Det har kommit en ny (?) trend i svensk massmediarapportering av brottmål - den åtalade anges med namn redan innan dom fallit. Ofta räcker det med åtal för att personnamn ska anses ha ett nyhetsvärde och publiceras. Förr i tiden var det "33-åringar" hit och "42-åringar" dit, numera verkar det vara regel snarare än undantag vid mer uppmärksammade brottsmål att namnet publiceras. Hörbymordet, Lindmordet, nu senast Söderhamnsrånet.
Nu vill jag inte ha en debatt om rätt eller fel här, jag undrar bara när började den här trenden egentligen? Och när började seden att inte ange namnet på förövaren breda ut sig i massmedia? Jag har ett vagt minne av att Johan Ander (den senaste att avrättas i Sverige, 1910) hängdes ut med namn i pressen redan innan dom fallit, men jag kan ha misstagit mig.
Återigen, undvik helst att tjafsa om det här är rätt eller fel m.h.t. allmännintresset vs. personlig integritet. Däremot är jag intresserad av när och varför bruket att inte namge åtalade bredde ut sig (om det nu gjorde det), och när och varför det återkom (om det nu gjort det).