Tidsmaskin
- Panzerschreck
- Medlem
Tidsmaskin
Säg att du har en tidsmaskin, du kan åka till vilken plats vilken tidpunkt du vill TVÅ gånger för att se vad som egentligen hände eller hur det egentligen var. När du väl avänder tidsmaskinen får du gå ut om du vill, men du kan även flyga runt osynlig (för att inte störa historiska förlopp eller dylikt). Så, Vad skulle ni göra?
Mvh John
Mvh John
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Personligen, tror jag att jag antingen skulle slå sönder maskinen eller åka till Romerska riket eller något maffigt slag.
Med antingen menar jag att jag har sett på tok för mycket star trek där dom åker genom tiden härs och tvärs och annat djävulskap.
Men frestelsen skulle nog bli för stor och jag skulle nog åka iallafall.
/Tomas Ibsen (F.d. Star Treknarkoman. Inte nu längre. Nu ör det KRIG och våld och död som gäller. ST blev för mesigt, för pacifistiskt och för PK)
Med antingen menar jag att jag har sett på tok för mycket star trek där dom åker genom tiden härs och tvärs och annat djävulskap.
Men frestelsen skulle nog bli för stor och jag skulle nog åka iallafall.
/Tomas Ibsen (F.d. Star Treknarkoman. Inte nu längre. Nu ör det KRIG och våld och död som gäller. ST blev för mesigt, för pacifistiskt och för PK)
- Perra
- Medlem
Tomas Ibsen skrev
Nu ör det KRIG och våld och död som gäller.
jag skulle kunna åka runt i flera hundra år och kolla på saker som hänt, jag skulle vara helt salig över att se allt i verkligheten. Samtidigt skulle man ibland säkert tänka, jaha, var det så egentligen!!
- Panzerschreck
- Medlem
Hmm, men om det var vakum innan så kan det väl inte låta nåttHexmaster skrev:Jesu liv - hela om det går, finns det mikro och toalett i tidsmaskinen? Annars födelsen alt. korsfästelsen. Främst för att se hur det egentligen gick till.
Big Bang. Dels för fysiken, dels för filosofin, dels för ljudeffekterna. Kom inte och snacka om nån j-a hemmabio sen...
Inga problem, man lägger sig strax utanför stötvågen och hänger med. Hang ten! Fixar du tidsmaskinen så gör jag resten. (Hörde en liten röst i örat... Vasaru, "lounge" nånting..?)Panzerschreck skrev:Hmm, men om det var vakum innan så kan det väl inte låta nåttHexmaster skrev:Jesu liv - hela om det går, finns det mikro och toalett i tidsmaskinen? Annars födelsen alt. korsfästelsen. Främst för att se hur det egentligen gick till.
Big Bang. Dels för fysiken, dels för filosofin, dels för ljudeffekterna. Kom inte och snacka om nån j-a hemmabio sen...
De två-tre tidpunkterna jag nämnde är nog de som folk ägnat mest tankemöda åt genom historien, i synnerhet om man inkluderar BB i begreppet Skapelsen. När det gäller Jesu liv & gärningar så har så ofantligt mycken lärd möda lagts ner de senaste tvåtusen åren på att vrida och vända på allting, det vore nästan chockartat att kunna lämna fram bildbevis "Så här var det!". Särskilt för de som haft fel.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Du hörde alldeles rätt. Den här tråden kan vara seriös, men den hänger på en mycket tunn tråd och får en sista chans att bli mer än en uppräkning av vad man skulle vilja se för tufft. Försök exempelvis ta upp de formativa moment ni helst skulle vilja studera närmare i historien.Hexmaster skrev:(Hörde en liten röst i örat... Vasaru, "lounge" nånting..?)
Mvh Petter
- Panzerschreck
- Medlem
Jag skulle nog inte resa så långt tillbaka. Någonstans runt 1910 skulle jag tro. I varje fall mellan sekelskifte och första världskriget. Har inte tänkt igenom helt och hållet vilket årtal. Skulle vilja se den tidens teknik med industrier, fartyg, järnvägar mm fungera i "skarpt läge". Men det var också en väldigt intressant och spännande period rent politiskt, socialt och inte minst kulturellt. Det blev nog en långtur både i Sverige och runt om i världen.
Personligen är jag inte lika intresserad av slagfält, kanoner, kulsprutor och sådant. (Men inte helt ointresserad heller).
En annan intressant resa vore Stockholm under Bellmans tid. Det vore häftigt att se honom framträda. Och få sitta och supa med han. (Har en gång suttit och supit en hel kväll med Evert Taube och det var en stor upplevelse). Men Bellmans tid innehåller också väldigt mycket annat intressant.
Personligen är jag inte lika intresserad av slagfält, kanoner, kulsprutor och sådant. (Men inte helt ointresserad heller).
En annan intressant resa vore Stockholm under Bellmans tid. Det vore häftigt att se honom framträda. Och få sitta och supa med han. (Har en gång suttit och supit en hel kväll med Evert Taube och det var en stor upplevelse). Men Bellmans tid innehåller också väldigt mycket annat intressant.
Vet inte om jag skulle våga bevittna ett slag, risken är väll rätt stor att man råkar komma lite för nära
Men nog skulle dessa händelser vara spännande att bevittna:
*Slaget vid Gettysburg. Försvaret av Little Round Top, Gettysburg, 2:a juli. Motivering överflödig, skulle gärna sett Chamberlain och hans 20th Maine's eminenta försvar av kullen. Picket's Charge vore också mycket intressant, och säkert en mäktig syn. Skulle gärna intervjuat Lee efter slaget, och fråga varför han gjorde som han gjorde.
*Slaget vid Falkirk, 1746. Intressant att se hur en skara lågutrustade krigare i princip kunde slakta den vältränade och disciplinerade brittiska armén.
*En Tyrannosaurus Rex i aktion skulle jag heller inte tacka nej till
Annars vore det självklart väldigt spännande att ta del av människors vardag, oavsett vart. Nybyggare i USA, svenska torpare... you name it!
//EMS
Men nog skulle dessa händelser vara spännande att bevittna:
*Slaget vid Gettysburg. Försvaret av Little Round Top, Gettysburg, 2:a juli. Motivering överflödig, skulle gärna sett Chamberlain och hans 20th Maine's eminenta försvar av kullen. Picket's Charge vore också mycket intressant, och säkert en mäktig syn. Skulle gärna intervjuat Lee efter slaget, och fråga varför han gjorde som han gjorde.
*Slaget vid Falkirk, 1746. Intressant att se hur en skara lågutrustade krigare i princip kunde slakta den vältränade och disciplinerade brittiska armén.
*En Tyrannosaurus Rex i aktion skulle jag heller inte tacka nej till
Annars vore det självklart väldigt spännande att ta del av människors vardag, oavsett vart. Nybyggare i USA, svenska torpare... you name it!
//EMS
- Panzerschreck
- Medlem