Kungliga namn

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Kungliga namn

Inlägg av Schwalbe » 1 juni 2012, 17:45

Jag har hört att HKH Kungen själv var missnöjd med att Carl Philip inte länge blev tronarvinge.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 1 juni 2012, 19:11

Schwalbe skrev:Jag har hört att HKH Kungen själv var missnöjd med att Carl Philip inte länge blev tronarvinge.

Det har jag också hört talas om. Han var kronprins redan vid födelsen. Som en annan medlem lyft fram i ett tidigare inlägg så kunde man ha låtit tronföljdsändringen träda ikraft först efter Carl (XVII) Philips bortgång och ifall hans förstfödda barn skulle bli en dotter, alternativt om han skulle dö utan egna arvingar och då skulle tronen övergå i första hand till Victoria och i andra hand prinsessan Estelle.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Markus Holst » 1 juni 2012, 20:54

Men i ett sådant scenario hade nog Daniel inte blivit prins utan äktenskapet istället gjort såväl Victoria som Estelle förlustiga kronan. Samma sak som hände hagasessorna.

Robert Warholm
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 april 2012, 09:07

Re: Kungliga namn

Inlägg av Robert Warholm » 11 juni 2012, 12:48

Pewi skrev:Prinsessan Birgitta är ingift i Hoenzollern, hon gifte sig 1961 med Johann Georg von Hoenzollern-Sigmaren och är därmed den enda av syskonen som inte gift sig morganatiskt. De har tre barn, två söner och en dotter. Av någon anledning togs dock inte hon och hennes barn med i tronföljden när den ändrades 1980.
Det förekommer inte morganatiska äktenskap i de skandinaviska kungafamiljerna. Ett morganatiskt äktenskap innebär att en högättad gifter sig med någon av enklare börd, och den högättade behåller sin ställning men makan och barnen får inte del av denna. Exempel på ett morganatiskt äktenskap var det mellan ärkehertig Franz Ferdinand (han som mördades i Sarajevo) och grevinnan Sophie von Chotek. Deras barn blev inte ärkehertigar.

Vad gäller den ändrade tronföljden 1980, så hade det varit märkligt att ta med prinsessan Birgitta men inte hennes syskon, med tanke på att alla fyra systrarna ingått äktenskap med konungens godkännande. Det var betydligt enklare att utgå från Carl XVI Gustafs ättlingar.

Robert Warholm
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 april 2012, 09:07

Re: Kungliga namn

Inlägg av Robert Warholm » 11 juni 2012, 12:51

Schwalbe skrev:Jag har hört att HKH Kungen själv var missnöjd med att Carl Philip inte länge blev tronarvinge.
Kungen är inte HKH (Hans Kungliga Höghet), utan HM (Hans Majestät)!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Kungliga namn

Inlägg av Schwalbe » 11 juni 2012, 17:24

Robert Warholm skrev:
Schwalbe skrev:Jag har hört att HKH Kungen själv var missnöjd med att Carl Philip inte länge blev tronarvinge.
Kungen är inte HKH (Hans Kungliga Höghet), utan HM (Hans Majestät)!
Jo jag kom på det sen, orkade bara inte ändra.

Jag höll på att skriva HUM (Han Utan Makt) ;)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 5 september 2015, 21:55

Läste den här artikeln:

http://www.expressen.se/nyheter/experte ... som-helst/

...och tänkte att det kunde vara dags att återuppta den här tråden.

Jag håller inte riktigt med om att namnet kan bli "vad som helst", tror inte så mycket på "prins Liam" eller "prinessan Tindra"...

Däremot är det bara att konstatera att de klassiska svenska namnen inte är vanliga bland nyfödda i dag. Snarare är det engelskklingande modenamnen från sekelskiftet 1900 som är populära, troligen mycket populärare nu än då. På den tiden var säkert Karl, Johan, Kristina och Anna vanligare än Alice, Theodor, William och Edvin. Namntrender påverkar även kungafamiljen.

Blir det en pojke gissar jag på "prins Oscar" (Bernadotte-namn och trea på namntoppen 2014).

Blir det en flicka gissar jag på "prinsessan Alice" eller "prinsessan Lillian" (namn som ligger rätt i tiden och finns i familjen).

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Kungliga namn

Inlägg av Nimrod-S » 5 september 2015, 22:08

a81 skrev:tror inte så mycket på "prins Liam" eller "prinessan Tindra"
:lol:
Nej, det låter som en omöjlighet.
Fantastiskt egentligen att namn kan ha en så pass stor social tillhörighet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 6 september 2015, 11:36

Ja, det är både intressant och skrämmande att det finns så stark koppling mellan social tillhörighet och vilka namn man ger sina barn.

Att föräldrar ur arbetarklassen (för att använda ett något gammaldags begrepp) ofta väljer mer otraditionella namn är känt sedan 1800-talet. Det nya nu är väl att även medelklassen (sedan 1980-/1990-talet ungefär) övergett de riktigt traditionella namnen (som varit på "topplistan" de senaste 1 000 åren) och i stället döper sina barn till arbetarklassnamn anno 1900.

Kattmannen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 oktober 2013, 13:58

Re: Re:

Inlägg av Kattmannen » 5 december 2015, 21:24

Jurgen Wullenwever skrev:
a81 skrev:Ingen svensk kung med namnet Carl har stavat med "K", utan det har normerats så.
Om vi talar om Frankrike, varifrån Bernadotterna kommer, så stavade Karl den store (okej, han var tysk, och det var före det nuvarande Frankrikes grundande ... ) sitt namn KAROLVS i ett bokstavschiffer, har jag för mig.
Ralf Palmgren skrev:
Av naturliga skäl är det rimligt att plocka bort namnet Adolf. Om det blir en manlig tronföljare är det troligt att namnen Carl, Gustaf eller Oskar ingår. Kanske är namnet Oskar mest troligt, eftersom det var så längesedan namnet det förekom? Oskar verkar dessutom ligga högt på namntoppen.


År 1996 föddes en pojke med namnet Adolf som tilltalsnamn. Han är också den enda som föddes med det tillnamnet under 90-talet. Däremot finns det nog pojkar som har Adolf som andra namn. Som exempel kan nämnas det nuvarande svenska kungen Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) är son till Prins Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund av Sverige, Hertig av Västerbotten. Observera att han hade "Adolf" bland sina förnamn. Kungens farfar var Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973) och farfars far var Konung Oscar GUSTAF V Adolf av Sverige (1907-1950). På så sätt undrar jag varför en blivande Bernadotte inte skulle kunna heta t.ex. Konung GUSTAF VII ADOLF av Sverige???
Det verkar finnas ett svenskt system, där vi har

Gustav I
Gustav II Adolf
Gustav III
Gustav IV Adolf
Gustav V
Gustav VI Adolf

och de följande borde i så fall vara

Gustav VII
Gustav VIII Adolf

vilket visar att Gustav VII Adolf är orimligt, enär det faller ur ramen.
Faktum är ju att det skulle ha blivit en Gustav VII Adolf, nuvarande kungens far som dog i en flygolycka 1947.

Kattmannen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 oktober 2013, 13:58

Re: Kungliga namn

Inlägg av Kattmannen » 5 december 2015, 21:26

Jurgen Wullenwever skrev:En annan sak gäller vad namn som givits dem som fötts som kronprins.

Erik XIV
Gustav Eriksson (var han född/döpt i äktenskapet?)

Karl XI
Karl XII

Gustav III
Gustav IV Adolf
Gustav

Karl XV

Gustav VI Adolf
Gustav Adolf
Karl XVI Gustav
Karl Filip

Finns det fler? Alla efter Erik verkar heta antingen Karl eller Gustav, så om Victorias första barn är en son, och monarkin inte har avskaffats då, så måste han heta antingen Karl eller Gustav. En dotter då, ja i så fall är Christina kanske det enda fallet, så det anvisar ingen norm.
När den blivande Karl XV var kronprins så fick han 1852 sonen Karl Oskar, som skulle ha blivit kronprins, men som då bara var tronföljare i andra led, han dog 1854.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 23 januari 2016, 10:01

Tror att man lite grann får glömma de traditionella kungliga namnen på framtida prinsar och prinsessor, i alla fall i den här generationen. Man verkar snarare välja franskklingande namn med vag anknytning till svenska kungahuset.

Det är väl två prinsessor/prinsar på gång nu, jag skulle gissa att de kommer att få liknande namn som sina syskon/syskonbarn.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 16 januari 2021, 23:33

Läste/hörde någonstans att prins Carl Philip och prinsessan Sofia väntar barn igen, så kungliga namn är aktuellt igen.

Kronprinsessparet verkar ha valt namn ur Bernadottesläkten, medan prinsessan Madeleine med make valt mer franskklingande namn. Prinsparet verkar satsa på relativt traditionella kungliga namn, men inte typiska för det svenska kungahuset (Alexander och Gabriel), gissningsvis för att "spara på" de "svenska" kungliga namnen till eventuellt ytterligare barn till kronprinsessparet eller till prinsessan Estelles och prins Oscars barn. Jag skulle inte bli förvånad om det nya barnet kommer att heta till exempel: Ludvig, Frans, Victor, Astrid, Emma, Tyra, Matilda, etc.

Skriv svar