Namngivning av åtalade i massmedia - sedan när då?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Namngivning av åtalade i massmedia - sedan när då?

Inlägg av Sarvi » 23 februari 2005, 21:18

Osäker på om det är rätt forum - kanske efterkrigstiden passar bättre? :?

Det har kommit en ny (?) trend i svensk massmediarapportering av brottmål - den åtalade anges med namn redan innan dom fallit. Ofta räcker det med åtal för att personnamn ska anses ha ett nyhetsvärde och publiceras. Förr i tiden var det "33-åringar" hit och "42-åringar" dit, numera verkar det vara regel snarare än undantag vid mer uppmärksammade brottsmål att namnet publiceras. Hörbymordet, Lindmordet, nu senast Söderhamnsrånet.

Nu vill jag inte ha en debatt om rätt eller fel här, jag undrar bara när började den här trenden egentligen? Och när började seden att inte ange namnet på förövaren breda ut sig i massmedia? Jag har ett vagt minne av att Johan Ander (den senaste att avrättas i Sverige, 1910) hängdes ut med namn i pressen redan innan dom fallit, men jag kan ha misstagit mig.

Återigen, undvik helst att tjafsa om det här är rätt eller fel m.h.t. allmännintresset vs. personlig integritet. Däremot är jag intresserad av när och varför bruket att inte namge åtalade bredde ut sig (om det nu gjorde det), och när och varför det återkom (om det nu gjort det). :)

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 23 februari 2005, 23:58

Upplagekriget och internationaliseringen.

Kniebolo
Medlem

Inlägg av Kniebolo » 24 februari 2005, 14:11

Jag tycker nog att publiceringen av namn och bild på ett antal nazister och mc-gängmedlemmar som de fyra dagstidningarna Expressen,
Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet gjorde den 30 november 1999 under rubriken "Hotet mot demokratin" utgjorde ett slags vändpunkt.

Minnet är ju rätt subjektivt men jag tycker att det var ovanligt att namn på dömda lämnades ut för en tio-femton år sedan på samma sätt som idag. Med ovan nämnda publicering gick man ut med namn och bild på att antal personer som inte var dömda för brott på ett sätt som, så vitt jag vet, inte har någon motsvarighet inom svensk media. Jag kan tänka mig att det bröt en del tabun gällande namnpubliceringar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 februari 2005, 13:26

Om jag har förstått tråden rätt så är det nog rätt att förvarna människor om en farlig brottsling flyr från fängelset. Annars tycker jag det är ganska så meningslöst att avslöja folks intentitet, om ingen fara föreligger. :)

Stefan

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Inlägg av johane » 25 februari 2005, 18:14

Jornalister har ett ansvar.. De skall visa vad som är i almänhetens intresse. Om det är någon helt okänd preson tycker jag absolut inte att de bör namnge. Men om det exempelvis är en politiker, eller ngn annan ofentlig preson måste de namnge personen. Folket har rätt att veta vad det är för salgs preson de röstar på eller låtar ta hand om ens pengar, aktier fonder etc. I vårat mordärna samhälle är det nästan bara medja vi får vår info från.

//johan

Singer
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Singer » 26 februari 2005, 10:05

Jag vet inte när man började namngefolk osv, men däremot vet jag att man ENBART får publicera namnen på gärningsmännen om de anses farliga för allmänheten. Stora brott som mord m.m. leder därför ofta till att gärningsmannens namn kommer ut.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 1 maj 2005, 15:42

Kniebolo skrev:Jag tycker nog att publiceringen av namn och bild på ett antal nazister och mc-gängmedlemmar som de fyra dagstidningarna Expressen,
Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet gjorde den 30 november 1999 under rubriken "Hotet mot demokratin" utgjorde ett slags vändpunkt.
Jo jag håller med om att det förefaller ha varit en vändpunkt. Dessutom
om jag inte minns helt fel ställde sig vänsterrörelsen i Sverige med Göran
Persson och övriga halvtunga namn sig bakom publiceringen. Kan man från
mediernas sida få ett tydligare klartecken?

Som jag förstått det får man enligt brittisk lagstiftning publicera namn och
bild på dömda brottslingar. Detta brukar tabloidtidningar göra när de vill
sälja lite extra lösnummer, genom att publicera namn och bild på en pedofil
och lägga dit en braskande rubrik i stil med; "THIS MAN LIVES NEAR YOUR
CHILDREN", eller något åt det hållet.

Nog bara en tidsfråga innan beteendet når Sverige. I Danmark publicerades
t.ex. Mijailo Mijailovics namn och bild i Ekstrabladet omedelbart efter gripandet,
medan svenska medier var mer återhållsamma efter att de skämt ut sig med
de sensationsjournalistiska skriverierna om "35-åringen".

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 maj 2005, 16:07

Singer skrev:Jag vet inte när man började namngefolk osv, men däremot vet jag att man ENBART får publicera namnen på gärningsmännen om de anses farliga för allmänheten. Stora brott som mord m.m. leder därför ofta till att gärningsmannens namn kommer ut.
Däremot så är det mer eller mindre olämplig som en engelsk dagstidning gjorde för några år, att namnge pedofiler. Visserligen är det bra för eventuellt småfamiljer att veta vilka som kan förgripa sina barn. Men dessa är då väldigt åsatta och tvingas i sin tur att åka illa ut. Men gör det inget brott så är det ingen fara, gör dom ett brott så kanske föräldrarna kan sätta sina barn i säkerhet om nån med sådana tankar kan vara i närheten. Men farliga brottslingar som är farliga, måste tidningarna varna för om polisen ger tillåtelse.

Stefan

Skriv svar