Manhattan, B29 och Apollo?
Manhattan, B29 och Apollo?
Har någon jämförbara siffror på vad dessa tre mastodontprojekt kostade? Kanske uttryckt i dagens penningvärde eller i procent av GDP eller något annat liknande.
MVH
Hans
Som inte begriper ett smack om nationalekonomi.
MVH
Hans
Som inte begriper ett smack om nationalekonomi.
Projekt Manhattan kostade totalt 1,889,604,000 i 1945(?) års pengavärde, enligt http://www.brook.edu/dybdocroot/FP/PROJ ... NHATTN.HTM
B-29-programmet kostade 3 miljarder dollar, iallafall enligt den här recensionen av en bok om B-29:an.
Apollo ska ha kostat 25,4 miljarder dollar i 1969 år penningvärde, enligt Wikipedia
GDP för 1945 var 223,1 miljarder dollar, och 1969: 984 miljarder dollar, i dåtida pengavärde enligt EH.net.
Om vi räknar B-29 till 1945 års penningvärde så får vi, i % av GDP:
Manhattan: 0,85%
B-29: 1,34%
Apollo: 2,58%
/Sven - som (disclaimer) inte heller är speciellt nationalekonomiskt sinnad
B-29-programmet kostade 3 miljarder dollar, iallafall enligt den här recensionen av en bok om B-29:an.
Apollo ska ha kostat 25,4 miljarder dollar i 1969 år penningvärde, enligt Wikipedia
GDP för 1945 var 223,1 miljarder dollar, och 1969: 984 miljarder dollar, i dåtida pengavärde enligt EH.net.
Tack Sven - exakt vad jag sökte! Men jag avvaktar att behandla siffrorna som sanning tills någon med nationalekonomi i bagaget kommenterarSarvi skrev:Projekt Manhattan kostade totalt 1,889,604,000 i 1945(?) års pengavärde, enligt http://www.brook.edu/dybdocroot/FP/PROJ ... NHATTN.HTM
MVH
Hans
-
Gutekrigaren
- Medlem
Det som kostar är ju utvecklingstimmar och provverksamhet. B-29 hade en massa massa delar där ingenjörskompetens krävdes för allihop. Manhattan var rätt liten, men svårare. Antalet högt kvalificerade är antagligen mindre.
Dessutom skulle planet upp och flyga flera gånger, med omfattande analyser efteråt.
Det skrevs någonstans att Kronan skulle motsvara att Sverige idag utvecklade ett atomdrivet hangarfartyg.
Mvh Petter
Dessutom skulle planet upp och flyga flera gånger, med omfattande analyser efteråt.
Det skrevs någonstans att Kronan skulle motsvara att Sverige idag utvecklade ett atomdrivet hangarfartyg.
Mvh Petter
Början på den miltärindustriella makten som Ike varnade för?!Sarvi skrev:En intressant detalj i sammanhanget är ju att B-29 började som ett "private venture" av Boeing, och alltså inte skapades utifrån någon specifikation från statens sida. Medan Manhattan och Apollo var statliga redan från början.
Re:
Har någon motsvarande uppifter för V 2'an i Tyskland?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Re:
Svårberäknat Hans då mycket gjordes av slavarbetare......Hans skrev:Har någon motsvarande uppifter för V 2'an i Tyskland?
MVH
Hans
http://www.search.com/reference/V-2_rocket
Tack för den länken varjag.
The cost of the V-2 program was approximately US$2 billion in 1944 dollars (approximately US$21 billion in 2005 dollars); and 6048 were built, 3225 launched (US$620,000 each in 1944 dollars). In fact the program can be seen as the German "Manhattan Project". To put the German effort to mass produce the V-2 in perspective, its cost was at the time estimated to be about 1,000,000 Reichsmark per rocket.
MVH
Hans
The cost of the V-2 program was approximately US$2 billion in 1944 dollars (approximately US$21 billion in 2005 dollars); and 6048 were built, 3225 launched (US$620,000 each in 1944 dollars). In fact the program can be seen as the German "Manhattan Project". To put the German effort to mass produce the V-2 in perspective, its cost was at the time estimated to be about 1,000,000 Reichsmark per rocket.
MVH
Hans
Hur räknade man då, inklusive R&D eller..? Såväl länkade sidan som Wikipedia anger "unit cost" på 100,000 RM i början 50,000 RM mot slutet.its cost was at the time estimated to be about 1,000,000 Reichsmark per rocket.
Hur man skall ställa sig till slavarbete var en bra fråga. (Det kan här nämnas att V-2 tog död på fler i produktionen än som vapen; det var fler slavarbetare som gick åt än folk på gatorna i London och Antwerpen.)
Är nyfiken eftersom V-2 jämförts flera gånger med Manhattan. Min utgångspunkt är att de inte ens var i samma storleksordning, men jag kan givetvis backa om jag får anledning därtill.
Re: Manhattan, B29 och Apollo?
Helt OT - men min gode vän Peter Fabrowski - befinner sig just nu ''overseas'' för 65-årsjubiléet av befrielsen från Nordhausen's Mittelwerk....en av de överlevande. Han med andra - flygs dit gratis och franco av tyska regeringen. Samma sak hände för fem år sedan - deras led glesnar - deras minne aldrig!, Varjagdet var fler slavarbetare som gick åt
Nu skall vi se om jag får till det 2 000 000 000 US $ delat med 6 000 (byggda, kostar väl marginellt mindre om man bygger men inte avfyrar) raketer ger 333 333 US $ per raket, vad var växelskursen? De säger faktiskt 'the V-2 program' som får mig att tro att de menar allt inte bara själva robotarna.
MVH
Hans
Nu skall vi se om jag får till det 2 000 000 000 US $ delat med 6 000 (byggda, kostar väl marginellt mindre om man bygger men inte avfyrar) raketer ger 333 333 US $ per raket, vad var växelskursen? De säger faktiskt 'the V-2 program' som får mig att tro att de menar allt inte bara själva robotarna.
MVH
Hans