"I och med att det kommunbaserade fastighetsregistret togs i drift åren 1976-1995 upphörde socknar att ha någon administrativ funktion. Till skillnad från kommunerna och församlingarna är deras gränser numera frysta."
Källa: http://www.fmis.raa.se/help/WebHelp/Socken.htm
Landskapsgränser
-
- Medlem
Re: Landskapsgränser
Det där är jordregisterområden eller "socknar" på lantmäterispråk, inte församlingar. Landskapens gränser definieras (läst någonstans) efter stift och kyrkosocknar.Sarvi skrev:"I och med att det kommunbaserade fastighetsregistret togs i drift åren 1976-1995 upphörde socknar att ha någon administrativ funktion. Till skillnad från kommunerna och församlingarna är deras gränser numera frysta."
Källa: http://www.fmis.raa.se/help/WebHelp/Socken.htm
Landskapen fortsätter nog att ändras, bara senare än läns- och kommungränser.
-
- Medlem
Jag har hela tiden pratat om jordasocknar, vet inte om nån i tråden tidigare tagit upp kyrkosocknar (senare församlingar)?
-
- Medlem
Stefan Lundgren nämnde Lennart Andersson PalmSarvi skrev:Jag har hela tiden pratat om jordasocknar, vet inte om nån i tråden tidigare tagit upp kyrkosocknar (senare församlingar)?
På annat ställe skriver PalmStefan Lundgren skrev:Enligt Lennart Andersson-Palms bok "Folkmängden i Sveriges socknar och kommuner 1571-1997" ...
Jag antar att Palm talar om kyrkosocknar i båda fallen.Lennart Andersson Palm skrev:Statistikens eftersträvade grundenhet är kyrksocknen.
Btw. Nödinge får nog sägas ha odelat hört till Västergötland hela tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Folkbokföringen har ju skötts av kyrkan och då är det naturligtvis kyrkosocknar som är den relevanta indelningen (det finns ju även icke-territoriella socknar på sina håll). Pratar man geografi och territoriell indelning, som tex landskapsgränser, är det väl jordasocknar som är mer relevant?
-
- Medlem
Det är väl frågan. Som jag skrev ovan har jag läst någonstans att det framför allt är stiften som bestämmer landskapen.Sarvi skrev:Pratar man geografi och territoriell indelning, som tex landskapsgränser, är det väl jordasocknar som är mer relevant?
-
- Medlem
Vafalls!? Jag trodde att de blev upptaga och kunde titulera sig Smålänningar. Där ser man att man inte skall ta saker för givet när det gäller gränser.Sarvi skrev: Nä, Haboborna och Mullsjöingarna blev inte smålänningar bara för att kommunerna bytte län.
-
- Stödjande medlem 2022
Enligt "Medeltidens ABC" och "Historia---Vad varje svensk bör veta" så härrör landskapen till de landskapslagar som stiftades under medeltiden.
Lennart Andersson-Palm hade kyrkböcker som källa i alla sina tre böcker; förutom den redan nämnda även "Människor och skördar" och "Livet, kärleken och döden". Nu kom jag på vilken socken där hela befolkningen försvann under 1560-talet, Hede socken.
Stefan
Lennart Andersson-Palm hade kyrkböcker som källa i alla sina tre böcker; förutom den redan nämnda även "Människor och skördar" och "Livet, kärleken och döden". Nu kom jag på vilken socken där hela befolkningen försvann under 1560-talet, Hede socken.
Stefan