Det värsta hos de nordiska länderna
-
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det värsta hos de nordiska länderna
I min skapade tråd om katastrofen i Asien (viewtopic.php?t=17704) så har resongemanget gått in på hur många som stupade i fältslag, sjukdomar, epidermier och andra olyckor. Det tänkte jag att vi skulle i fortsättningen göra i denna tråd.
TÅGKATASTROFER:
Sveriges värsta tågolycka inträffade i Getå utanför Norrköping den 1 oktober 1918 när 41 personer omkom. Varav tre-fyra kvarlevor var så svårt sargade att det inte gick att indentifiera kropparna. Ca 10 personer begravdes gemensamt på en kyrkogård i Norrköping oavsett var nånstans det kom ifrån i landet. Vad jag vet så har både Norge och Finland haft svåra tågkatastrofer.
BRAND
Göteborgsbranden 1998 är den största katastrofen om man räknar bort Estonia och flodvågen i Asien. Stadshotellet i Borås som brann 1978 när 20 personer omkom var den tidigare största brandkatastrofen i Sverige. Det flesta var ungdomar som firade sin studentexamen.
Ungefär samma tidpunkt som Boråsbranden så förfryst åtta personer i Blåfjället utanför Duved i Jämtland, nio personer hade blivit överraskade av stormbyar. Det var en kille som överlevde och han räddades igenom att han hade försökt hålla sig igång medan dom andra lade sig för att "sova". Han fick amputera ett par fingrar och nånting annat har jag för mig.
Norge hade ett jordskred någon gång under 1880-talet när 111 personer omkom, ett tiotal gårdar förflyttades cirka en halvmil.
Här var inledningen i denna tråd.
Stefan
TÅGKATASTROFER:
Sveriges värsta tågolycka inträffade i Getå utanför Norrköping den 1 oktober 1918 när 41 personer omkom. Varav tre-fyra kvarlevor var så svårt sargade att det inte gick att indentifiera kropparna. Ca 10 personer begravdes gemensamt på en kyrkogård i Norrköping oavsett var nånstans det kom ifrån i landet. Vad jag vet så har både Norge och Finland haft svåra tågkatastrofer.
BRAND
Göteborgsbranden 1998 är den största katastrofen om man räknar bort Estonia och flodvågen i Asien. Stadshotellet i Borås som brann 1978 när 20 personer omkom var den tidigare största brandkatastrofen i Sverige. Det flesta var ungdomar som firade sin studentexamen.
Ungefär samma tidpunkt som Boråsbranden så förfryst åtta personer i Blåfjället utanför Duved i Jämtland, nio personer hade blivit överraskade av stormbyar. Det var en kille som överlevde och han räddades igenom att han hade försökt hålla sig igång medan dom andra lade sig för att "sova". Han fick amputera ett par fingrar och nånting annat har jag för mig.
Norge hade ett jordskred någon gång under 1880-talet när 111 personer omkom, ett tiotal gårdar förflyttades cirka en halvmil.
Här var inledningen i denna tråd.
Stefan
Mera militärt, den 24 oktober 1940 inträffade en olycka på sjön Armasjärvi i östra Tornedalen. 46 män miste sina liv under beredskapstjänstgöring i anslutning till den finska gränsen. Offren var inte bara de som ingick i det 23:e ingenjörkompaniet. Två personer, färjkarlen och hans bror omkom även de.
Mvh
Mvh
-
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Kapten_Gars
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Aj då, jag tycker vi ska gräva fram händelsen för att piska upp hatet!Kapten_Gars skrev:Störst mängder civila dödades antagligen 1611 då danska och tyska soldater massakrerade Kalmars hela befolkning förutom det fåtal som undkom. Kalmar var då Sveriges nästa största och viktigaste stad.
Denna massaker är synnerligen bortglömd på båda sidor om sundet.
(ironi )
-
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Flera händelser
Klågerupkravallerna 1811 är möjligen den värsta händelsen som har utspelats mellan militär och civila.
Busskraschen utanför Jönköping på mitten av 1970-talet är nog den svåraste trafikolyckan som har hänt i landet.
Hur än vi vänder o vrider på historiska händelser så är nog naturkatastrofen en av de värsta som har drabbat Sverige.
Stefan
Klågerupkravallerna 1811 är möjligen den värsta händelsen som har utspelats mellan militär och civila.
Busskraschen utanför Jönköping på mitten av 1970-talet är nog den svåraste trafikolyckan som har hänt i landet.
Hur än vi vänder o vrider på historiska händelser så är nog naturkatastrofen en av de värsta som har drabbat Sverige.
Stefan
Var är existensen av denna massaker belagd egentligen? Och om det verkligen inträffade var det väl en relativt typisk form av krigföring, i synnerhet när det handlade om städer som intogs efter föregående belägring och stormning. Den gode Gustav II Adolf var inte heller främmande för brutal krigföring, exempelvis i samband med Kristianopels erövring eller infallet i Skåne 1612. Så goda kålsupare fanns det gott om.Kapten_Gars skrev:Störst mängder civila dödades antagligen 1611 då danska och tyska soldater massakrerade Kalmars hela befolkning förutom det fåtal som undkom. Kalmar var då Sveriges nästa största och viktigaste stad.
Denna massaker är synnerligen bortglömd på båda sidor om sundet.
Estonias förlisning
524 svenskar omkom vid färjan Estonias förlisning på morgonen 28/9 1994.
Frågan är väl, tyvärr, om inte Asienkatastrofen visar sig ha skördat fler liv.
Mvh Dagwood
Frågan är väl, tyvärr, om inte Asienkatastrofen visar sig ha skördat fler liv.
Mvh Dagwood
- Belisarius
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem