Svenska separatiser - brist på nationalism?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Svenska separatiser - brist på nationalism?

Inlägg av Carolus » 18 augusti 2005, 12:02

Det pratas en del bland tex. Skåningar och Jämtar om att de vill ha självständighet. Ganska underligt då de infogades och försvenskades på 1600-talet.
Jämfört med utländska separatiser så är de antingen ganska nyligen infogade områden, eller aldrig integrerade delar.

Kan den skånska separatismen ligga i bristen på svensk nationalism/patriotism och därför får skåningar/jämtar sitt substitut i separatism? Det är inga högkulturområden heller med en lång och stolt historia. Man trodde väl att 400 år skulle integrera dem?

Vidare är det ganska intressant med tidsgränserna för separatistkänslan. Västgötar och östgötar vill inte dra sig ur, inte heller smålänningar. Är det för att dessa ingick i landet innan 1400-1500-talet? Allt därefter är för tidigt för att separatismen ska lägga sig.

Oj, nu blev det mycket och aningen virrigt. Hoppas ni förstår vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 18 augusti 2005, 12:16

Skåne anses ha blivit försvenskat efter två generationer, vilket väl får anses som rekordsnabbt. Det vi ser idag är väl mer av etnografisk regionalism av samma typ som man kan se i t ex Bayern. Ingen separatism.

/ Probstner

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem

Inlägg av von Holmen » 18 augusti 2005, 21:43

Kanske är en känsla skåningar har också att de inte är välkomna i Sverige.
http://www.gravbortskane.tk/ :P
Klicka på "Continue to GRAVBORTSKANE.TK"

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 19 augusti 2005, 10:43

von Holmen skrev:Kanske är en känsla skåningar har också att de inte är välkomna i Sverige.
Fånerier.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 19 augusti 2005, 10:52

Det finns väl inga som helst seriösa påståenden eller försök till att dessa områden skulle vilja lämna sverige? även om nån enstaka går och fantiserar om det finns inget stöd för tanken nånstans. Baskien och Tjetjenien är vad jag skulle kalla separatister.

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem

Inlägg av von Holmen » 19 augusti 2005, 13:54

Carolus skrev:
von Holmen skrev:Kanske är en känsla skåningar har också att de inte är välkomna i Sverige.
Fånerier.
Jag anser att det är lika seriöst som att Jämtar och Skåningar vill lämna Sverige och bilda en egen stat.

Lasse i gatan
Medlem

Inlägg av Lasse i gatan » 20 augusti 2005, 16:31

Stopp,stopp,stopp! Som varande skåning i minst 6 generationer vill jag få påpeka att de fåtal människor i skåne som pratar om ett eget land är vad vi kallar fubbickar eller lallande fånar. Där finns ju ingen som helst substans i en sådan disskusion. Däremot kan man ju reflektera över att det är ett avlångt,långt land vi lever i jag är uppväxt med Dansk tv och klarar Danska alldeles utmärkt men förstår nästan inget när en Norrman börjar prata . Förhållandet är väl tvärtom uppe i norr. Men sen undrar jag över påståendet att Skåne inte skulle tillhöra högkulturen likväl som den Stockholmska , man får ju läsa på den Danska historien om man vill förstå Skånes historia.
Tänk på Staden Lund eller Skanör Falsterbo under "sillatiden"

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 20 augusti 2005, 19:41

Lasse i gatan skrev:Stopp,stopp,stopp! Som varande skåning i minst 6 generationer vill jag få påpeka att de fåtal människor i skåne som pratar om ett eget land är vad vi kallar fubbickar eller lallande fånar. Där finns ju ingen som helst substans i en sådan disskusion. Däremot kan man ju reflektera över att det är ett avlångt,långt land vi lever i jag är uppväxt med Dansk tv och klarar Danska alldeles utmärkt men förstår nästan inget när en Norrman börjar prata . Förhållandet är väl tvärtom uppe i norr. Men sen undrar jag över påståendet att Skåne inte skulle tillhöra högkulturen likväl som den Stockholmska , man får ju läsa på den Danska historien om man vill förstå Skånes historia.
Tänk på Staden Lund eller Skanör Falsterbo under "sillatiden"
Nu blev jag nog missförstådd. Inom Sverige så borde ju Skåne vara vårat högkulturområde. Det är där man känner sig mest kontinental i vilket fall.
Med högkulturområde syftade jag på Frankrike, Italien, Tyskland m.m. där Skåne tyvärr ligger i lä.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 20 augusti 2005, 20:31

Det svenska högkulturområdet, om man nu kan säga att vi harr ett sådant, borde väl ändå vara Västergötland. Har du inte läst Arn-böckerna :wink:

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 22 augusti 2005, 08:47

Ferocius skrev:Det svenska högkulturområdet, om man nu kan säga att vi harr ett sådant, borde väl ändå vara Västergötland. Har du inte läst Arn-böckerna :wink:
Hehe. :-)
Skulle Skåne tillhört Sverige redan då så skulle nog Västergötöand backa i rangskalan.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 22 augusti 2005, 12:41

Carolus skrev:
Ferocius skrev:Det svenska högkulturområdet, om man nu kan säga att vi harr ett sådant, borde väl ändå vara Västergötland. Har du inte läst Arn-böckerna :wink:
Hehe. :-)
Skulle Skåne tillhört Sverige redan då så skulle nog Västergötöand backa i rangskalan.
J, det har du väl rätt i. Antar jag. Kanske. Lite åtminstone.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 augusti 2005, 22:41

Lyft nivån på tråden, tack.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 23 augusti 2005, 00:09

Har själv hört något om att Skåne skulle ha en äldre historia än Danmark. Tydligen skulle Skånselagen ha tillkommit innan den Jylländske Lov som ju/väl är Danmarks äldsta officiella skrift? Någon som vill bekräfta eller dementera?

För övrigt som infödd skåning kan jag tillägga att det finns ringa intresse för ett danskt övertagande av detta landskap, och nej jag kan inte danska.

Oscar E
Medlem

Inlägg av Oscar E » 27 augusti 2005, 12:52

Jämtland har juen egen president och de verkar vara nöjda med det.
Har dock hört röster som vill att Jämtland skall återförenas med Norge.
Sedan tycjer jag som 50% jämte at Jämtskan låter lite som norskan...

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 27 augusti 2005, 23:04

Oscar E skrev:Jämtland har juen egen president och de verkar vara nöjda med det.
Har dock hört röster som vill att Jämtland skall återförenas med Norge.
Sedan tycjer jag som 50% jämte at Jämtskan låter lite som norskan...
Jämtlands president har ungefär samma trovärdighet som USA's kejsare Nelson I, en kille som under 1800-talet försökte tjäna pengar på att kalla sig USA's kejsare.

Vad tycker jämtarna i allmänhet? Vill de bryta sig loss? Vad ska det tjäna till? En bergsstat mellan Sverige och Norge, de har lite skidturism att falla tillbaka på...

Hellre då Gotland, ett självständigt skatteparadis i mitten av Östersjön, lockar till sig rika svenskar, befrias från jantelag och annat tråk. Ett Monaco i Östersjön. Det vore nåt. ;-)

Skriv svar