Hovdamens sysslor

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
iasockertopp
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 januari 2006, 20:59
Ort: Gävle

Hovdamens sysslor

Inlägg av iasockertopp » 10 januari 2006, 19:51

Är det någon som har en lista vad hovdamen och kammarjungrun hade för uppgifter runt 1500-1800? Har letat i timmar runt men hittar ingenting.
/IA

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 10 januari 2006, 19:56

En lista? Var skulle en sådan finnas?

Och vilken hovdam respektive kammarjungfru, menar du någon specifik? Dessa är samlingsbeteckningar på allmän tjänstepersonal av kvinnligt kön med uppgifter hos främst kungliga och adliga kvinnor. Bästa källan för en uppgiftsförteckning torde vara något slott med aktivt muséum.

Mvh Petter

iasockertopp
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 januari 2006, 20:59
Ort: Gävle

Inlägg av iasockertopp » 10 januari 2006, 21:00

Inte någon särskild utan hovdamer och kammarjungfrur i allmänhet. Påklädnad, badning mm vet jag. Men finns det någon lista på det hela. Eller är det allt som "damen" ville?
/IA

Gutekrigaren skrev:En lista? Var skulle en sådan finnas?

Och vilken hovdam respektive kammarjungfru, menar du någon specifik? Dessa är samlingsbeteckningar på allmän tjänstepersonal av kvinnligt kön med uppgifter hos främst kungliga och adliga kvinnor. Bästa källan för en uppgiftsförteckning torde vara något slott med aktivt muséum.

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 10 januari 2006, 21:10

Om du menar att det gjordes en lista med uppgifter år 1500 som alla kammarjngfrur följde till nyårsafton 1799 tror jag att du letar förgäves, men det var nog inte det du menade? :)

Mitt bästa tips kvarstår, kontakta något slott med muséum. Gräv i böcker om slott och slottsliv, där kan det kanske dyka upp något. Är det bara en allmän undran om vad tjänstefolket gjorde är det nog som du antyder: Allmänna hushållsgöromål och uppassande.

Mvh Petter

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 10 januari 2006, 21:57

iofs jag tror inte att en hovdam var tjänstefolk, hon var också adlig - nästan jämlike - och snarare sällskapsdam.
Det framgår av skildringar att de var ofta väldigt unga, nedre tonåren uppåt. det är trolig att de var ung som kvinnliga pager - syftet var att de skulle lära sig att umgås i adliga kretsar, och kanske även hitta äkta make...
En utav syftena alltså.
De äldre hovdamerna, uppvaktningen, ingick väl i en furstinnas stab i vid mmening.
En vanlig fritidssysselsättning var iaf att sitta och brodera tillsammans. Samt samtala får man väl anta.

Kammarjungrurna var nog de som skötte om det rent praktiska.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 10 januari 2006, 22:54

Mea culpa, glömde distinktionen mellan adlig hovdam och simpel piga. :)

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hovdamens sysslor

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2006, 10:59

iasockertopp skrev:Är det någon som har en lista vad hovdamen och kammarjungrun hade för uppgifter runt 1500-1800? Har letat i timmar runt men hittar ingenting.
/IA
Jag tror nog att jag vet en lösning, nu vet jag inte om någon hovdam förde anteckningar(dagböcker), men det går alltid att ta reda på. Jag känner till att det var en dam med ganska så hög status som förde anteckningar söder om Stockholm. Gör för tillfälligt en egen sökning, så jag återkommer när jag har fått veta mera. Har själv jobbat med bondedagböcker, men dagböcker var även vanligt inom adeln och borgarskapet. Då du nog veta vad hon/dom gjorde för nåt, men kom ihåg att den handskrivna texten(språket) är lite annorlunda då än idag.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 11 januari 2006, 11:48

Du tänker på Årstafrun, Märta Renstierna.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2006, 12:07

Gutekrigaren skrev:Du tänker på Årstafrun, Märta Renstierna.

Mvh Petter
Jo, det var det som jag tänkte på, men kom inte på namnet.

Stefan

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 15 januari 2006, 14:51

Synd att du satte tidsgränsen till 1800! Annars finns hovdamsrollen under 1800-talet väl beskriven i avhandlingen Blått blod och liljevita händer av Angela Rundkvist. Den är garanterat inte tungläst och kan nog ge aspekter även på den tid du söker. Därför tycker jag att du ska leta upp den boken.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Re: Hovdamens sysslor

Inlägg av egilo » 15 januari 2006, 17:37

iasockertopp skrev:... en lista vad hovdamen och kammarjungrun hade för uppgifter runt 1500-1800?
Någon lista går nog inte att göra. Hovdam och kammarjungfru under tre århundraden! I vilket hov? I vilken kammare? I vilket land och i vilka kretsar? MBL och tjänstereglementen fanns nog knappast - och åtminstone inte enhetliga. Säkert fanns det "kammarjungfrur" som fick utföra de grövsta, tyngsta och skitigaste jobb man kan tänka sig. Katarina den Stora hade en en hovdam som provlåg med kejsarinnans kandidater som älskare, innan de fick presenteras för kejsarinnan.
Så spännvidden är enorm. Säkraste (och drygaste) arbetsmetoden är att läsa litteratur som skildrar de miljöer och den tid som man är intresserad av.

Skriv svar