Tidsmaskin

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Tidsmaskin

Inlägg av Panzerschreck » 13 september 2004, 23:47

Säg att du har en tidsmaskin, du kan åka till vilken plats vilken tidpunkt du vill TVÅ gånger för att se vad som egentligen hände eller hur det egentligen var. När du väl avänder tidsmaskinen får du gå ut om du vill, men du kan även flyga runt osynlig (för att inte störa historiska förlopp eller dylikt). Så, Vad skulle ni göra?

Mvh John

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 september 2004, 08:04

Personligen, tror jag att jag antingen skulle slå sönder maskinen eller åka till Romerska riket eller något maffigt slag.

Med antingen menar jag att jag har sett på tok för mycket star trek där dom åker genom tiden härs och tvärs och annat djävulskap.

Men frestelsen skulle nog bli för stor och jag skulle nog åka iallafall. :)

/Tomas Ibsen (F.d. Star Treknarkoman. Inte nu längre. Nu ör det KRIG och våld och död som gäller. ST blev för mesigt, för pacifistiskt och för PK)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 14 september 2004, 12:37

Tomas Ibsen skrev
Nu ör det KRIG och våld och död som gäller.
:lol: samma här, du är i gott sällskap här tror jag. Är det nåt slags fel på oss tro?

jag skulle kunna åka runt i flera hundra år och kolla på saker som hänt, jag skulle vara helt salig över att se allt i verkligheten. Samtidigt skulle man ibland säkert tänka, jaha, var det så egentligen!!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 september 2004, 13:04

Jesu liv - hela om det går, finns det mikro och toalett i tidsmaskinen? Annars födelsen alt. korsfästelsen. Främst för att se hur det egentligen gick till.

Big Bang. Dels för fysiken, dels för filosofin, dels för ljudeffekterna. Kom inte och snacka om nån j-a hemmabio sen...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 14 september 2004, 13:10

Lite tråkigt att man inte får vara med och "påverka" annars hade Playboymansion NR1.

Skulle varit kul och få veta vem som sköt Kennedy Oswald eller nån annan.

Eller fått veta hur det egentligen går till när våra beslutsfattare styr och ställer.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 14 september 2004, 15:42

Hexmaster skrev:Jesu liv - hela om det går, finns det mikro och toalett i tidsmaskinen? Annars födelsen alt. korsfästelsen. Främst för att se hur det egentligen gick till.

Big Bang. Dels för fysiken, dels för filosofin, dels för ljudeffekterna. Kom inte och snacka om nån j-a hemmabio sen...
Hmm, men om det var vakum innan så kan det väl inte låta nått :lol:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 september 2004, 17:04

Panzerschreck skrev:
Hexmaster skrev:Jesu liv - hela om det går, finns det mikro och toalett i tidsmaskinen? Annars födelsen alt. korsfästelsen. Främst för att se hur det egentligen gick till.

Hmm, men om det var vakum innan så kan det väl inte låta nått :lol:
Inga problem, man lägger sig strax utanför stötvågen och hänger med. Hang ten! Fixar du tidsmaskinen så gör jag resten. (Hörde en liten röst i örat... Vasaru, "lounge" nånting..?)

De två-tre tidpunkterna jag nämnde är nog de som folk ägnat mest tankemöda åt genom historien, i synnerhet om man inkluderar BB i begreppet Skapelsen. När det gäller Jesu liv & gärningar så har så ofantligt mycken lärd möda lagts ner de senaste tvåtusen åren på att vrida och vända på allting, det vore nästan chockartat att kunna lämna fram bildbevis "Så här var det!". Särskilt för de som haft fel.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 14 september 2004, 22:35

Hexmaster skrev:(Hörde en liten röst i örat... Vasaru, "lounge" nånting..?)
Du hörde alldeles rätt. Den här tråden kan vara seriös, men den hänger på en mycket tunn tråd och får en sista chans att bli mer än en uppräkning av vad man skulle vilja se för tufft. Försök exempelvis ta upp de formativa moment ni helst skulle vilja studera närmare i historien.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 15 september 2004, 00:31

Syftet var att få reda på vad vilka händelser ni skulle vilka se vad som verkligen hände, eller hur saker verkligen gick till.
Bra exempel är polska kavalleriet 1939, sådana saker

Mvh John

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 15 september 2004, 06:30

Svensk historia:

Jag skulle nog välja 1986 och se vem som sköt statsministern. Christer eller?

Världen:

Se världens största pansarslag vid Kursk.

Användarvisningsbild
Bakis
Medlem

Inlägg av Bakis » 23 september 2004, 18:12

Eftersom man ändå inte kunde påverka historien, så skulle jag av egoistiska skäl åka tillbaks till Dinosauriernas tid.
Det skulle nog vara en mäktig syn, dels för varelserna men också vegetationen.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 23 september 2004, 20:17

Jag skulle nog inte resa så långt tillbaka. Någonstans runt 1910 skulle jag tro. I varje fall mellan sekelskifte och första världskriget. Har inte tänkt igenom helt och hållet vilket årtal. Skulle vilja se den tidens teknik med industrier, fartyg, järnvägar mm fungera i "skarpt läge". Men det var också en väldigt intressant och spännande period rent politiskt, socialt och inte minst kulturellt. Det blev nog en långtur både i Sverige och runt om i världen.

Personligen är jag inte lika intresserad av slagfält, kanoner, kulsprutor och sådant. (Men inte helt ointresserad heller).

En annan intressant resa vore Stockholm under Bellmans tid. Det vore häftigt att se honom framträda. Och få sitta och supa med han. (Har en gång suttit och supit en hel kväll med Evert Taube och det var en stor upplevelse). Men Bellmans tid innehåller också väldigt mycket annat intressant.

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 28 september 2004, 15:43

Fredrikshald 30 november 1718, och se vem som egentligen sköt kungen.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 12 oktober 2004, 22:00

Vet inte om jag skulle våga bevittna ett slag, risken är väll rätt stor att man råkar komma lite för nära :P

Men nog skulle dessa händelser vara spännande att bevittna:

*Slaget vid Gettysburg. Försvaret av Little Round Top, Gettysburg, 2:a juli. Motivering överflödig, skulle gärna sett Chamberlain och hans 20th Maine's eminenta försvar av kullen. Picket's Charge vore också mycket intressant, och säkert en mäktig syn. Skulle gärna intervjuat Lee efter slaget, och fråga varför han gjorde som han gjorde.

*Slaget vid Falkirk, 1746. Intressant att se hur en skara lågutrustade krigare i princip kunde slakta den vältränade och disciplinerade brittiska armén.

*En Tyrannosaurus Rex i aktion skulle jag heller inte tacka nej till :)

Annars vore det självklart väldigt spännande att ta del av människors vardag, oavsett vart. Nybyggare i USA, svenska torpare... you name it!

//EMS

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 13 oktober 2004, 10:10

Angus, om du läser lite nogrannare första meddelandet ser du att du kan komma hur nära som helst :)

Skriv svar