Landskapsgränser

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Landskapsgränser

Inlägg av millgard » 16 november 2008, 15:39

Glöm inte bort att landskapsgränserna i många fall utgör språk- och dialektgränser, gränser för sedvänjor inom jordbruk, byggnadsteknik, musik och skogsbruk med mera.

Än idag är det oftast mer relevant att utgå från landskap än från län när man talar om dessa ämnen och andra.

BMJ
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 november 2008, 22:55

Re:

Inlägg av BMJ » 12 januari 2009, 21:48

hangatyr skrev:vad används landskapen till idag egentligen?
min uppfattnng är att deras enda uppgift är att ha ett ladskapsdjur/fågel/växt och att ha ett snitsigt landskapsvapen som barnen kan rita av på SO-lektionerna i skolan.

har jag rätt eller fel?
Många idrottsförbund är organiserade efter landskap och inte län. Gäller således inte bara ishockeyn

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 januari 2009, 21:50

BMJ skrev:
hangatyr skrev:vad används landskapen till idag egentligen?
min uppfattnng är att deras enda uppgift är att ha ett ladskapsdjur/fågel/växt och att ha ett snitsigt landskapsvapen som barnen kan rita av på SO-lektionerna i skolan.

har jag rätt eller fel?
Många idrottsförbund är organiserade efter landskap och inte län. Gäller således inte bara ishockeyn
Fast "distriktlandslagen" är ju nedlagda, iallafall i bandy.

Stefan

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re:

Inlägg av frejs väpnare » 27 januari 2009, 09:04

Örjan skrev:. Länen motsvarade ofta landskapsgränserna och när länsgränserna ändrades uppfattades det också som ändringar av landskapsgränser. Med andra ord har landskapens gränser ändrats flera gånger tills de under 1800-talet började uppfattas som eviga och oföränderliga regioner.
Det finns dock en kommun som har tillhört ett landskap, men ett annat landsting: Heby ligger i Uppland, men låg till 2006 i Västmanlands län.
Detta beror på Sala silvergruva. Gustaf Vasa skattlade "Hebys socknar" under gruvan, med plikt att leverera ved för tillmakningen, Därmed hamnade de i Väsby slottslän, som under 1600-talet gick in i Västmanlands län. Denna skattplikt för "de övre socknarna" fanns kvar till slutet av 1800-talet.
Under 1850-talet (?) avgjorde Svea hovrätt ett mål, där Sala bergsmän begärde att bönderna skulle ersätta dem med pengar i stället för ved. Gruvan var då nedlagd, och bönderna kunde leverera ved och kol till Dannemora för betalning. Denna betalning menade Sala bergsmän borde tillhöra dem. Bönderna vann.

Davian
Medlem
Inlägg: 3581
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Re:

Inlägg av Davian » 29 januari 2009, 22:46

Stefan Lundgren skrev:
BMJ skrev:
hangatyr skrev:vad används landskapen till idag egentligen?
min uppfattnng är att deras enda uppgift är att ha ett ladskapsdjur/fågel/växt och att ha ett snitsigt landskapsvapen som barnen kan rita av på SO-lektionerna i skolan.

har jag rätt eller fel?
Många idrottsförbund är organiserade efter landskap och inte län. Gäller således inte bara ishockeyn
Fast "distriktlandslagen" är ju nedlagda, iallafall i bandy.

Stefan
Innebandy är landksapsindelade (där jag för övrigt har mig ett eget litet distriktslag i form av Östergötlands p15.)
Fotbollen likaså, Ishockey, kan tänka mig att alla idrotter som har mer utövare och publik än var 15:e unge+närmast sörjande har distriktsverksamhet. lagidrotter there is.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2009, 19:27

I bandy har landskapslagen upphört.

F ö har jag startat en diskussion om det.

viewtopic.php?f=68&t=34410

För att inte diskutera endast idrott i denna tråd och det finns naturliga gränser som man kan dra gränsen som exempelvis berg- eller kullkedjor, floder, åar, bäckar, vattenavdelare och randbygd.

Stefan

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Landskapsgränser

Inlägg av qw12 » 18 februari 2015, 17:03

Väcker liv i denna tråd, pga en annan tråd :
viewtopic.php?f=37&t=45196#p708784

Wikipedia uppger att "Landskapens gränser betraktas sedan 1634 av Lantmäteriet som i princip oföränderliga"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Landskap_i ... ndelningen

Vet någon en källa till lantmäteriets påstådda inställning?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Landskapsgränser

Inlägg av LasseMaja » 18 februari 2015, 18:47

qw12 skrev:Wikipedia uppger att "Landskapens gränser betraktas sedan 1634 av Lantmäteriet som i princip oföränderliga"
Dalarna utökades 1645:
"Särnadalen Särna och Idre socknar tillhörde ursprungligen Østerdalen i Norge. 1645 erövrades de av 200 Morakarlar, anförda av kaplanen i Älvdalen Daniel Boschovius. Vid fredsförhandlingarna i Brömsebro år 1645 glömdes området bort men förblev de facto därför svenskt och en del av Dalarna."

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 februari 2015, 20:32

Jag skulle nog förlita mig på Lantmäteriet om landskapsgränser eftersom det känns mera logiskt att göra det.

Stefan

Nu kommer jag inte ens ihåg vilken socken det var, trots att jag har skrivit om det i mitt arkiv............Enligt Lennart Andersson-Palms bok "Folkmängden i Sveriges socknar och kommuner 1571-1997" så flydde en hel sockenbefolkning undan en fara eller ett krig på 1560-talet. Det var nånstans i Värmlands och Dalarnas gräns mot Norge.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Landskapsgränser

Inlägg av BOPE-RJ » 20 februari 2015, 01:28

Vill man se dagens dragning så borde Lantmäteriets kartor fungera bra som referens tycker jag.
http://kso.lantmateriet.se/
Disclaimer***
Jag är inte säker på att landskapen bildas av länen. Jag tror inte att Småland har samma gränser som det tre länen tillsammans bildar. I så fall så syns de inte på Lantmäteriets kartor enligt länken ovan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Landskap_i_Sverige

Sedan så hände det lite saker 1997 i samma veva som Skaraborgslän gick upp i Västra Götalands län. Då ville inte Habo och Mullsjö kommun vara med längre och flyttade till Jönköpings län och hamnade då i fantastiskt vackra Småland.

Sedan hände det säkert lite saker i samband med kommunreformerna 1952 och 1970, men det har jag dålig koll på. Jag vet att det var lite byte mellan Småland och Östergötland

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Donkeyman » 20 februari 2015, 08:16

Länsgränser och Landskapsgränser är ju ganska olika i Stockholmstrakten. Ser vi till Landskap så innefattar Uppland i princip hela området norr om Mälaren, dvs även en del av Stockholm. Men ser vi till län så innefattar Stockholms län exempelvis Norrtälje.

Idrottsmässigt så spelade lagen från Norrtälje kommun med Uppland i Fotboll och Bandy ända till för inte så länge sedan. Men nu har ett antal klubbar (men inte alla) inom Norrtälje gått över till Stockholmsserierna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Markus Holst » 20 februari 2015, 09:42

Det finns ytterst många ställen där län och landskap inte följer varandra. Dalarnas län har avhandlats, men Västmanland skiljer sig och rätt rejält i utsträckning mellan län och landskap. Delar av Hallands län ligger i Småland, och delar av Halland ligger i Västra Götaland, som inte är samma sak som Västergötland.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Gyps » 20 februari 2015, 12:13

LasseMaja skrev:Dalarna utökades 1645:
"Särnadalen Särna och Idre socknar tillhörde ursprungligen Østerdalen i Norge. 1645 erövrades de av 200 Morakarlar, anförda av kaplanen i Älvdalen Daniel Boschovius. Vid fredsförhandlingarna i Brömsebro år 1645 glömdes området bort men förblev de facto därför svenskt och en del av Dalarna."
Det stämmer och dessutom sträckte sig Idres socken och därmed Sverige gräns ända till sjön Femunden som idag ligger i Norge.
Man visste inte riktigt var gränsen till Norge låg så man var tvungen att förhandla om saken år 1749.

Från wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Strömstadstraktaten
"Hösten 1749 inleddes gränsförhandlingar i Strömstad. Sverige ville inte lämna ifrån sig Idre och Särna, varför ett kompromissförslag lades fram om att Norge skulle få en del av gamla Idre socken öster om Femunden. Sverige godtog detta och gav samtidigt upp alla krav på Kautokeino, Karasjok och Utsjokis del norr om Tana älv."

Så Dalarna fick sin nuvarande gräns först då.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Sarvi » 20 februari 2015, 13:09

Sedan så hände det lite saker 1997 i samma veva som Skaraborgslän gick upp i Västra Götalands län. Då ville inte Habo och Mullsjö kommun vara med längre och flyttade till Jönköpings län och hamnade då i fantastiskt vackra Småland


Nä, Haboborna och Mullsjöingarna blev inte smålänningar bara för att kommunerna bytte län.

Landskapsgränserna sammanfaller inte med länsgränserna. Retligt nog sammanfaller de inte heller med tex sockengränserna, iallafallintedeslutligen (1995) gällande.

Tar man landskapsgränserna nere i Göteborgstrakten som exempel, så sicksackar sig gränsen mellan Västergötland och Bohuslän fram som en påtänd myra över Hisingen, som ju annars är Göteborgs kommun och Västra Götalands län. Man tänker ju sig även gärna att Göta älvs östra sida är stabilt Västergötland, men en del runt Bohus (Nödinge borde socken?) hör till Bohuslän. Etc.

Kan ingen ställa Lantmäteriet till svars för det här?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Göstring » 20 februari 2015, 15:57

Sarvi skrev:en del runt Bohus (Nödinge borde socken?) hör till Bohuslän.
På den tiden då Skårdals skate tillhörde Danmark/Norge ansåg sig innevånarna höra till Västergötland (kanske).
"Med själen till Västergötland och med kroppen till Bohuslän"
Sarvi skrev:iallafallintedeslutligen (1995) gällande.
Vad har du för källa till det här? Socknarna har "frysts" många gånger.

Skriv svar