Kommunistisk historieskrivning

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 31 juli 2002, 19:21

loop skrev:Va, det trodde jag var ett Göteborgs fenomen.
Näh, det é ett Västerås syndrom oxå...vad vet jag, de kanske sysselsätter sig med detta på andra orter oxå...
[...] jag undrar vad jag gjort för att förtjäna det :wink: Bokhandeln rekommenderas, om inte annat som studie.
mvh
Han kanske inte känner så mycket folk? 8O

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 11 juli 2002, 21:54
Ort: Lenet

Inlägg av Hans John » 31 juli 2002, 20:38

Hej alla

Jag tycker att inlägget var bra. Det gav en bra bild på hur Sovjetpropaganda kunde låta. Den historiskt intresserade skall veta detta menar jag. Sovjeterna såg ju världen på ett annorlunda sett än vad vi gör idag. Det är ju väldigt lätt att bemöta hans ståndpunkter. Men då får man ha en diskution om inbördeskriget i Finland och Vinter och fortsättningskriget. Det var tack vare att Finland bytte sida som Sverige inte fick Sovjetunionen som sin granne. Sverige hade ju utan tvivel Ryssland som granne under mer än 100 år då Finland var ställt under den ryske tsaren. :D

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 31 juli 2002, 21:31

Om jag inte minns helt fel så har Sverige och Ryssland varit grannar från 1300-talet fram till dess att Finland blev självständigt.

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Re: Kommunistisk historieskrivning

Inlägg av Ingmar » 1 augusti 2002, 00:02

loop skrev: Angående ämnet stalinister, är det någon som vet något om tidningen Nyheter inifrån Sovjetunionen? En propagandatidning som jag har några nummer av någonstans, mycket nöje.
mvh
En vän till mig berättade en gång att hans far fick erbjudande om prenumeration på "Nyheter inifrån Sovjetunionen". Detta någon gång på 50-talet, skulle jag tro. Hursomhelst svarade han ja. Inte för att han var kommunist, utan för att han var nyfiken och kanske lite väl godtrogen.

Han hade inte haft prenumerationen i en månad då han fick besök av två män i kostym och hatt som sa "Vi vet vad herrn läser för tidsskrifter"... "Jag läser väl vad jag vill. Är inte detta ett fritt land?", svarade han och säkrade sin plats i säpos register. :?

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 11 juli 2002, 21:54
Ort: Lenet

Inlägg av Hans John » 1 augusti 2002, 01:32

Jan-Erik Karlsson skrev:Om jag inte minns helt fel så har Sverige och Ryssland varit grannar från 1300-talet fram till dess att Finland blev självständigt.
Naturligtvis har du rätt. Det var på det sättet att Sverige och Ryssland var grannar och gränsade till varandra även före 1300 talet.
Riket Sverige/Finland uppstod väl på 1100 talet även om formen inte var den som ett rike skulle beskrivas idag.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 1 augusti 2002, 02:05

Hans John skrev:
Jan-Erik Karlsson skrev:Om jag inte minns helt fel så har Sverige och Ryssland varit grannar från 1300-talet fram till dess att Finland blev självständigt.
Naturligtvis har du rätt. Det var på det sättet att Sverige och Ryssland var grannar och gränsade till varandra även före 1300 talet.
Riket Sverige/Finland uppstod väl på 1100 talet även om formen inte var den som ett rike skulle beskrivas idag.
Jag skulle hävda att vi fortfarande är grannländer, dock inte på land. Vad nu landområdet runt Kaliningrad heter så ser åtminstone jag det som en bit av ett grannland.

Angående Nyheter inifrån Sovjetunionen så har jag bara läst 80-tals nummer, så den verkar ju ha funnits ett tag om den fanns redan på 50-talet. Undrar vad de skrev om de sista 20 åren?Innan det så fanns det väl en del att skriva om men efter 1970 borde det ha blivit lite magert. Han som haft mina nummer var garanterat med i SÄPOs register och lika garanterat brydde han sig inte.
mvh

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 1 augusti 2002, 03:58

Han hade inte haft prenumerationen i en månad då han fick besök av två män i kostym och hatt som sa "Vi vet vad herrn läser för tidsskrifter"... "Jag läser väl vad jag vill. Är inte detta ett fritt land?", svarade han och säkrade sin plats i säpos register.
det var fan illa det där...mkt illa, nästan lite fascistat över det hela med åsiktsregistrering och allt. någon som vet vad SÄPO sysslar med idag?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 1 augusti 2002, 04:30

SÄPO ger ut en verksamhetsberättelse som är rätt tunn men man kan beställa den gratis ifrån dem eller man kunde det iallafall 98. En lite rolig sak var när jag gjorde det var att han svarade inte med ett käckt: säkerhetspolisen, Olof eller nåt liknande som jag trodde att de skulle göra Utan med något annat typ Kriminalen och lät inte så road när jag frågade om jag kommit till SÄPO 8) men de skickade snällt en verksamhestberättelse. Man kan ju undra varför man inte svarar med säkerhetspolisen när man ringt deras nummer som stod i telefonkatalogen :? Jag undrar mer om man kan få något som berättar om MUST resp KUTs verksamhet. Nån som vet?
Mvh

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 1 augusti 2002, 09:20

metmask skrev:
Han hade inte haft prenumerationen i en månad då han fick besök av två män i kostym och hatt som sa "Vi vet vad herrn läser för tidsskrifter"... "Jag läser väl vad jag vill. Är inte detta ett fritt land?", svarade han och säkrade sin plats i säpos register.
det var fan illa det där...mkt illa, nästan lite fascistat över det hela med åsiktsregistrering och allt. någon som vet vad SÄPO sysslar med idag?

Spanar på veganer, djurrättsaktivister, bruna fulingar med stel högerarm,
Bin Ladin-anhängare,VSGS, traditionellt kontraspionage i olika former.

Kontraspionage är f.ö en av RPS/SÄK huvuduppgifter.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 augusti 2002, 00:08

Patrik skrev:
Ja, det e väl därför de brukar kränga Proletären utanför systembolaget här i stan.
Deras sista anhängare sitter väl och kuckelurar på bänkarna utanför OBS :D

APK hade f ö märkligt nog en valkur på torget i Västerås inför valet 1994, prydligt uppställd på rad bredvid de andra åtta stora partiernas.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 2 augusti 2002, 04:32

Anno skrev:Sånt skitsnack! Skulle gärna vilja prata med honom!!! :x

Ska fråga pappa om han känner honom!

Skäms att han är Helsingborgare.


Ps. Först ger jag och pulse honom något att smaka på, sen transporterar vi honom upp till Göteborg där Johan kan ge honom göta pryggel sen skickar vi honom till Stockholm och Lasse Berghagen där han hör hemma!
Du glömmer tydligen att skicka honom till mig jag hade gärna också lagt vantarna på honom.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 2 augusti 2002, 13:42

Att de ens kan tillåta ett sånt här pucko medverka i radio. Snacka om att vara ett stort jävla pucko.

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 2 augusti 2002, 16:45

tobbe skrev:Att de ens kan tillåta ett sånt här pucko medverka i radio. Snacka om att vara ett stort jävla pucko.
Personligen tycker jag att mannen verkar vara en stor idiot - men å andra sidan tycker jag att det är jävligt bra att många kan få höja sin röst offentligt. Hur kul vore det om bara ja-sägarnas och nickedockornas röst enbart hördes?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 augusti 2002, 18:19

Ostmark skrev:
tobbe skrev:Att de ens kan tillåta ett sånt här pucko medverka i radio. Snacka om att vara ett stort jävla pucko.
Personligen tycker jag att mannen verkar vara en stor idiot - men å andra sidan tycker jag att det är jävligt bra att många kan få höja sin röst offentligt. Hur kul vore det om bara ja-sägarnas och nickedockornas röst enbart hördes?
Korrekt sagt! :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 4 augusti 2002, 19:01

tobbe skrev:Att de ens kan tillåta ett sånt här pucko medverka i radio. Snacka om att vara ett stort jävla pucko.
Så vi borde införa statsideologiskt kontrollerad radio som bara släpper fram "korrekta" åsikter, menar du?

Skriv svar