Kungliga namn

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 februari 2012, 02:45

koroshiya skrev:Jag har satsat alla mina pengar på, Jonna, Robyn, Rihanna, Sol. Slår det in behöver jag aldrig jobba mer.
Så nu behöver du jobba desto mer alltså?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 februari 2012, 02:50

Psilander skrev:Officiella namkummuniken

Lite oväntat - som ärkekonservativ måste jag nog låta det sätta sig, men ju mer man smakar på det ju bättre blir det. Hade hoppats på nån klassiker - gärna en dubbelform med Hedvig.
Jag kan också sägas vara ärkekonservativ beträffande kungliga namn. I synnerhet om det gäller en framtida monark.
(finge jag bestämma hade det återigen blivit manlig tronföljd i Sverige)

Angående Hedvig - vad hade du helst sett fram emot? Hedvig Eleonora eller Hedvig Elisabet Charlotta? Eller någon annan kombination?
Senast redigerad av 1 Gavrilo Princip, redigerad totalt 27 gånger.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 februari 2012, 02:54

Nimrod-S skrev:Herman Lindqvist är kritisk:
– Det låter som en nattklubbsdrottning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/babyl ... 4425349.ab

Vem vet? Han kanske får rätt i det - under förutsättning att monarkin avskaffas långt innan någon ens behöver börja fundera på hennes kommande tid som Sveriges drottning?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 februari 2012, 02:59

a81 skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:
a81 skrev:En svensk arvprins/kronprins skall heta Carl, Gustaf eller Oscar som något av sina tilltalsnamn.
Vilken svensk nyfödd kronprins eller direkt arvprins har hetat Oscar? Må vara någon arvprins på sidolinjen, som G5 (Oscar Gustaf Adolf, med blandstavning), men använde han Oscar alls som tilltalsnamn?
Visst är det så, men min poäng är att man har ett mycket fastare namnskick på den manliga sidan i den svenska kungafamiljen och även i andra kungafamiljer(?). En prins hade säkert fått något av tilltalsnamnen:

Carl + något andra tilltalsnamn (t ex Carl Johan, Carl Olof, Carl Oscar, etc)
Gustaf
Carl
Oscar

Rätt så. Min personliga gissning är att det nog inte hade blivit en framtida Oscar III om det blivit en son. Carl XVII Oscar hade blivit ett tämligen djärvt grepp. Carl XV:s ende son hette ju det, och han skulle ha blivit Carl XVI Oscar.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 februari 2012, 03:31

Häromdagen fick Sverige en ny liten prinsessa, och för oss här, liksom överallt annars, är ju spekulationernas tid förbi för den här gången. Nu blir det sanningens tid som tar vid i denna fråga. Men ändå kan vi blicka tillbaka på den här tråden och konstatera några intressanta punkter i namnfrågan.

Ingen i tråden hade gissat på Eugen (Eugen I).
Sedan finns det ju givetvis otaliga andra namn också, i synnerhet efter år 1900: Lennart (I), Sigvard (I), Bertil (I) liksom ej heller Märta (I), Astrid (I). Josefina fanns inte heller med.

Ingen tog heller upp medeltida namn som t.ex. Birger, Sverker, Valdemar, Magnus m.fl.
a81 tar ju i en parentes visserligen upp namnet Olof som andra namn (Carl Olof). Om vi fortsätter på detta vidare - hur anser ni att namnet Carl XVII Magnus skulle passa som namn + regentnummer på en framtida svensk monark? Eller Gustav VIII Ulrik? I sistnämda fall förutästter jag att det redadn funnits en Gustav VII före honom, vilken dock ej behöver vara hans far, eftersom vi tidigare konstaterat att alla Gustav med ett udda regenttal inte får något ytterligare officiellt namn efter regenttalet, medan alla Gustav med jämnt regentnummer hittills alltid fått namnet Adolf efteråt.

Beträffande den nya prinsessans sista namn - Mary - kan det möjligen finnas en kunglig anspelning på det - drottning Mary av Storbritannien, Georg V:s gemål. Frågan är väl i så fall vad det finns för sammanbindande länk mellan en brittisk drottning som levde för så länge sedan och vårt nutida kronprinsesspar?
Ett mer sannolikt alternativ, som möjligen även Herman Lindqvist förbisett, är att det danska kronprinsparet kommer att bli gudföräldrar, och då kan väl den danska kronprinsessans namn, även om hon inte heller är av kunglig börd, finnas med som namn på en eventuell guddotter?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 februari 2012, 03:46

[quote="Jurgen Wullenwever"]Föe egen del tycker jag att det är ganska fantasilöst att upprepa samma namn och sätta dit en regentsiffra, istället för att som i forntiden ha ett i kungalängden ganska unikt namn som sedan kompletteras med något epitet.

Det ligger en hel del i det, fast då går vi verkligen tillbaka till mýcket gamla anor, vilket inte behöver vara liktydigt med något "ont", utan mer ett konstaterande. Den senaste monarken jag kan erinra mig som hade ett epitet, måste ha varit Katarina den Stora.

Men för att återgå till vår nya prinsessa och hennes namn, kanske det istället för Estelle I blir Estelle den Vackra, Stella den Fagra, Estelle den Banbrytande eller liknande. Fast det lär nog vi, som sitter här på forum och spekulerar kring detta och allt annat, inte få uppleva. Därtill är nog många av oss för gamla tror jag mig ana.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 27 februari 2012, 17:41

a81 skrev:Det är problematiskt att dela in folk i monarkister och republikaner på detta sätt. Det finns större nyanser i den här frågan än så.

Sådär 10-20 procent av Sveriges befolkning uppger i de årliga SOM-undersökningarna att de vill införa republik, 65-80 procent uppger att de vill behålla monarkin. Detta har i princip varit oförändrat i närmare ett halvsekel (sedan undersökningarna startade). Samtidigt har förtroendet sjunkit för monarkin. Som jag ser det är detta ett tecken på att den så kallade Torekovskompromissen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Torekovskompromissen) har ett starkt stöd. Man vill bevara monarkin som ett kulturminne och som en PR-institution, men inte så mycket mer än så. Det är väl ungefär min åsikt också. Jag har lite svårt att förstår varför inte folk som principiellt ser sig som republikaner inte kan acceptera den lösning vi har i Sverige, särskilt med tanke på hur många företag/institutioner/personer helt utan demokratisk förankring, som till skillnad från monarken styr över våra liv.

Sedan har det varit lite trendigt att kalla sig republikan de senaste 5-10 åren i vissa kretsar, men jag tror inte att det är någon djupare övertygelse i många fall.
Jag vill ha en funktionell statschef, inte en marionett. Istället för en meningslös roll som PR-figur med familjeliv, så skulle monarken (vald eller ärvd) kunna få en specialfunktion i samhället, och det tror jag att jag har nämnt förut.

Han skulle kunna få ensamrätt på att inlägga veto mot ett fattat riksdagsbeslut för att frågan skall avgöras genom folkomröstning.

Likaså skulle han kunna få en specialmakt i andra sammanhang, så när någon byråkrat säger sig enbart ha lytt order vid fattande av ett beslut, så skulle kungen kunna hindra detta beslut från att verkställas, och sedan återigen låta folket avgöra hur det skall vara.

Kungen skulle kunna bli någon sorts folktribun. Idag verkar han istället vara någon som folk inte är du och bror med, utan som flyter ovanpå.

Förr i tiden valdes kungen bland dem som fyllde vissa kriterier. Varför skulle vi vara mindre demokratiska? Vi skulle kunna välja en kung, som sitter en begränsad tid, så att vi får nya krafter till statens styre.

Kungen skulle också kunna ha en väpnad styrka, hirden, till sitt förfogande, vilken skulle kunna sättas in där vanliga samhällsfunktioner inte räcker till, och dessa insatser skulle sedan godkännas eller omintetgöras efter folkomröstning.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Psilander » 27 februari 2012, 21:24

Jag kan också sägas vara ärkekonservativ beträffande kungliga namn. I synnerhet om det gäller en framtida monark.
(finge jag bestämma hade det återigen blivit manlig tronföljd i Sverige)
Förvisso, men för monarkins bästa tror jag nog att det är bra med rak tronföljd. Jag gillar också pampiga namn, men ju mer man smakar på det faller Estelle på läppen.
Angående Hedvig - vad hade du helst sett fram emot? Hedvig Eleonora eller Hedvig Elisabet Charlotta? Eller någon annan kombination?
Hedvig Sophia - en lagom blandning av gammalt och nytt, Lovisa Ulrika hade också varit kul (Preussenhatarna hade dessvärre huggit direkt, men Gustav IIIs mor var en redig kvinna). Hedvig Elisabet Charlotta har jag tjing-paxat för eventuell framtida kvinnlig avkomma ;-)

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 februari 2012, 22:20

Hedvig Sophia - en lagom blandning av gammalt och nytt, Lovisa Ulrika hade också varit kul (Preussenhatarna hade dessvärre huggit direkt, men Gustav IIIs mor var en redig kvinna). Hedvig Elisabet Charlotta har jag tjing-paxat för eventuell framtida kvinnlig avkomma ;-)[/quote]

Just det, Hedvig Sofia glömde jag. Hon var ju syster till Karl XII.
Även en dansk prinsessa, kusin till dem och ett tag påtänkt som blivande brud till Karl XII, hette så. :wink:

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Psilander » 28 februari 2012, 08:14

Jag resonerade mer i termerna av:
Hedvig - Vanlingt svenskt drottningnamn under 16-1700 talet, anknyter Bernadotterna till vår äldre historia genom namn, vilket inte varit vanligt på varken drottning eller prinsessidan.

Sophia - dels äldre svenskt namn som suttit på flera prinsessor (Hedvig Sophia, Sophia Albertina) samt drottningar Sophia Magdalena (Gustaf III) och Sophia (Oscar II). Anger dessutom en modern ton.

Namnet, Estelle Silvia Ewa Mary är ytterst politiskt korrekt - finns egentligen ingenting att anmärka på alls. Hade man valt ett äldre drottningnamn hade säkerligen nya stämplingsdrev mot kungahuset satt fart. Tänk om de valt det ganska pampiga "Lovisa Ulrika" ojoj - preussisk prinsessa usch och fy och dessutom försökt göra statskupp mot "de folkvalda" (snarare ville hon städa i bananrepubliken) Nu vinner man lite sympatipoäng för konservativa herrar är skeptiska. Folkets kärlek, min belöning som Karl XIV Johan sa.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Kungliga namn

Inlägg av Blixten » 7 mars 2012, 10:12

Jag tyckte att denna bild var så underbart genuint äktsvensk.

Konsum i Ockelbo bjuder på fika för att fira prinsessans födelse:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ockel ... 875005.svd

Robert Warholm
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 april 2012, 09:07

Re: Kungliga namn

Inlägg av Robert Warholm » 3 april 2012, 09:13

Hedmark skrev:
Carl Oscar Ludvig Baptiste Bernadotte :D
Ludvig Baptiste hade väl varit lite märkligt, eftersom det så vitt jag vet inte funnits någon Ludvig Döparen. Vår förste Bernadotte hette Jean Baptiste, så han var uppkallad efter Bibelns Johannes Döparen.

Robert Warholm
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 april 2012, 09:07

Re: Kungliga namn

Inlägg av Robert Warholm » 3 april 2012, 09:15

a81 skrev: Det intressanta är väl kombinationen av kontinuitet och förnyelse. Namnet Carl Philip är ett bra exempel på detta. Även om det fanns en kung FIlip av Sverige (död 1118) och en prins Karl Filip (1601-1622), så var Philip ett rätt nyskapande kungligt namn i Sverige för dryga 30 år sedan.
Jo, men den prins Karl Filip från 1600-talet som du nämner var ju Hertig av Värmland, så helt taget ur det blå var det väl inte att ge dagens Hertig av Värmland det namnet.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Psilander » 22 maj 2012, 19:14

Idag döptes HKH prinsessan Estelle i en mycket vacker och värdig cermoni i slottskyrkan av ärkebiskop Anders Wejryd. Den var både lättsam och traditionstyngd. Blev nästan lite rörd. Nöjt även av hur HMK förlänade den lilla prinsessan serafimerorden strax efter själva dopet. En gammal tradition som nu återkommit efter ha tvingats bort under 1970-talet då ordensväsendet avskaffades.

Hovets dopsida

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 24 maj 2012, 00:04

Psilander skrev:Jag resonerade mer i termerna av:
Hedvig - Vanlingt svenskt drottningnamn under 16-1700 talet, anknyter Bernadotterna till vår äldre historia genom namn, vilket inte varit vanligt på varken drottning eller prinsessidan.

Sophia - dels äldre svenskt namn som suttit på flera prinsessor (Hedvig Sophia, Sophia Albertina) samt drottningar Sophia Magdalena (Gustaf III) och Sophia (Oscar II). Anger dessutom en modern ton.

Namnet, Estelle Silvia Ewa Mary är ytterst politiskt korrekt - finns egentligen ingenting att anmärka på alls. Hade man valt ett äldre drottningnamn hade säkerligen nya stämplingsdrev mot kungahuset satt fart. Tänk om de valt det ganska pampiga "Lovisa Ulrika" ojoj - preussisk prinsessa usch och fy och dessutom försökt göra statskupp mot "de folkvalda" (snarare ville hon städa i bananrepubliken) Nu vinner man lite sympatipoäng för konservativa herrar är skeptiska. Folkets kärlek, min belöning som Karl XIV Johan sa.
Tänk på att det inte finns någon tydlig tradition för namn på regerande drottningar i Sverige: Margareta, Kristina och Ulrika Eleonora.

Margareta och Kristina faller bort då de är namnen på två av kungens systrar. Ulrika förknippas med medelålders (så även Margareta och Kristina) eller åtminstone vuxna kvinnor. Namntrenderna går i Sverige i ungefär 100-årscykler och det är därför mycket ovanligt att nyfödda barn får samma namn som sina föräldrars eller far-/morföräldrars generation.

Eleonora hade möjligen varit ett alternativ, men det är nästan lika osvensk/ovanligt som Estelle. Sofia kunde ha varit ett alternativ, men det kommer eventuellt en annan prinsessan Sofia inom kort (jfr http://sv.wikipedia.org/wiki/Sofia_Hellqvist), så det har troligen fallit bort av den anledningen. Glöm inte heller att flera andra unga tronföljare i Europa är prinsessor, vilket gör gör namnalternativen få. Lovisa eller Hedvig hade väl dock varit möjliga namnval som tilltalsnamn. De är dock rätt vanliga namn på barn och ungdomar, så möjligen finns redan barn i kronprinsessparets bekantskapskrets med dessa namn.

Drottning Filippa (http://sv.wikipedia.org/wiki/Filippa_av_England) var de facto regerande drottning i Sverige 1423-1425 och möjligen hade det varit ett möjligt namnval, men jag tror att det skulle kunnat misstolkas/kritiseras med tanke på att det också är namnet på statsministerns fru.

Egentligen är inte namnvalet Estelle så konstigt. Det finns trots allt i Bernadotte-familjen. Det jag möjligen kan tycka är konstigt är att andranamnen inte har tydligare koppling till svensk historia, till exempel: Estelle Hedvig Sofia Eleonora. Vi får väl se vad nästa kungliga barn heter. Det är rimligt att kungahuset vidgar namntraditioner (som nu Estelle och tidigare namn som Oscar, Bertil, Eugenie, och Ingrid), men de bör samtidigt värna om de namntraditioner som redan finns inom den svenska monarkin. Om kronprinsessparet får fler barn är min gissning att det blir mer traditionella namn. Jag skulle inte bli förvånad om det exempelvis blir en prins Carl Johan.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 24 gånger.

Skriv svar