Amerikas kolonialism

karvankarvan
Medlem

Amerikas kolonialism

Inlägg av karvankarvan » 11 mars 2006, 00:39

vilka frågeställningar kan man ta med om i ett arbete om kolonialismen i amerika och vad kan man skriva om , frågorna ska vara intresse väckande och kan ni ge exempel på hemsidor som ger bra fakta om amerikas kolonialism jag skulle vara oerhört tacksam om ni kunde hjälpa mig lite.

commuter
Medlem

Inlägg av commuter » 11 mars 2006, 10:43

Du kanske kan specificera dig mer - kolonialismen i Amerika (USA) är ju en sak, medan USA:s kolonialism är en helt annan. Den kolonisering som skedde av den amerikanska kontinenten under 1600-1800-talet är ju inte riktigt samma sak som USA:s ingripande i politiken i andra hörn av världen.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 11 mars 2006, 11:47

Jag har för mig att alla kolonier (räknar ej Alaska som koloni) som USA hade på den tiden var öar, såsom Fillipinerna och Kuba? Stämmer det?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 11 mars 2006, 12:05

Jag kan bara instämma i commuter inlägg.

/Marcus

Hellbastard
Medlem

Inlägg av Hellbastard » 11 mars 2006, 18:28

Frogman skrev:Jag har för mig att alla kolonier (räknar ej Alaska som koloni) som USA hade på den tiden var öar, såsom Fillipinerna och Kuba? Stämmer det?
Undantaget skulle väl vara Panamakanalzonen, då, som hörde till Staterna fram till rätt nyligen.

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 24 maj 2006, 14:49

Får väl inte glömma Liberia...som ju ändå måste kallas en amerikansk koloni..

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 24 maj 2006, 17:31

Skulle man inte kunna kategorisera USAs stöd till statskuppen med medföljande annektering av Hawaii som en del av kolonialismen. American Samoa, Guam och efter VK2 Marshallörarna och Marianerna ej att förglömma...

/CvD

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 24 maj 2006, 22:28

steben skrev:Får väl inte glömma Liberia...som ju ändå måste kallas en amerikansk koloni..
Liberia ägdes väl aldrig av USA? Det var väl en privat grupp filantroper som köpte loss mark och organiserade återflyttning av frisläppta slavar?

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 24 maj 2006, 23:23

Så har vi ju Irak.... :wink: Sydkorea, Japan...Syd-Vietnam...Grenada....??!! :D

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 24 maj 2006, 23:27

Carolus skrev:
steben skrev:Får väl inte glömma Liberia...som ju ändå måste kallas en amerikansk koloni..
Liberia ägdes väl aldrig av USA? Det var väl en privat grupp filantroper som köpte loss mark och organiserade återflyttning av frisläppta slavar?
Det är sant, Monroe-stiftelsen om jag inte missminner mig, ungefär som Leopold och Kongo...Känner inte till alla detaljer kring Liberias självständighet. Men de styrande var ju amerikanerna( även om dom nu råkade vara svarta, vilket väl oxå var det enda dom hade gemensamt med invånarna) så anknytningen till USA var ju inte direkt obetydlig....

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 25 maj 2006, 01:03

steben skrev:Så har vi ju Irak.... :wink: Sydkorea, Japan...Syd-Vietnam...Grenada....??!! :D
Dessa är lika lite kolonier som Normandie eller Västtyskland. :roll:

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 25 maj 2006, 09:00

Men det finns ett område som både formellt och i praktiken kan kallas en koloni till USA än i dag. Bortsett från diverse små öar i Stilla Havet som väl också har samma status.

Jag tänker på Puerto Rico. Som tillföll USA 1898 efter krig mot Spanien. För övrigt fick USA också Guam och ockuperade Cuba som en följd av samma krig. Men medan Cuba med tiden framstod som en "vänligt sinnad" självständig stat som styrdes från 1933 av diktatorn Batista så behöll Yankees den direkta makten över Puerto Rico. Något som man har än i dag.

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 25 maj 2006, 23:19

Carolus skrev:
steben skrev:Så har vi ju Irak.... :wink: Sydkorea, Japan...Syd-Vietnam...Grenada....??!! :D
Dessa är lika lite kolonier som Normandie eller Västtyskland. :roll:

:lol: neokolonialism.... :wink: vasallstater då.... :P

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 4 juni 2006, 18:21

Donkeyman skrev:Men det finns ett område som både formellt och i praktiken kan kallas en koloni till USA än i dag. Bortsett från diverse små öar i Stilla Havet som väl också har samma status.

Jag tänker på Puerto Rico. Som tillföll USA 1898 efter krig mot Spanien. För övrigt fick USA också Guam och ockuperade Cuba som en följd av samma krig. Men medan Cuba med tiden framstod som en "vänligt sinnad" självständig stat som styrdes från 1933 av diktatorn Batista så behöll Yankees den direkta makten över Puerto Rico. Något som man har än i dag.
Själv tycker jag nog att Guam är det bästa exemplet på amerikansk kolonialism.
Guam är det enda området i världen som har den fomella titeln "icke-inkorporerad del av-" i detta fall USA.
Invånarna får inte rösta i presidentvalet och dom får skicka en delegat till representanthuset som iofs saknar rösträtt.
Dock får dom välja sin egen guvenör fast eftersom Guam omfattas av USAs lagstiftning har dom en federal distrikt guvenör som är högsta hönset när det gäller juridik och denna person utses av ... jo just det Geogre .W Bush , en president som Guamborna inte har rätt att välja...

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 14 september 2006, 11:49

wreezig skrev:Guam är det enda området i världen som har den fomella titeln "icke-inkorporerad del av-" i detta fall USA.
Jag tror att även US Virgin Islands har denna status och ett snarlikt politiskt system.

Henrik

Skriv svar