En fråga till bättre vetande!

Skriv svar
Fjoodor
Medlem

En fråga till bättre vetande!

Inlägg av Fjoodor » 4 augusti 2004, 01:19

Vad betyder egentligen det tecken där man håller upp de 3 "första" fingrarna på handen, dvs tummen, pek- och långfingret??

Såg senast idag Karelin (den ryska brottaren för er som inte kände till det) visa det på TVprogramet "OS inom oss" efter att han vunnit OS-finalen i 130-kilosklassen 1996 i Atlanta.

Har också sett turkar och serber göra samma tecken.

Har tidigare hört lösa rykten om att det skulle vara någon nationalistisk symbol i Serbien som användes av dem i inbördeskriget. Men då förstår jag inte varför Karelin och turkarna använder sig av det så det låter ju inte riktigt rätt...

Hade ingen aning om var jag skulle lägga detta, så det fick bli i "Efterkrigstiden".

Det är möjligt att det är en dum fråga som alla borde veta svaret på, men jag skulle vara glad om någon som visste kunde svara.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 augusti 2004, 03:09

Det var en intressant fråga, dock har jag inte en aning. Jag flyttar tråden till Historia - Övrigt & Allmänt, där den passar bättre.

/Robert Sköld

Fjoodor
Medlem

Inlägg av Fjoodor » 4 augusti 2004, 16:00

Kan det vara så enkelt att det är V-tecknet??

I Grekland är det oerhört fult att visa handflatan för någon, och därmed så kan man alltså inte göra det klassiska V-tecknet med handflatan utåt.
Samtidigt kan man inte göra det med handryggen utåt då det också är en oerhört obscen gest.

Som bekant så är den ortodoxa kyrkan stor i både Grekland, Serbien och Ryssland. Kan det ha något med den ortodoxa kristendomen att göra att man inte bör visa handflatan för folk??

Alltså har man lagt till ett finger (tummen) så att det ska kunna användas.

Men det förklarar fortfarande inte varför turkarna använder sig av samma gest.

Jag kom på den här förklaringen idag när jag rensade ogräs...trodde aldrig att det kunde vara givande med trädgårdsarbete :wink:

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 4 augusti 2004, 18:26

Använder inte nynazisterna något liknande som hälsning ibland? :?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 augusti 2004, 19:21

Om det är med pek och långfingret och tummen så kan det vara ett serbiskt tecken för treenighet.

:)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 augusti 2004, 20:34

Ett ovidkommande inlägg från Jonas_H. togs bort.

/Marcus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 4 augusti 2004, 22:23

En fundering skulle kunna vara att det är något sorts tecken till gud? Alla personer ni nämnt hittils är ju ortodoxa (utom Turkiet då), vilket kanske ger en liten hint till att det har med religion att göra?

Jag kanske har fel, men brukar man inte t ex lägga två fingrar (pekfinger-långfinger) på bibeln när man avlägger en ed, och att en del idrottsmän kysser dessa två fingrar och sedan sträcker upp dem i luften? Det du skriver om tummen kanske bara är så att vissa sträcker ut den medan andra håller in den mot de andra böjda fingrarna?

Eller är fingrarna i tecknet du beskriver särade, d v s är pek- och långfingret särade som i ett v-tecken, eller är de tillsammans?

/Johan

Fjoodor
Medlem

Inlägg av Fjoodor » 4 augusti 2004, 22:51

Johan Elisson skrev:En fundering skulle kunna vara att det är något sorts tecken till gud? Alla personer ni nämnt hittils är ju ortodoxa (utom Turkiet då), vilket kanske ger en liten hint till att det har med religion att göra?

Jag kanske har fel, men brukar man inte t ex lägga två fingrar (pekfinger-långfinger) på bibeln när man avlägger en ed, och att en del idrottsmän kysser dessa två fingrar och sedan sträcker upp dem i luften? Det du skriver om tummen kanske bara är så att vissa sträcker ut den medan andra håller in den mot de andra böjda fingrarna?

Eller är fingrarna i tecknet du beskriver särade, d v s är pek- och långfingret särade som i ett v-tecken, eller är de tillsammans?

/Johan
Nej alla fingrar är särade.

Någon skrev att det kan vara ett serbiskt tecken för treenighet.
Som jag skrev så trodde jag att det kunde ha något att göra med den ortodoxa kristendomen, och kan alltså mycket väl betyda treenigheten.

Men jag har aldrig sett tecknet i sammanhang med något grekiskt och dessutom sett turkar visa det.

Fjoodor
Medlem

Inlägg av Fjoodor » 5 augusti 2004, 13:59

Wolfblitzer skrev:Använder inte nynazisterna något liknande som hälsning ibland? :?
Det hade jag ingen aning om innan. Men det såg jag faktiskt på TV4 igår när de visade 30:e November.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 6 augusti 2004, 00:32

När det gäller turkarna....... det är inte som på bilden va? Kolla noga på hans hand, han gör nämligen en symbol som är ganska känd, men du kan inte mena det?

Bild

//Bedrettin

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 8 augusti 2004, 11:26

Fjoodor skrev: Som bekant så är den ortodoxa kyrkan stor i både Grekland, Serbien och Ryssland. Kan det ha något med den ortodoxa kristendomen att göra att man inte bör visa handflatan för folk??
När jag tjänstgjorde på Balkan fick jag lära mig att hälsningen stod för Serbiens tre delar och dess oskiljaktlighet (eller något sådant), men om det nu även är andra folk som gör den gesten så kan det ju inte vara hela sanningen.
Det kan ha en koppling till den ortodoxa kyrkan (som du skriver). En annan tänkbara lösning är att tecknet helt enkelt har olika betydelser för olika folkslag under olika tidsepoker!

Fjoodor
Medlem

Inlägg av Fjoodor » 8 augusti 2004, 22:59

Bedrettin skrev:När det gäller turkarna....... det är inte som på bilden va? Kolla noga på hans hand, han gör nämligen en symbol som är ganska känd, men du kan inte mena det?

http://www.teror.gen.tr/turkce/images/f ... bdac1b.jpg

//Bedrettin

Nej, jag är övertygad om att det var tre fingrar med i leken.
Iof var det bara en enda person så det är möjligt att han gjorde fel :wink:

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 9 augusti 2004, 13:12

Kan det inte helt enkelt ha betytt något i stil med att det var hans 3:e OS-guld? De enklaste förklaringarna är ofta de bästa.

Skriv svar