"Tattare" & Resande

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

"Tattare" & Resande

Inlägg av Corsair » 25 juli 2006, 01:45

Ibland stöter man på termen "tattare" som av äldre människor verkar appliceras på lite mer mörka svenskar än genomsnittet och annat kriminellt folk. Bland min generation har termen blivit en ren förolämpning man slänger på någon som beter sig sniket, t.ex "din jävla tattare". Har tyvärr aldrig riktigt fått klart för mig vilka tattarna skulle vara, och ber därför er om hjälp på den här för mig eviga gåtan. Jag har alltid antagit att det varit en rasistisk benämning på människor med resande i släkten.

Så: Vad är en "tattare"? Har de något släktskap med tartarerna?

Jag skriver tattare då det är vad jag hört, om det finns en bättre benämning får ni gärna upplysa mig.

//Corsair

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: "Tattare" & Resande

Inlägg av Hans » 25 juli 2006, 09:48

Jag tänkte först på ett annat ord för zigenare eller romer. Det visade sig inte vara helt rätt men inte heller helt fel.
...
Från slutet av 1800-talet började svenska myndigheter diskutera hur man skulle förhålla sig till "tattarna". Vad "tattare" inbegrep var aldrig riktigt klart; det var både ett skällsord och en benämning på människor som levde i Sverige men utanför samhället. Gemensamt för dem var att de var mörkare än andra svenskar. Vid 1900-talets början hade flera barn till "tatare" omhändertagits och placerats på barnhem. Många gånger var "tattarfamiljer" tvungna att genomgå olika uppfostringprogram. Vid denna tid ansågs resandefolkets livsstil vara ett asocialt beteende och därför sinnessjukt.
...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tattare

MVH

Hans

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 25 juli 2006, 10:42

Jag hade fått för mig att tattare var icke-zigenare som hade tagit till sig zigenarnas livsstil.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Slutsatsen jag drar av...

Inlägg av Corsair » 25 juli 2006, 14:31

wikipedia är att tattare är integrerade och utblandade romer, som idag lever som vanliga svenskar. Är det en korrekt tolkning?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 25 juli 2006, 15:23

Som jag har förstått det så stämplade staten folk (löskefolk kanske man ska förtydliga, även om jag inte tror det behövs) som tattare lite efter eget tycke och de behövde inte ha ett dugg med romer att göra.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 25 juli 2006, 19:58

Hur kommer det sig då att de beskrivs som mörkare än vanliga svenskar?

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 25 juli 2006, 20:07

Som alla så´na här saker blir det lätt laddat när man börjar tala om folkgruppers ursprung. Jag har någongång påpekat att Tattare eller resande förmodligen har genensamt ursprung och fått mothugg av resande som hävdade att de utvandrat från indien på 700-talet f. Kr., ca 200 efter Romerna - sådant är inte meningsfullt att försöka argumentera mot.
Under 1500-talet används Zigenare och Tattare oftast synonymt och det är uppenbart att defintionerna inte var klara. Ordet tattare härstammar mycket riktigt från Tartarer, under 1600-talet kallar de resande sig oftast så. De har ju använt sig av olika benämningar, det engelska Gypsies kommer ju från att de uppgett sig härstamma från Egypten.
Eftersom Zigenare under 1500-talet förföljdes i Sverige, och dessa var förbjuda att komma hit, är Tattarna förmodligen rester av de Zigenare som redan då fanns i Sverige, och som sedan blivit isolerade från övriga Zigenare. Sedan har ju gruppen förståss även blandats upp med andra kringresande och socialt marginaliserade grupper, så visst går det att hitta "Tattare" med annat ursprung.
Resande är den benämning som idag anses vara den politiskt korrekta, annars har jag träffat personer som själva vägrar sig kallas något annat än tattare.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 26 juli 2006, 02:53

Jag är tillräckligt gammal för att minnas när zigenarföljen drog runt landet.

Och i vanligt Svenskt språkbruk använde man orden Tattare och Zigenare om varandra när man skulle beskriva de här människorna. Ordet Resande hörde jag däremot aldrig någon i min föräldrageneration bruka. Att det skulle vara någon skillnad mellan Tattare och Zigenare var det knappast någon som reflekterade över.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 26 juli 2006, 14:17

Jag skrev inte zigenare för att det kan anses vara rasistiskt, onödigt att ha en diskussion om det. Men tack för ditt svar. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 juli 2006, 15:46

FBQ skrev:Jag har någongång påpekat att Tattare eller resande förmodligen har genensamt ursprung och fått mothugg av resande som hävdade att de utvandrat från indien på 700-talet f. Kr., ca 200 efter Romerna - sådant är inte meningsfullt att försöka argumentera mot.
Uppenbarligen har svenskarna och deras myndigheter inte gjort någon större åtskillnad, frågan är om de gjorde det själva eller om det är någon sorts efterkonstruktioner?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 26 juli 2006, 16:19

Corsair skrev:Jag skrev inte zigenare för att det kan anses vara rasistiskt, onödigt att ha en diskussion om det. Men tack för ditt svar. :)
Hoppla. Är zigenare ett fy-ord av samma kaliber som "lapp" och "neger" numera ???? Det visste jag inte. Däremot misstänkte jag att min barndoms slanguttryck "ziggisar" inte var helt comme il faut.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 juli 2006, 16:51

Vi kan väl ha den här tråden till att diskutera huruvidare zigenare, tattare och resanden är samma eller inte, så kan vi ha språkfrågan zigenare/romer i en annan. Tycker moderatorn.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

En sista fråga då...

Inlägg av Corsair » 26 juli 2006, 17:13

Faller tattare och zigenare in i resande, eller är resande och tattare en del av zigenarna?

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 27 juli 2006, 14:40

Problemet är väl att det blir väldigt svårt att följa ättlingarna till resande och romer längre än 1500/1600-talet, exakt varifrån olika människors ättlingar mera exakt härstammar är lite svårt att svara på Romani har varit det gängse språket bland båda grupperna, även om resande ibland inte talat romani, och det oftast varit väldigt uppblandat med svenska och annat slangspråk.
Genetiska undersökningar skulle kanske ge svaret på hur nära besläktade romer och zigenare är, men då får vi ju räkna med att de efter att ha levt tillsammans med andra kulturer blivit uppblandade med de folk där de levat, så tror jag i alla fall att det bara blir gissningar.
Att resande eller tattare är ganska mycket uppblandade med andra individer här i Sverige vet vi, men sedan kommer väl frågan om tattare är en del av zigernarna, tja jag tror det blir en definitionsfråga, och något definitivt svar går att ge.
Hexmaster skrev:Uppenbarligen har svenskarna och deras myndigheter inte gjort någon större åtskillnad, frågan är om de gjorde det själva eller om det är någon sorts efterkonstruktioner?
Jag tycker att det luktar efterhandskonstruktion, i äldre material finns inga såndana uppgifter - Uppgiften att Zigenarna eller Romerna härstammade från Indien är ju något forskingen börjat spekulera kring på 1800-talet, dessförinnan verkar detta vara obekant bland såväl romer som myndigheter och andra folk. Tattarna har ju själva sällan kommit till tals, och får de någongång uppge sitt ursprung i äldre material så är det "stammande från Tartar-folk" eller liknande.

Yoza
Medlem

Inlägg av Yoza » 16 augusti 2006, 18:40

Vad jag vill minnas från mina etnologistuder så fungerade tattare mer som ett samlingsnamn för icke-bofasta. Benämningen "resande" är mer ett ord som användes inom gruppen för att beskriva sig själva. "Resandefolk" exempelvis. En resande kallades alltså för tattare av vi andra som inte tillhörde den gruppen av människor. "Zigenare" hänvisar mer till etnicitet än "tattare" eftersom det senare begreppet nog idag mer passar till ett levnadssätt. Jämför till exempel Tattare med de irländska Tinkersfamiljerna.

Att grupperna hade ungefär samma levnadssätt och var lika särbehandlade av samhället står ganska klart och ger ju en antydan till att våra "svenska" tattare kanske en gång delat samma ursprung som zigenarna.

En klassiker i detta sammanhang är ju "Tattarplågan, tattarliv i svenskt folkliv" av
Carl-Martin Bergstrand.

Skriv svar