Tackar för det Widsith,
verkar som de inte accepterade att krogarna låg brevid kyrkorna, första citatet verkar det som om de accepterar gästgifveri men inte krog. Man kan ju spekulera om det inte gick vildare till på krogarna, än gästgifverier/värdshus?
Stallaren:
jag funderar lite på hur krogen som en social punkt i människors liv, urholkas då folk fortfarande är "rädda" för att ta en öl på dagar som inte heter fredag eller lördag
Jo, det är intressant. Inverkan är stor, kommer ihåg för ett antal år sedan en utlänning som var i Göteborg en vardagskväll och på fullt allvar undrade om det var utegångsförbud efter ett visst klockslag! På helgerna ser man en hel del folk ute och rör på sig, men där är det ganska homogent yngre. Det hela är ganska annorlunda.
En annan sak som flera debattörer påpekat är att en liberalisering är på gång, med fler licens-ställen. Folk tar till sig idén att gå ut och ta en öl istället för att dricka framför tv-n. Nog är det gott och väl, men det har ändå varit ett 150-årigt avbrott. Mitt eget intresseområde;historia, är ju det kanske mest drabbade. Helt plötsligt sker inte överföring från generation till generation om vad som har hänt för och inte heller överförs seder (manners) och tankesätt. Att få historia till livs via böcker och skolundervisning får bara vara ett litet komplement, historien är något levande och måste överföras levande. Jag går ibland ut med affärskontakter och vänner från England här i Sverige, men tyvärr kan ibland utbytet vara ganska andefattigt. Svenskarna ses som plumpa. Hur många gånger händer det inte att de vänder sig mot baren för att bara hämta en öl/drink åt sig själva. De har ofta heller inte så mycket insida att erbjuda, synen på livet och människorna präglas av en viss knapphet.
Kunskapen har fått ersättas av siffror och ibland drar de till med kusliga vetenskapligheter för att beskriva fenomen som lycka och tillfredställelse. Humor är en annan mänsklig egenskap som allt för ofta måste förklaras. Ibland får jag signalera att det är fråga om humor för att svenska kollegor inte skall tappa fattningen.
Det 150-åriga avbrottet är att jämföra att med att bli av med kartan till vilka vi är som folk och hur vi resonerar. Förmodligen måste kartan ritas en gång till och det lär nog ta sina sekler...