Krogarnas försvinnande?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Johansson
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2005, 21:56
Ort: Göteborg

Re: Pubs revisited

Inlägg av Johansson » 12 januari 2007, 11:50

Wooster skrev:
Johansson skrev: Vi får trösta oss med att det åtminstone finns en trevlig pub här i Göteborg, som faktiskt likt en äkta, gammaldags motsvarighet inte serverar mat. Kanske vore det en plats att föra diskussionen vidare över en god mörk öl?
För att knyta an mellan krog-traditioner och den svenska modellen - för att få utskänkningstillstånd är huvudregeln i Sverige att man måste servera mat.

Vilken av pubarna här i stan är det förresten du tänker på?
Jo, jag är väl bekant med den regeln. Försökte hjälpa några engelsmän för ett antal år sedan som gjorde en trevare att etablera en pubkedja i traditionellt snitt i Sverige, de kom snart på andra tankar när de insåg att det var förbjudet i lagstiftningen att starta pub! Ytterligare ett exempel på lagstiftning svensk tradition att använda lagstiftning inte till att främja rättvisa utan att förudmjuka folk. Det har iofs varit värre, det fanns länge en regel att man inte fick flytta öl från baren till exempelvis matborden.

Blev själv stoppad en gång av en capo-liknande donna i matsalsuniform när jag gick från bar till bord, jag kunde inte för mitt förstå vad hon pratade om när andra gäster kom fram och förklarade att det fanns en specifik regel för öls förflyttande, när de blivit cirka dussinet övertygare, ställde jag ner ölen på golvet för att undvika att förflytta den något mer. Slog ihop klackarna och avvek chockad från restaurangen. Jag har aldrig i mitt liv sett en mer flagrant uppvisning i lydnad tidigare och en sådan otrolig acceptans. Gladiatorspel och häxprocesser hade inte varit minsta problem för dessa människor att acceptera och man nu kunde ta något så fullständigt bisarrt. Numer är historien mest något jag drar som skämt för folk, knappt är det väl någon som tror det är sant. Men likafullt..

Ian har ju trevliga Dubliners, där han kommit runt det konstiga förbudet och matoset genom att ha en servering brevid puben, helt ok. Men det är 7:ans ölhall (Johan och Annika?) som är undantagen ukasen, där serveras maltdrycker "fritt". Vore väl ett trevligt ställe för lite diskussion...

MrMasse
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 november 2004, 00:03
Ort: Helsingborg

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av MrMasse » 26 december 2009, 19:19

Största anledningen till att pubar inte existerar i de mindre landsortsbyarna måste ju endå vara att när du tagit dig en öl eller två kan du inte ta dig därifrån om du ej råkar bo inom de närmaste 500 meterna - eller orkar vänta på regionsbussens två turer om dagen - då det ej är lagligt att framföra fordon med alkohol i blodet.

Johansson
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2005, 21:56
Ort: Göteborg

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Johansson » 19 januari 2010, 11:21

MrMasse skrev:Största anledningen till att pubar inte existerar i de mindre landsortsbyarna måste ju endå vara att när du tagit dig en öl eller två kan du inte ta dig därifrån om du ej råkar bo inom de närmaste 500 meterna - eller orkar vänta på regionsbussens två turer om dagen - då det ej är lagligt att framföra fordon med alkohol i blodet.
Krogarna har ju varit borta på landet betydligt längre än något brytt sig om alkoholpromille och bilkörning. Men naturligtvis skulle det vara väldigt svårt för någon form av krogverksamhet att etablera sig idag beroende på kommunikationer.
En liten by i Derbyshire som jag besökt några gånger på knappa femhundra innevånare har inte mindre än sex pubar, jag tror inte att det är en ovanligt mycket. Byarna är visserligen mer kompakta, så det är aldrig långt att gå efter en kvällsöl. Jag märkte en gång hur extrem skillnaden är när jag reste i brådrasket en gång från den lilla byn direkt till en by i motsvarande storlek i Sverige i samband med älgjakten. Bristen på reflektion och livsglädje slog mig som smått otrolig, det fanns liksom inget djup i de svenska bybornas utblick på tillvaron och heller inte någon förståelse för det förflutna. En av ställena jag brukar frekventera i Derbyshire är nästan 500 år gammal och de svenska byborna gick, om de någonsin gick, på en pizzeria med 5 år på nacken i plywood och gipsplattor. Det kan sägas bli skillnad i både livskvalité och standard.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 januari 2010, 18:09

Det verkar som om utvecklingen i Storbritannien och på Irland går litet åt det svenska hållet, med allt färre pubar, och ökat drickande hemma, efter vad jag har råkat läsa. Konsumtionen ökar dock, och de kvarvarande pubarna blir större.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av a81 » 24 januari 2010, 20:50

MrMasse skrev:Största anledningen till att pubar inte existerar i de mindre landsortsbyarna måste ju endå vara att när du tagit dig en öl eller två kan du inte ta dig därifrån om du ej råkar bo inom de närmaste 500 meterna - eller orkar vänta på regionsbussens två turer om dagen - då det ej är lagligt att framföra fordon med alkohol i blodet.
Svenska städer och byar är oerhört glesa. Många drar sig nog för att gå en relativt lång sträcka bara för att köpa en öl, som dessutom skulle kosta fem-tio gånger mer än den burk eller flaska man kan köpa i livsmedelsbutiken eller på Systembolaget. Avstånd och kostnad har troligen betydelse.

Sverige har dessutom stränga regler vad gäller rattfylleri. I och med att motsvarande (men kanske inte fullt lika hårda) regler införts på de brittiska öarna är pubarnas framtid osäker. Kanske får man en liknande utveckling där som i Sverige?

Dessutom är svenskarna materialistiska. Dyra renoveringar, Thailandsresor, nya stora/dyra bilar, etc, står högre på "önskelistan" än nöjen, kultur, etc. I Sverige äter många medhavd matlåda på jobbet, samtidigt som de tar sig till och från jobbet i sin nya Volvo V70 för 300 000-400 000 kr samt åker på tre-fyra utlandsresor per år. Mitt intryck är att folks prioriteringar ser annorlunda ut i resten av Europa.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Donkeyman » 25 januari 2010, 07:34

a81 skrev: Sverige har dessutom stränga regler vad gäller rattfylleri. I och med att motsvarande (men kanske inte fullt lika hårda) regler införts på de brittiska öarna är pubarnas framtid osäker. Kanske får man en liknande utveckling där som i Sverige?
Visst går utvecklingen mot färre pubar även i England. Men - och det är ett stort men - Den Engelska Puben är mer än en ölstuga. Det är den lokala samlingspunkten. Det är där man träffar sina grannar och vänner. Det är där man äter julmiddag. Det är där man firar familjens högtidsdagar. Och det är där man får höra senaste skvallret om vad som händer i grannskapet.

Jag läste för övrigt en tidningsartikel härom året som gick ut på att myndigheterna på Irland har upptäckt att äldre folk som inte bor centralt i de små byarna plötsligt har hamnat utanför bygdegemenskapen. Vilket beror på att de inte längre kan (eller snarare får) köra till (eller snarare från) puben. Något som hade ledit till att man i flera kommuner organiserade skjutsning av gamlingar så de skulle kunna komma sig på "the local".

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Davian » 26 januari 2010, 16:47

jag vill inflika som respresentant för den yngre generationen att jag inte tycker att pubar kan tillföra så mycket. den levande historian som gamla gubbar och gummor kan berätta är i de flesta fall felaktig de gånger jag har haft "förmånen" att höra på den.

Jag har suttit på pubbar och lyssnat på levande historia som menar att "negrer är okej. men de luktar ju ganska illa" från respektabelt "krogklientel". Så om det är sån historia man vill lyssna på. fine. :) Men då tycker jag nog att avskaffandet av pubar är en bra sak. :)

hela tråden känns främst som en klagosång om hur mycket bättre det var förr i tiden. Och framförallt hur gräset är så supergrönt på andra sidan. Men jag som har varit på diverse sjukmottagningar och rehab-ställen i lite olika länder ser det svenska systemet som bättre. I sverige dricker vi annorlunda, men tenderar till att lägre alkoholrelaterade sjukdomar i samhället. Vilket beror på det enkla faktum att vår lever är bättre anpassad på att bränna ur 2 liter brännvin på helg, än den är på 2 pints per dag. :)

Pubar har inget egenvärde i sig anser jag. Samlingsplatser är alltid bra att ha. I Sverige har vi idrottsrörelsen som i mångt och mycket har tagit över de sociala samlingspunkterna i samhället. Jämfört med England eller Tyskland.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Hans » 26 januari 2010, 18:30

Davian skrev:Men jag som har varit på diverse sjukmottagningar och rehab-ställen i lite olika länder ser det svenska systemet som bättre. I sverige dricker vi annorlunda, men tenderar till att lägre alkoholrelaterade sjukdomar i samhället. Vilket beror på det enkla faktum att vår lever är bättre anpassad på att bränna ur 2 liter brännvin på helg, än den är på 2 pints per dag.
Jag lämnar de gamlas historier därhän för vi kan nog drabba samman så det räcker här :wink:
Det här skulle jag vilja se bevisat. Jag tror lite att det är en faktoid som att varje gång du tar ett glas alkohol så dör x hjärnceller. Rödvin regelbundet har jag för mig numer är accepterat nästan som hälsokost. Vi kan i.o.f.s. studera bror min och jag, han dricker sprit rejält men bara på helgerna, jag kör rödtjut mest men i praktiken varje dag :lol:
Davian skrev:Pubar har inget egenvärde i sig anser jag. Samlingsplatser är alltid bra att ha. I Sverige har vi idrottsrörelsen som i mångt och mycket har tagit över de sociala samlingspunkterna i samhället. Jämfört med England eller Tyskland.
På kontinenten kombinerar man det bästa av två världar, självfallet har bägge skytteklubbarna jag är medlem i en bar - de ligger f.ö. i olika länder.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av tryggve » 26 januari 2010, 18:46

Hans skrev:Rödvin regelbundet har jag för mig numer är accepterat nästan som hälsokost. Vi kan i.o.f.s. studera bror min och jag, han dricker sprit rejält men bara på helgerna, jag kör rödtjut mest men i praktiken varje dag :lol:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_and_health
Det är väl just detta med måttfull konsumtion som är rätt oklart, och kanske även svårt att upprätthålla. Gissningsvis så varierar det från individ till individ en del. De positiva effekter som finns med rödvin är väl kopplade till andra ämnen än alkoholen till största delen.

Och ska man titta på det där med vindrickande så ligger väl t ex Frankrike rätt högt när det gäller alkoholskador också.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Hans » 26 januari 2010, 19:22

tryggve skrev:Och ska man titta på det där med vindrickande så ligger väl t ex Frankrike rätt högt när det gäller alkoholskador också.
Tja, att begripa vad som är vad i den franska paradoxen är inte helt enkelt.

In France mortality from ischaemic heart disease is about a quarter of that in Britain.1-7 The major risk factors are no more favourable in France, and this so called "French paradox" has not been satisfactorily explained. Table 1 shows the difference in mortality from heart disease between the countries, and table 2 shows the similar levels of animal fat consumption, serum total cholesterol and high density lipoprotein cholesterol concentrations, blood pressure, and (in men) smoking. The French paradox is usually attributed to the higher consumption of alcohol in France, notably of wine,2-5 and some have suggested a specific effect of red wine. In this article we assess quantitatively the extent to which this and other possible explanations can account for the low rate of heart disease in France. We then consider a novel "time lag" hypothesis, which, we believe, is the main explanation for the paradox.
http://www.bmj.com/cgi/content/extract/318/7196/1471
http://scholar.google.com/scholar?hl=sv ... ox&as_ylo=

Kanske idé med en avknoppning eller?

MVH

Hans (med ett glas rödvin)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av tryggve » 26 januari 2010, 21:42

Hans skrev:
Tja, att begripa vad som är vad i den franska paradoxen är inte helt enkelt.

In France mortality from ischaemic heart disease is about a quarter of that in Britain.1-7 The major risk factors are no more favourable in France, and this so called "French paradox" has not been satisfactorily explained. Table 1 shows the difference in mortality from heart disease between the countries, and table 2 shows the similar levels of animal fat consumption, serum total cholesterol and high density lipoprotein cholesterol concentrations, blood pressure, and (in men) smoking. The French paradox is usually attributed to the higher consumption of alcohol in France, notably of wine,2-5 and some have suggested a specific effect of red wine. In this article we assess quantitatively the extent to which this and other possible explanations can account for the low rate of heart disease in France. We then consider a novel "time lag" hypothesis, which, we believe, is the main explanation for the paradox.
http://www.bmj.com/cgi/content/extract/318/7196/1471
http://scholar.google.com/scholar?hl=sv ... ox&as_ylo=
Helt sant. Vad jag har sett när jag kollat på nätet (snabbt iofs) så förefaller det dock vara så att de länder som toppar på vindrickandet också verkar toppa i andelen döda av alkoholrelaterade skador. Att måttligt intag av vin kan skydda mot en del åkommor verkar det finnas rätt ordentligt med stöd för, men det är det där med "måttligt" som är nyckelordet. Om man har för vana att t ex dricka vin mer eller mindre varje dag så är det nog rätt lätt att det blir mer och mer efterhand.


Wikipedia hade en artikel om detta med alkoholens effekter på kardiovaskulära sjukdomar. Det verkar som om jag hade fel där, där verkar man faktiskt anse att det är alkoholen som är den viktigaste komponenten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_an ... ar_disease

Alkohol kan ge skydd, men alkoholens nedbrytningsprodukter är väl också mutagena. Vilket gör att det nog kan vara rätt vansklig tatt väga hälsorisker mot varandra.

Anekdot: någon sade förresten på en dokumentär jag såg att man kunde få samma blodförtunnande effekt genom att käka en halv aspirin varje dag som att dricka vin. Men vilket är roligast? ;-)
Det kanske illustrerar problemet med att säga att måttlig alkoholkonsumtion kan vara bra.

Hans skrev: Kanske idé med en avknoppning eller?

MVH

Hans (med ett glas rödvin)
Låter som en bra idé. :-)

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Davian » 28 januari 2010, 00:14

@ hans.

Anledningen till att dag till dag drickande är "farligare" beror på levern. Inte hjärncellerna. :) Levern kan bränna bort lite drygt 1-2 cl 40% etanol i timmen på normalvuxen man. Men påfrestningen som levern utsätts för under förbränningsperioden minskar leverns effektivitet. tills den har fått vila lite. Exakt hur mycket det ska vilas beror på individen. Men runt 24-72 timmar från sista alkoholintaget är vad det brukar hållas på.

När du utsätter levern för ytterligare påfrestning innan den har vilat ut ordentligt så ökar det dels eventuella leverskador, samt att bidrar till snabbare utslitning av levern. Och du får ytterligare längre vilotid för levern. Att då återigen dricka alkohl. Ja. :) Du ser säkert cirkeln.

Det andra som gör dag till dag drickande farligt är beroendet och abstinensen. När kroppen regelbundet utsätts för alkohlintag så blir den naturligtvis mer benägen att bli beroende. det gör att man får öka dosen alkoholintag efterhand som vi alla vet. till slut är man förbi den "måttliga" konsumtionen. (som ligger på runt ett halvt glas varannan till var tredje dag om jag inte minns fel för vin. Här kan jag säkert ha fel.)


Att hjärnceller dör pågrund av alkohol är inte mig veterligt bevisat. och jag vägrar tror på det eftersom det finns så många människor som druckit alkohol i 40år regelbundet och ändå har hjärnan intakt. Medan resten av kroppen havererar. :)

Varför helgsupande är mindre beror som sagt på att man dricker som en tok. Men levern använder sig av 1-3 dagar för att bränna bort allt. Sen hinner den vila till "nästa laddning" så att säga.

För att gå lite ontopic igen så menar jag att pubar/ölsjapp/whatevernamn orskar mer skada än nytta för ett samhälle, framförallt för samhällets individer. Vilka av trådens utseende att döma, verkar vara det som diskuteras hellre än alkoholens problemorsakande i samhäller i stort. :) En pub är självklart trevlig, men att en pub är "nationalkaraktärsdanande" eller en viktig instutition i ett samhälles intellektuella utveckling är något jag har väldigt svårt att tro.

Själv föredrar jag för övrigt att sitta hemma hos folk. Då slipper man rökiga rum med massa personer som surrar i hörnen, folk som går överallt samt dålig musik. :)

Johansson
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2005, 21:56
Ort: Göteborg

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Johansson » 2 februari 2010, 22:01

Donkeyman:
Visst går utvecklingen mot färre pubar även i England. Men - och det är ett stort men - Den Engelska Puben är mer än en ölstuga. Det är den lokala samlingspunkten. Det är där man träffar sina grannar och vänner. Det är där man äter julmiddag. Det är där man firar familjens högtidsdagar. Och det är där man får höra senaste skvallret om vad som händer i grannskapet.

Jag läste för övrigt en tidningsartikel härom året som gick ut på att myndigheterna på Irland har upptäckt att äldre folk som inte bor centralt i de små byarna plötsligt har hamnat utanför bygdegemenskapen. Vilket beror på att de inte längre kan (eller snarare får) köra till (eller snarare från) puben. Något som hade ledit till att man i flera kommuner organiserade skjutsning av gamlingar så de skulle kunna komma sig på "the local".
Ja, det är en tendens i England att pubar slår igen och stängs. Även att mer anonyma kedjor dyker upp och köper upp. En lite lustig kedja gör lite parodi på pub-namn, typ Giraffe-in-a-pond istället för det mer vettiga Duck-in-a-pond, alla pubarna ser relativt likadana ut, de köper inredning centralt förmodar jag. Lite som Dubliner's här i Sverige. De är på intet sätt vad jag skulle kalla riktiga pubar, men pubmentaliteten sitter i blodet och det tar baske mig inte lång tid förrän de etablerat sin pubgrupp med jargong och hierarki. Upplevs som det varit etablerat sen länge. De har den förmågan, engelsmännen, att agera helt oreserverade och obesvärade.
Jag tror att lärdomar och kunskaper kommer från och upprätthålls på puben, men det finns över hela samhället, vid alla tider.

Någon skrev att han inte var så imponerad av de klientelet på en viss pub, ja jo det är sant. Pubar är som människor, det finns de som ser trevliga ut men har en mycket trist atmosfär och även tvärtom. Jag har en egen teori om att det är så att ingen bra ledargestalt finns så har det en tendens att degenerera, skämten övergår till elakheter och själva konversationsnivån sjunker stadigt. Även gäller det unga vuxnas första lektion i uppträde och moral som tar ordentligt är nog den vuxna gruppens eget uppträde, de är ju deras naturliga förebilder och har de inget vettigt att lära ut blir det därefter.

Hörde häromdagen om att två slynglar satt upp snömoddiga fötter på sätena på spårvagnen varvid en ung dam hade påpekat detsamma. De gav sig på henne rådiga flicka med både förolämpningar och spott, ingen i den omedelbara närheten gjorde någonting. Skamligt, har jag ytterst sällan sett England, ingen skulle komma på tanken att sätta upp skitna fötter på sätena, även om man nu råkar vara en skitstövel själv. Det är helt enkelt dumt och lågt att göra så, den skolning finns inte i Sverige. Det artificiella borttagandet av krogarna och samlingslokaler har garanterat något med det att göra. Att krogar och pubar försvinner nere i Europa har inget att göra med den veritabla kulturrevolution som skett här 150 år tidigare, snarare är det så att vi håller på att "läka" vårt samhälle och åtminstone i de större städerna har vi sett en ganska omfattande krogtillväxt. Alltså motsatt tendens. En ej bokstavlig jämförelse kunde vara att man inte skall låta uppfostra en hund vind för våg, utan visa den disciplin och uppförande. Något som hundens förfäder lärde sig i vargflocken. Att inte göra detta leder till stora problem och är faktiskt väldigt grymt mot hunden. Den skall ju fungera i en social/grupp-miljö och lär sig inte det. Ingen tycker väl här i Sverige att det är okey att låta barnen växa upp som analfabeter i ett utvecklat samhälle. Men "analfabeter" vad sociala kunskaper beträffar skall då vara acceptabelt, man bör betona att det inte bara handlarytlig kunskap utan om hela vårt förflutna, det kan bara ges från person till person. Att lägga boklig lärdom till sådan som inte har den gedigna kunskapen blir att skapa en "lärd okunnig" och en sådan är värre än alla andra.

Nåväl, man skall väl inte dra ut för mycket av analogin, men med en nypa salt ligger det något i detta. Jag kan säga att jag lärde mig oerhört mycket som ung på de lokala ställena, men jag upphör aldrig att stöta nytt och intressant stoff. Situationer och även berätttelser som berikar mig något oerhört. Någon genmälde att pubarna inte skulle ha någon "karaktärsdanande" egenskap, frågan är då vad som skulle ha denna effekt? Alla andra sociala djur kräver massiv skolning, för människan torde det vara än mer så. Det är väldigt svårt att tänka sig det antika greklands tankeutveckling förutan agorans diskuterande och filosoferande. Kunskap överförs från mun till öra, via gester och förståelse, från generation till generation, kanske kan man jämföra det med ett hantverk där färdigheter måste gå från hand till hand. Visst kan man få ett visst utbyte via böcker och dylikt, men utan bakgrunden, den djupare förståelsen blir det inget kött på benen. Enbart en kunskapens imitation om man skall vara hård.

Puben, cafét, Bierstuben, tavernan och allt vad det heter har en uppgift att fylla i samhället som är väldigt stor. Dessa är inte några arbiträra inrättningar som bara råkat dyka upp för att folk inte har annat att göra, kanske kan det förefalla så för en som vuxit upp del av sitt liv i Sverige. Ett land där krogarna av makten har avlägsnats från samhället, ett artificiellt samhälle skulle man kanske kunna säga, där man kanske glömt bort att världen och historien faktiskt består av människor och deras förehavande.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Davian » 5 februari 2010, 04:06

Det var jag som skrev om karaktärsdanande. Men du missade ordet NATIONALkaraktärsdanande. :) jag tror inte för ett ögonblick på att den "svenska personen" är "socialt analfabet" på grund av att pubar hade en drygt 100årigt nedgång.

Som jag har skrivit i tidigare svar; Det finns belägg för att alkohol är skadligt för kroppen. Även i relativt små mängder och i olika sätt att intaga det. Det finns ingen anledning överhuvudtaget för människor att hälla i sig alkohol. Det är ju bara skadligt. :)

Att människor måste ha en giftig och farlig miljö för att utvecklas till demokratiska och intellektuella individer är i mina ögon högst tvivelaktigt. Vi har i tråden berört den levande historian och mun-till-mun diskussionerna. Dock kräver dessa ämnen knappast en pub utan den lokala pizzerian, mitt vardagsrum, parkbänk i stan, på läktaren på lokala gräsplanen etc är precis lika användbara som en pub.

För att sprida kunskap och liknande krävs att människor möts. Inte att de dricker. Om man som människa inte kan mötas och vara avslappnad utan att sitta på ett utskänkningsställe... Ja, det är ingenting mindre än en katastrof.

Självklart har pubar haft en funktion att fylla i samhället. Men det finns massor med andra företeelser som fyller samma funktion lika bra. Personligen nästintill föraktar jag den engelska stilen där alla kvarter har sin pub och alla går dit flera gånger i veckan. Det är i mina ögon synonymt med ohälsa och dylikt.

Däremot har jag inget emot samlingsplatser; Tvärtom. jag är övertygad om att ställen där människor möts och diskuterar är bland det viktigaste som finns. Men att man som person blir "socialt analfabet" för att vi inte har pubar/krogar/ölsjapp är kvalificerat skräp.

jag har den högsta förståelsen för att alkohol-serveringar blir naturliga samlingspunkter eftersom alkohol har både en social och fysisk påverkan som underlättar för ganska många människor att slappna av. Däremot är det ingen skillnad på en pub och macdonalds i övriga avseenden. Men när man har kommit så långt i sitt liv att man inte har problem med att skapa nya kontakter eller ha kvar gamla relationer och liknande. Då finns det ingen anledning att gå och dricka öl samtidigt som man träffar folk. Det är bara skadligt.


Edit: Apropå analogin om snöiga fötter på ett bussäte. jag kan inte för mitt liv få dålig uppfostran/bristande respekt på några ungdomar till ett resultat av krogarnas försvinnande. Jag ser det mer som att övriga institutioner i samhället där ungdomar tillbringar bra mycket mer tid än på krogen, har misslyckats. Jag lite på skola, föreningslivet. Men allra främst på familjen.

klart att vi kan tycka det är synd att krogar försvinner (försvann är kanske bättre ord), men det påverkar inte hur "vi svenskar" beter sig rent generellt över Sverige. Då tror jag mer på andra saker som barnomsorg, media, lagstiftning med mera.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Krogarnas försvinnande?

Inlägg av Donkeyman » 9 februari 2010, 13:13

Davian skrev: Personligen nästintill föraktar jag den engelska stilen där alla kvarter har sin pub och alla går dit flera gånger i veckan.
Vi människor är bra olika. Personligen älskar jag den stilen. Och jag skulle över huvud taget inte kunna tänka mig att bo på en plats där jag inte har minst ett par trevliga pubar inom bekvämt promenadavstånd.

Vad jag menar med "en trevlig pub" är ganska ospecificerat. Det är svårt att beskriva. Det är mer frågan om en "feeling" än något som kan beskrivas och kvantifieras. Men jag har en viss fallenhet för gamla sjapp där stämningen så att säga "sitter i väggarna". Ställen av typen "trendställen" sätter jag inte min fot på.

Fast det räcker inte som kriterium. Personalen är otroligt viktig. Ett sjapp med tråkig, ohyfsad eller ouppmärksam personal blir automatiskt otrevligt. Att jobba på pub är ett i allra högsta grad socialt jobb. Som dess värre många inte passar för. Men det räcker inte ens med bra personal. Det måste vara trevliga gäster med många som är på "samma våglängd". Det vill säga man kan snacka med folk.

Ytterligare ett krav - det får inte vara högljudd musik annat än på sen kvällstid. Det måste finnas belysning så pass att man kan läsa sin dagstidning. Och så vidare.

Det vill säga - en feeling. Sjappet skall kännas som en förlängning av det egna hemmet. Då snackar vi om en trevlig pub. Där även Donkeyman kan trivas. Fast å andra sidan vet han mycket väl att många andra anser att Donkeymans favoritställen är förfärliga.

Donkeymans Pubtips i Stockholmhttp://nordens-paris.blogspot.com/2008/02/krogar.html
Ölhallen i Tromsø http://nordens-paris.blogspot.com/2008/ ... len-2.html

Skriv svar