Kungliga namn

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 februari 2012, 21:24

a81 skrev:En svensk arvprins/kronprins skall heta Carl, Gustaf eller Oscar som något av sina tilltalsnamn.
Vilken svensk nyfödd kronprins eller direkt arvprins har hetat Oscar? Må vara någon arvprins på sidolinjen, som G5 (Oscar Gustaf Adolf, med blandstavning), men använde han Oscar alls som tilltalsnamn?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 24 februari 2012, 22:07

Jurgen Wullenwever skrev:
a81 skrev:En svensk arvprins/kronprins skall heta Carl, Gustaf eller Oscar som något av sina tilltalsnamn.
Vilken svensk nyfödd kronprins eller direkt arvprins har hetat Oscar? Må vara någon arvprins på sidolinjen, som G5 (Oscar Gustaf Adolf, med blandstavning), men använde han Oscar alls som tilltalsnamn?
Visst är det så, men min poäng är att man har ett mycket fastare namnskick på den manliga sidan i den svenska kungafamiljen och även i andra kungafamiljer(?). En prins hade säkert fått något av tilltalsnamnen:

Carl + något andra tilltalsnamn (t ex Carl Johan, Carl Olof, Carl Oscar, etc)
Gustaf
Carl
Oscar

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 februari 2012, 22:23

Föe egen del tycker jag att det är ganska fantasilöst att upprepa samma namn och sätta dit en regentsiffra, istället för att som i forntiden ha ett i kungalängden ganska unikt namn som sedan kompletteras med något epitet.

Angående senaste kronprinsen, Carl Philip Edmund Bertil, så är tre av namnen från far, farfar och farfars bror, men vilken är kopplingen till Philip? Är det månne efter farfars styvmors systerson?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 24 februari 2012, 22:55

Jurgen Wullenwever skrev:Föe egen del tycker jag att det är ganska fantasilöst att upprepa samma namn och sätta dit en regentsiffra, istället för att som i forntiden ha ett i kungalängden ganska unikt namn som sedan kompletteras med något epitet.

Angående senaste kronprinsen, Carl Philip Edmund Bertil, så är tre av namnen från far, farfar och farfars bror, men vilken är kopplingen till Philip? Är det månne efter farfars styvmors systerson?
Det intressanta är väl kombinationen av kontinuitet och förnyelse. Namnet Carl Philip är ett bra exempel på detta. Även om det fanns en kung FIlip av Sverige (död 1118) och en prins Karl Filip (1601-1622), så var Philip ett rätt nyskapande kungligt namn i Sverige för dryga 30 år sedan. Estelle är i viss mån också ett exempel på kontinuitet och förnyelse i och med att Folke Bernadottes hustru hette så. Jag anser att tilltalsnamnet Estelle fungerar rätt bra, även om de fyra namnen total sett blir lite väl historielöst. Sedan kanske jag, om jag hade varit i kronprinsessparets situation, hade valt ett mera traditionellt tilltalsnamn på första barnet. Problemet är väl dock att fler traditionella drottningnamn, som samtidigt inte är alltför omoderna i dag, redan är upptagna av andra europeiska prinsessor.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 25 februari 2012, 02:35

Estelle Bernadotte (1904-1984) verkar precis som kronprinsessan Victoria bland annat ha varit engagerad i att stötta funktionshindrade. Kanske ytterligare ett skäl till namnvalet?

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Kungliga namn

Inlägg av Nimrod-S » 25 februari 2012, 11:43

Jag tror att det ligger mycket politik bakom namnvalet.
Estelle Bernadotte var gift med Folke Bernadotte som räddade mer än 15 000 människor ur koncentrationslägrena under vk2.
Vad kan passa bättre än att hylla detta just nu när Drottningens fars nasiztiska koplingar är så aktuella.
Hade det blivit en pojke hade namnet antagligen blivit Folke.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 25 februari 2012, 11:55

Nimrod-S skrev:Jag tror att det ligger mycket politik bakom namnvalet.
Estelle Bernadotte var gift med Folke Bernadotte som räddade mer än 15 000 människor ur koncentrationslägrena under vk2.
Vad kan passa bättre än att hylla detta just nu när Drottningens fars nasiztiska koplingar är så aktuella.
Hade det blivit en pojke hade namnet antagligen blivit Folke.
Jo, men kanske inte som tilltalsnamn. Hörde att någon på något morgonprogram hade indikationer på att barnet hade fått Carl Johan som tilltalsnamn om det hade blivit en son. Vet dock inte om det stämmer.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Hexmaster » 25 februari 2012, 12:37

a81 skrev:Hörde att någon på något morgonprogram hade indikationer på att
Ur ett källkritiskt perspektiv låter det lite sådär, va. ;-) Den kungliga kremlologin har redan visat sitt värde, tycker jag.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Kungliga namn

Inlägg av Anders Ström » 26 februari 2012, 10:58

Att man kan haka upp sig så mycket på den här frågan! Dagstidningarna ägnar hela löpsedeln åt namnfrågan som om det inte fanns viktigare saker att skriva om. I vilken annan familj håller utomstående på och engagerar sig i vad barnen ska heta? En inte obetydande del av Sveriges befolkning är republikaner (liksom jag) för vilka namnfrågan är fullständigt betydelselös. Kom inte och säg att man måste acceptera systemet. Det behöver man verkligen inte göra.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2012, 18:20

I Albanien under kommunisttiden skickade myndigheterna tre namn till nyblivna föräldrar, så fick de välja ett av dem.

Källa: en bok om namn som jag läste för något decennium sedan.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2012, 18:27

Anders Ström skrev:En inte obetydande del av Sveriges befolkning är republikaner (liksom jag) för vilka namnfrågan är fullständigt betydelselös.
Det verkar snarare vara monarkister och rojalister som anser att namnfrågan är betydelselös, och att de får välja vilket namn de vill. För mig, som är republikan, är allas namn viktiga, så flickans namn är förskräckliga oavsett vem som bär dem.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 26 februari 2012, 21:57

Hexmaster skrev:
a81 skrev:Hörde att någon på något morgonprogram hade indikationer på att
Ur ett källkritiskt perspektiv låter det lite sådär, va. ;-) Den kungliga kremlologin har redan visat sitt värde, tycker jag.
Jo, som jag skrev vet jag inte om det är korrekt eller hur personen i fråga fått uppgifterna. Jag misstänker att det är hörsägen, kanske tredjehandsinformation eller så.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 26 februari 2012, 22:15

Jurgen Wullenwever skrev:
Anders Ström skrev:En inte obetydande del av Sveriges befolkning är republikaner (liksom jag) för vilka namnfrågan är fullständigt betydelselös.
Det verkar snarare vara monarkister och rojalister som anser att namnfrågan är betydelselös, och att de får välja vilket namn de vill. För mig, som är republikan, är allas namn viktiga, så flickans namn är förskräckliga oavsett vem som bär dem.
Det är problematiskt att dela in folk i monarkister och republikaner på detta sätt. Det finns större nyanser i den här frågan än så.

Sådär 10-20 procent av Sveriges befolkning uppger i de årliga SOM-undersökningarna att de vill införa republik, 65-80 procent uppger att de vill behålla monarkin. Detta har i princip varit oförändrat i närmare ett halvsekel (sedan undersökningarna startade). Samtidigt har förtroendet sjunkit för monarkin. Som jag ser det är detta ett tecken på att den så kallade Torekovskompromissen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Torekovskompromissen) har ett starkt stöd. Man vill bevara monarkin som ett kulturminne och som en PR-institution, men inte så mycket mer än så. Det är väl ungefär min åsikt också. Jag har lite svårt att förstår varför inte folk som principiellt ser sig som republikaner inte kan acceptera den lösning vi har i Sverige, särskilt med tanke på hur många företag/institutioner/personer helt utan demokratisk förankring, som till skillnad från monarken styr över våra liv.

Sedan har det varit lite trendigt att kalla sig republikan de senaste 5-10 åren i vissa kretsar, men jag tror inte att det är någon djupare övertygelse i många fall.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Kungliga namn

Inlägg av medundersåte » 27 februari 2012, 00:22

Anders Ström skrev:I vilken annan familj håller utomstående på och engagerar sig i vad barnen ska heta?
Eftersom det rör sig om en framtida drottning av Sverige så kan ju svenska folket inte sägas vara helt utomstående i detta fall.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 februari 2012, 02:43

a81 skrev:Brukar namnet offentliggöras direkt efter att en prins/prinsessa fötts i Sverige, eller brukar det ta någon/några månader?
Som vi sett så kungörs namnen på en nyfödd kunglig baby tämligen omgående. Att jämföras med Danmark, där drottning Margrethe i samband med kronprinsparets senaste tillskott svarade på en journalists fråga om namnen, att traditionen i Danmark bjuder att man inte yppar barnets namn förrän i samband med dopet.

Så skiljer sig traditionen åt mellan våra länder, och det finns säkerligen för- och nackdelar med båda traditionerna. Personligen tycker jag mer och mer om den danska traditionen, nu sedan jag fått kännedom om den. Det hade varit spännande om vi alla hållits på sträckbänken ett tag till beträffande vår framtida drottning. :idea:

Skriv svar