Kungliga namn

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 1 september 2011, 22:13

Gavrilo Princip skrev:
a81 skrev:Dessutom bör man tänka på att en stor andel av Sveriges politiker, intellektuella och journalister varit republikaner i många decennier (kanske rent av sekel). Deras opinionsbildning har dock inte alls påverkat den allmänna opinionen. Det är därför svårt att se hur ett skifte i opinionen skulle te sig. Victoria kommer dessutom att bli Sveriges första kvinnliga statschef på över 300 år (om man antar att hon tillträder på 2030- eller 2040-talet), vilket kanske kommer att öka acceptansen för monarkin bland exempelvis journalister.

Min poäng är alltså att det är svårt att se ett scenario där monarkin i Sverige skulle avskaffas.
Ja, jag håller med. Victoria har troligtvis dessutom ett bättre utgångsläge enär hon är kvinna. Hade däremot Carl Philip förblivit kronprins ända till sin fars död, hade nog monarkins vara eller icke vara svajat betydligt mer om det inträffat någon skandal eller om politiker, intellektuella , journalister börjat ta tag i frågan på allvar.

Vi ska inte leda över detta till en partipolitisk diskussion, men det kan i sammanhanget vara värt att erinra om att i slutspurten i valrörelsen ifjol, sade Mona Sahlin i en partiledardebatt, när frågan om monarki vs republik kom på tal, att "principiellt ja, men det ligger väldigt långt fram i tiden" att ersätta monarkin med republik. Min gissning är alltså, att bara det faktum att Victoria är kvinna kan ha en viss inverkan på detta, medan däremot Carl Philips eventuella fortsatta roll som kronprins kanske hade uppfattats som manschauvinism, konservatism, ett förlegat styrelseskick o.s.v.
Jag tror också att stödet för monarkin hade varit något lägre om man inte infört kvinnlig tronföljd. Dock vet jag inte om det hade spelat så stor roll för monarkins popularitet om man, som i andra länder, låtit Carl Philip fortsätta vara kronprins, men att hans äldsta barn, oavsett kön, blivit nummer två i tronföljden. Vi införde alltså ändringen i tronföljden retroaktivt till skillnad från i andra länder.

Sedan är det väl ändå ett problem för monarkin att flertalet politiker, journalister och kulturpersonligheter är motståndare till statsskicket. Om man är starkt emot någonting har man svårt att genomföra en balanserad granskning och ge konstruktiv kritik som kan utveckla monarkin.

Men jag tror att monarkin sitter rätt säkert i Sverige. I optionsundersökningarna (bl a SOM-institutets) brukar sådär 65-85 procent vara för att monarkin bevaras och 10-20 procent vara för att republik införs. Det växlar lite med med- och motgångar för kungafamiljen, men sett över längre sikt är stödet rätt konstant. Jag såg exempelvis någonstans att man vid den första opinionsundersökningen om monarkin (1976) fick resultatet att 69 procent ville bevara monarkin.

Några saker som jag tror kan påverka monarkins framtid i Sverige:

Nästa generation prinsar och prinsessor, och nästnästa...

Om allmänheten fortsätter att tycka annorlunda än flertalet debattörer i frågan.

Kanske är Sverige om 100 år eller så en mer eller mindre engelskspråkig "delstat" i ett "Europas förenta stater", där folk flyttar/pendlar i stor omfattning mellan olika delar av kontinenten. Då är frågan hur mycket folk "bryr sig" om den svenska monarkin.

Monarkins vara eller icke vara i våra grannländer har säkert stor betydelse.

Historieintresset

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 29 januari 2012, 17:02

Brukar namnet offentliggöras direkt efter att en prins/prinsessa fötts i Sverige, eller brukar det ta någon/några månader?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 3 februari 2012, 00:27

a81 skrev:Brukar namnet offentliggöras direkt efter att en prins/prinsessa fötts i Sverige, eller brukar det ta någon/några månader?
Verkar ske mer eller mindre direkt (se http://www.kungahuset.se/pressrum/press ... 18401.html), så om några veckor vet vi vem/vilka som har haft mest rätt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 23 februari 2012, 20:00

I morgon har vi svaret, blir intressant att se om någon hade rätt i den här tråden. I och med att de blev en prinsessa är det lite svårare att gissa namn. Hade det blivit en prins hade sannolikheten för en Gustaf eller en Oscar varit mycket hög.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Kungliga namn

Inlägg av koroshiya » 23 februari 2012, 22:53

Jag har satsat alla mina pengar på, Jonna, Robyn, Rihanna, Sol. Slår det in behöver jag aldrig jobba mer.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Hexmaster » 24 februari 2012, 12:37

Jahapp. Noll rätt. :-)

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Kungliga namn

Inlägg av Nimrod-S » 24 februari 2012, 12:39

Estelle blev det. Lite oväntat.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Psilander » 24 februari 2012, 13:41

Officiella namkummuniken

Lite oväntat - som ärkekonservativ måste jag nog låta det sätta sig, men ju mer man smakar på det ju bättre blir det. Hade hoppats på nån klassiker - gärna en dubbelform med Hedvig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av B Hellqvist » 24 februari 2012, 14:16

Enligt DN:
Förstanamnet Estelle har prinsessan gemensamt med Estelle Bernadotte, gift med greve Folke Bernadotte. Det gör prinsessan till både bärare av ett släktnamn och ett namn med anspelning på familjen Bernadottes franska ursprung.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Kungliga namn

Inlägg av Nimrod-S » 24 februari 2012, 14:22

Herman Lindqvist är kritisk:
– Det låter som en nattklubbsdrottning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/babyl ... 4425349.ab

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Hexmaster » 24 februari 2012, 14:59

Nimrod-S skrev:Herman Lindqvist är kritisk:
– Det låter som en nattklubbsdrottning.
Sådana hade ju morfar inget emot.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av B Hellqvist » 24 februari 2012, 16:01

Hexmaster skrev:
Nimrod-S skrev:Herman Lindqvist är kritisk:
– Det låter som en nattklubbsdrottning.
Sådana hade ju morfar inget emot.
Det skulle varit om hon skulle heta Alexandra. (Alexandra Charles var nattklubbsdrottningen nr 1 i Stockholm när kronprinsen var i svängen på 70-talet.)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Kungliga namn

Inlägg av Axial » 24 februari 2012, 17:52

B Hellqvist skrev:
Hexmaster skrev:
Nimrod-S skrev:Herman Lindqvist är kritisk:
– Det låter som en nattklubbsdrottning.
Sådana hade ju morfar inget emot.
Det skulle varit om hon skulle heta Alexandra. (Alexandra Charles var nattklubbsdrottningen nr 1 i Stockholm när kronprinsen var i svängen på 70-talet.)
Kalla mig Hans, sa Hans Majestät, på danshaket Alexandra
http://www.youtube.com/watch?v=qeEslnXx2GA

:D

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 24 februari 2012, 21:03

Psilander skrev:Officiella namkummuniken

Lite oväntat - som ärkekonservativ måste jag nog låta det sätta sig, men ju mer man smakar på det ju bättre blir det. Hade hoppats på nån klassiker - gärna en dubbelform med Hedvig.
Håller med, tycker att Estelle fungerar rätt bra (även om jag kanske hade valt ett mer traditionellt namn om jag varit i kronprinsessparets situation). Dock tycker jag att de borde ha anknutit bättre till den svenska historien med de andra namnen. Totalt sett blir namnkombinationen lite väl historielös. Är det verkligen helt nödvändigt att rada upp mormors och farmors namn? Och varför ett engelskt namn som fjärdenamn? Estelle Hedvig Lovisa Christina eller något i den stilen hade nog fungerat bättre. Men som sagt, som tilltalsnamn tycker jag faktiskt att Estelle fungerar rätt bra. Det är väl inte mer osvenskt än Desiree, Madeleine eller Alice? Och Victoria ansågs för övrigt vara ett mycket udda drottningnamn när brittiska drottning Victoria tillträdde på 1830-talet.

Sedan finns ju inte samma fasta tradition för prinsessor som för prinsar. Hade det blivit en prins och han hade fått ett otraditionellt namn, så hade jag blivit nästan lika upprörd som Herman Lindqvist. En svensk arvprins/kronprins skall heta Carl, Gustaf eller Oscar som något av sina tilltalsnamn.
Senast redigerad av 2 a81, redigerad totalt 24 gång.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 24 februari 2012, 21:09

Nimrod-S skrev:Herman Lindqvist är kritisk:
– Det låter som en nattklubbsdrottning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/babyl ... 4425349.ab
Vet inte om det är "fransmannen" Herman Lindqvist som talar här. Kanske har namnet Estelle sådana associationer i Frankrike? I Sverige tror jag ingen ser det på det sättet, möjligen tycker man att det är lite för otraditionellt/osvenskt.

Skriv svar