vigt sitt liv åt att hålla ett torp i ordning förstår vad jag menar.) I källaren hade det suttit väggsvamp stor som ett kvarnhjul. På vinden satt det kvar elektriskt kablage - likström. Tanken svindlar.

Sen dess har renoveringsdrömmen vart en byssja i skogen. Med utedass.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 24 oktober 2006, 18:19

Den som gillar maffiga trähus kan ta en titt i boken "Svenska Trähus" av Lars Sjöberg. Där finns det också några exempel på kåkar som varit närapå bortom all räddning men som pietetsfullt renoverats. Men då krävs det resurser. För att travestera ett italienskt ordspråk: "Kan ett renoveringobjekt göra en man till miljonär? Ja, om han är miljardär till att börja med.":)

Skriv svar