Snälla björnar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Snälla björnar

Inlägg av lioness » 18 mars 2005, 21:18

Vet inte om det här riktigt hör hit, men som småbarnsmamma läser jag många sagor och sjunger gamla barnvisor dagarna i ända :)
I de flesta visor och gamla sagor jag läst är vargen farlig och lömsk medan björnen är snäll.
Mors lilla Olle träffar en stor björn i skogen men blir inte rädd och Guldlock äter upp björnarnas gröt, men de blir inte arga.
Vargen är inte alls lika beskedlig i sagornas värld.

Jag funderar över vad det kan bero på.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 mars 2005, 15:21

Vad jag har för uppfattning om fablarna så är det följande.

Varg: Storskurkar, maffiabossars värsta torpeder, grym vakt eller nånting liknande.
Pitbull: Kraftiga hundar, vakter, grym polis eller militär chef.
Räv: Mästerdetektiv, proffesor eller rådgivare, femina rävar är bl a smarta kontorister eller äktenskapsrådgivare.
Gris: Vanliga enkla människor
Hare, Kanin och Rådjur: Vanliga människor utan direkt akademisk yrke.
Järv: Vakt, polis eller kan vara både av det onda som goda.
Hund: Kan vara alla möjliga olika typer av "människor" beroende på vilken ras, pudlarna kan man räkna som "fina damer", toppmodeller eller dansare". Laborador: Polis, räddningsyrken.
Listan kan göras lång.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 mars 2005, 17:43

Orsakade inte vargen större skador för människan än vad björnen gjorde och därför har vargen fått sämre rykte? I Ryssland fick jag höra att det är tvärtom, här är det björnen som ses som den onde medan vargen är den gode.

/Martin

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 20 mars 2005, 12:58

Tack för svaren!
Jag funderar eftersom både varg och björn kanske inte är helt "ofarliga" om man möter dem i skogen, men det kan vara så som du skriver att vargen gjorde större skada.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 mars 2005, 18:38

Martin Lundvall skrev:Orsakade inte vargen större skador för människan än vad björnen gjorde och därför har vargen fått sämre rykte? I Ryssland fick jag höra att det är tvärtom, här är det björnen som ses som den onde medan vargen är den gode.

/Martin
Visst har det förekommit goda vargar också, det har man hört både i verkligheten och i sagorna.

Stefan

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 20 mars 2005, 20:51

Nu blir jag nyfiken :)
Jag har inte hittat någon sådan saga. Berätta gärna om du hittar någon :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 mars 2005, 21:32

Stefan Lundgren skrev:Vad jag har för uppfattning om fablarna så är det följande.

Varg: Storskurkar, maffiabossars värsta torpeder, grym vakt eller nånting liknande.
Snabbkoll -- pratar vi om samma saker? Folksagor och sägner, riktigt gammalt stuff? Din lista ser lite grann ut att beskriva 1900-tals-serier, det är ju en annan sak.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2005, 11:08

Att vargen betecknade som råbusar i fabeln berodde väl på att vargen var fruktat under lång tid.

Stefan

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 21 mars 2005, 11:23

lioness skrev:Nu blir jag nyfiken :)
Jag har inte hittat någon sådan saga. Berätta gärna om du hittar någon :)
Kanske myten om grundandet av Rom med en relativt snäll varghona som tar hand om Romulus och Remus?

Henrik

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2005, 11:30

Henke skrev: Kanske myten om grundandet av Rom med en relativt snäll varghona som tar hand om Romulus och Remus?

Henrik
Det var en varghona som tog hand om två flickor i Indien på slutet av 1910-talet också. Så visst finns det trevliga fall också.

Stefan

Qristin
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 8 augusti 2003, 17:45
Ort: Jönköping

Inlägg av Qristin » 21 mars 2005, 12:17

Stefan Lundgren skrev: Det var en varghona som tog hand om två flickor i Indien på slutet av 1910-talet också. Så visst finns det trevliga fall också.
Stefan
De namngavs som Amala och Kamala. Mer om detta: http://www.feralchildren.com/en/showchild.php?ch=kamala
Deta hör iofs inte till ämnet, men kan vara intressant att läsa om...

Jag skulle också vilja påstå att vargen beskrivs som ondare än björnen i sagorna. Något som kan tyckas lite märkligt, då jag har hört att vargen skulle vara det betydligt skyggare djuret av de två. Det kan vara så att vargen har ställt till med mer skada, i och med att vargar jagar i flock. Det fanns ju utvecklade strategier att jaga vargflockar med, med långa linor och flaggor (vet inte riktigt hur det fungerade) Kanske har också varulvslegender från Europa bidragit till att vargen ansågs mer opålitlig och farlig mot människan? Har inte hört några sådana legender om björnar, men björn kanske inte har funnits i den utsträckningen i den del av Europa vi har hämtat våra sagor ifrån.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 mars 2005, 12:55

Qristin skrev:Har inte hört några sådana legender om björnar, men björn kanske inte har funnits i den utsträckningen i den del av Europa vi har hämtat våra sagor ifrån.
Vilken del skulle det vara? Våra sagor kommer väl (som så mycket annat) dels från de egna trakterna, dels från gamla eller urgamla traditioner - vet inte i vilken grad de följer språken, men en "indoeuropeisk sagotradition" är inte svår att tänka sig. Oavsett så har alla rovdjur haft mycket större utbredning förr i tiden, så jag tror inte att björnarna blivit snällare i sin frånvaro, så att säga. Om det inte är så att de försvann tidigare från människornas trakter? (Att stenåldersfolk verkar ha haft någon sorts grottbjörns-relaterad kult vet jag inte om jag ens vill nämna, men nu var det gjort...)

När jag försöker frammana "elaka björnar" för min inre syn så stöter jag på bärsärkarna, utvecklade i andra trådar, där man även går in på huruvida betydelsen "bär-särk" = "björn-skinn" är korrekt eller inte, vilket jag i skrivande stund inte minns alls. "Snälla vargar" - tvärstopp.

(F.ö. så måste jag säga att den här frågeställningen var en av de klurigaste jag sett på Skalman på länge, och det vill inte säga lite.)

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 21 mars 2005, 13:17

Kan det vara så att det relativa varghatet bottnar i att den på något sätt är en allvarligare konkurrent till människan än björnen?

T ex genom att vargen skulle vara mer benägen än björnen att ge sig på de husdjur människan håller sig med, eller att vargen skulle föredra samma miljötyper som människan i större utsträckning än björnen?

Henrik

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 21 mars 2005, 13:19

lioness skrev:Nu blir jag nyfiken :)
Jag har inte hittat någon sådan saga. Berätta gärna om du hittar någon :)
Vargen var också ett av de djur som Oden kunde förknippas med, ofta i samband med Oden som stridens och dödens gud. Vargens som visar sig på slagfältet och tog föda tolkades som att Oden var där för att hämta offer.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 21 mars 2005, 13:22

Henke skrev:Kan det vara så att det relativa varghatet bottnar i att den på något sätt är en allvarligare konkurrent till människan än björnen?

T ex genom att vargen skulle vara mer benägen än björnen att ge sig på de husdjur människan håller sig med, eller att vargen skulle föredra samma miljötyper som människan i större utsträckning än björnen?

Henrik
Vargen är dessutom ett ovanligt demoniserat djur. Kan kyrkans kamp mot de gamla gudarna lett till att vargen (Oden) hatats och bekämpats?

Skriv svar