Konspirationsteorier - "flygolyckan"?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Busigast
Ny medlem

Konspirationsteorier - "flygolyckan"?

Inlägg av Busigast » 1 november 2005, 14:50

Goddagens!

Jag studerar konspirationsteorier, med utgångsfrågan "varför uppstår konspirationsteorier?".
Om någon har tips på hemsidor, video eller litteratur etc, så vore det guld värt. Jag går till väga genom att jämföra olika konspirationsteorier och försöker därmed se samband. Vilka kännetecken finns och finns det några typiska drag? Likheter? Är teorierna sannolika? Om det finns intresse, så får ni gärna berätta vad ni ser för samband och vad ni överhuvudtaget anser om saken.

Till min fråga nu då.

En punkt jag ska ta upp är Estoniakatastrofen. Jag vill jämföra den med en annan "olycka" (?), som jag inte vet mer om än att de anhöriga (likt i Estoniakatastrofen) inte fick reda på hela sanningen. Det handlar om en flygolycka. Jag har för mig att Ryssland hade med en fot i spelet också... Jag tror att ryssarna sköt ner planet, men att detta inte talades om för de anhöriga. Först flera år senare fick de reda på vad som egentligen hade hänt. Jag tror att planet var svenskt (eller estniskt?? jag vet inte...) Jag skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig att ta reda på mer om denna flygolycka.

Upp till kunskapsbevis mitt herrskap! :D

Mvh Tina

Ps! Frågeställningen är svår, jag vet.... men har ni något annat tips på frågeställning som kunde hjälpa mig att studera konspirationsteorier på ett intresseväckande sätt? Jag har det så himla svårt att fomulera mig rätt.

Användarvisningsbild
Busigast
Ny medlem

Inlägg av Busigast » 1 november 2005, 14:53

foRmulera ska det ju stå :P

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 1 november 2005, 15:07

Tja, här är en artikel om konspirationsteorier i allmänhet från föreningen Vetenskap och Folkbildning. Den kan säkert ge några infallsvinklar. :)

Henrik

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 1 november 2005, 15:31

Illustrerad vetenskap hade också en bilaga om detta i ett av sina tidigare nummer. http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=166&a=2514

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Konspirationsteorier - "flygolyckan"?

Inlägg av Martin Lundvall » 1 november 2005, 15:36

Busigast skrev: En punkt jag ska ta upp är Estoniakatastrofen. Jag vill jämföra den med en annan "olycka" (?), som jag inte vet mer om än att de anhöriga (likt i Estoniakatastrofen) inte fick reda på hela sanningen. Det handlar om en flygolycka. Jag har för mig att Ryssland hade med en fot i spelet också... Jag tror att ryssarna sköt ner planet, men att detta inte talades om för de anhöriga. Först flera år senare fick de reda på vad som egentligen hade hänt. Jag tror att planet var svenskt (eller estniskt?? jag vet inte...) Jag skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig att ta reda på mer om denna flygolycka.
Tänker du på catalinaaffären? Eller är det händelsen över Korea, fast det var varken ett estniskt eller svenskt plan.

Catalina konspirationen

Nedskjutna svenska DC3 hittat

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Re: Konspirationsteorier - "flygolyckan"?

Inlägg av varjag » 12 november 2005, 05:39

Busigast skrev:Goddagens!

Jag studerar konspirationsteorier, med utgångsfrågan "varför uppstår konspirationsteorier?".
Om någon har tips på hemsidor, video eller litteratur etc, så vore det guld värt. Jag går till väga genom att jämföra olika konspirationsteorier och försöker därmed se samband. Vilka kännetecken finns och finns det några typiska drag? Likheter? Är teorierna sannolika? Om det finns intresse, så får ni gärna berätta vad ni ser för samband och vad ni överhuvudtaget anser om saken.

Till min fråga nu då.

En punkt jag ska ta upp är Estoniakatastrofen. Jag vill jämföra den med en annan "olycka" (?), som jag inte vet mer om än att de anhöriga (likt i Estoniakatastrofen) inte fick reda på hela sanningen. Det handlar om en flygolycka. Jag har för mig att Ryssland hade med en fot i spelet också... Jag tror att ryssarna sköt ner planet, men att detta inte talades om för de anhöriga. Först flera år senare fick de reda på vad som egentligen hade hänt. Jag tror att planet var svenskt (eller estniskt?? jag vet inte...) Jag skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig att ta reda på mer om denna flygolycka.

Upp till kunskapsbevis mitt herrskap! :D

Mvh Tina

Ps! Frågeställningen är svår, jag vet.... men har ni något annat tips på frågeställning som kunde hjälpa mig att studera konspirationsteorier på ett intresseväckande sätt? Jag har det så himla svårt att fomulera mig rätt.
Det är troligt att den nedskjutning du söker gäller en finsk Ju 52/3m 'Kalevala', (OH-ALL) tillhörande Aero O/y - som skjöts ned den 14:e juni 1940 av två sovjetiska SB-plan.
Den finska Ju 52:an hade just startat från Tallinn mot Helsinki - när de sovjetiska flygplanen 'anslöt' och beskjöt det finska planet. Som störtade i Finska Viken.Alla ombordvarande, 3 besättningsmän och 10 passagerare - omkom. De flesta passagerarna var diplomatkurirer med 'hemlig post' - bl.a. troligen en amerikansk krypto - som man 'evakuerade' då Estland stod i begrepp att slukas av Sovjet. Finskt jaktflyg kom till nedslagsplatsen - bara för att hitta en sovjetisk ubåt - som bärgade saker ur havet. P.g.a. det spända läget mellan Sovjetunionen och Finland - inlade Finland ingen protest och den verkliga orsaken till 'Kalevala's försvinnande, hemlighölls i många år. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 12 november 2005, 14:41

När det gäller Estonia så är det väl bevisat bortom allt tvivel att olyckan inte ägde rum så som den officiella kommisionen har fastslagit. Därutöver är fältet öppet för alla typer av teorier. Den ena teorin är mer fantastisk än den andra.

Något som givetvis alstras just av att saken är dåligt utredd. Antagligen lär det ta många år innan vi får redapå vad som egentligen skedde. Men förr eller senare blir det en ny utredning.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 12 november 2005, 15:58

Kan det inte vara så att hon åsyftar nedskjutningen av DC 3:an? Hittar inga bra länkar om den, men jag vet att SVT sände en väldigt bra dokumentär om den somras(tror jag).

/mvh Viktor

EDIT: Jag ÄR blind. Ignorera denna post.

Skriv svar