Sigismund

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Sigismund

Inlägg av Relay » 22 februari 2005, 11:12

Har precis köpt lite böcker under bokrean och under bussresan hem läser jag lite från Ulf Sundbergs bok som har titeln
Svenska Freder och stillestånd 1249-1814
Jag bläddrar fram till konflikten mellan Sigismund och Hertig Karl. Författaren nämner jag citerar från sidan 217
Sigismund går till historien som en föga sympatisk person som betytt väldigt lite för Sveriges utveckling.
Författaren nämner även innan sluttexten att Sigismund flyttade Polens huvudstad från Krakow till Warszawa.
Om nu Sigismunds betydelse i Sveriges historia anses som väldigt liten. Hur stor är hans betydelse då i Polens historia?
Jag hoppas jag kan få några bra och uttömmande svar på detta.
Själv tror jag dock att Sigismund indirekt betydde mer för Sverige än många kanske vill medge.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 22 februari 2005, 11:29

Sigismund var oerhört betydelsefull i Polens historia, inte minst eftersom han rederade under en av landets mest expansiva perioder. Han gjorde t o m anspråk på den ryska kejsarkronan (1610) men fick nöja sig med territoriell expansion österut (på den tiden omfattade Polen hela Vitryssland och större delen av Baltikum och Ukraina samt delar av det som nu är Ryssland ända bortom Smolensk). Sigismund genomförde också motreformationen med kraft i Polen (tidigare stort inslag av f a reformerta) och lyckades få stora delar av de östkristna (ortodoxa) att erkänna Roms överhöghet. Han var också aktiv i ansträngningarna att hålla turkarna på avstånd.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 22 februari 2005, 11:48

Tack Probstner
Efter ditt svar funderar jag lite på om inte Sverige hade kunnat vinna mycket på en allians med Polen istället för krig mot dom. I det läget tycker jag man bordet sett Polen som en naturlig allierad mot Ryssland. Det kanske även hade kunnat stärka Polen så att landet inte blev det offer i den stora huggsexan där polen bit för bit förlorade sitt inflytande och tillslut upphörde att existera för ett tag.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 22 februari 2005, 12:59

Och mot kejsaren. Och mot Danmark. Sverige och Polen har haft många gemensamma fiender.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 22 februari 2005, 17:38

Vare sig Danmark eller Tysk-romerksa riket var fiender till Polen. Undantaget Ärkehertigens mislyckade försök att ta över Samväldets krona 1587-1588 med vapenmakt så var relationerna goda mellan de två riken som förenades av hotet från Osmanska väldet.

Sigismund var ju ett resultat av försöken till att bilda en allians mellan Sverige och Samväldet, dock så hade alliansen itne alltför stoa genomslagskraft. Det mest betydelsefulla resultatet var segern vid Wenden 1578 där en svensk-polsk arme på 4000-5000 man slog 16000 ryssar som belägrade slottet.

Man skall komma ihåg att de svenska invasionerna under Karl X och Karl XII som lade gruden för Polens kollaps tillsammans med oviljan hos den polska adeln att avstå ifrån sin maktställning under 1700-talet. Man hamnade helt enkelt efter i den militära revolutionen, svagheten ledde till att grannländerna lyckades försvag riket bit för bit tills dess att chanserna att överleva var borta.

Skriv svar