Historia blir kärnämne

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Historia blir kärnämne

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 maj 2004, 09:28

Historia ska ju bli kärnämne i gymnasiet. Hur har det sett ut med historieutbildningen tidigare, och hur tror ni att det kommer att utveckla sig? Är historieämnets återuppdykande en åtgärd sprungen ur desperation inför okunniga ungdomar, eller något slags etik/moral-bildande åtgärd?

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/st ... 94,00.html

-Dan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Historia blir kärnämne

Inlägg av Sarvi » 22 maj 2004, 10:31

Peter Englund skrev om historieämnets förfall redan 2001, även om han talar mer allmänt än om just gymnasiet. Intressant läsning, som alltid när det gäller Peter Englund:

http://www.peterenglund.com/textarkiv/histkron.htm

Införandet av historia som kärnämne må väl vara behjärtansvärt och kanske ett steg på vägen till ökad historiekunskap, men nu återstår att få kvalitet på undervisningen också, och få eleverna att lära sig. Det är nog inte lika lätt som att mickla med läroplanen.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 930
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 1 december 2006, 04:04

Blir historia inget kärnämne längre i och med borgerligt styre? De avbryter vänsterns skolreform som jag förstått det nämligen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 1 december 2006, 09:30

Utan att ha koll på hur de faktiska förslagen ser ut, men jag tror att samtliga borgerliga partier är för att historia skall göras till ett kärnämne i gymnasiet. Dessutom har bland annat moderaterna pratat om mer historieundervisning i grundskolan.

Så just den skolreformen är nog inte i fara.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 1 december 2006, 10:12

Sist det begav sig så prioriterades ämnet Religionskunskap före Historia, och det var till följd av kristdemokraternas inflytande under en borgerlig regering. Men idag kanske man ser utrymme för båda ämnena? På bekostnad av vad, blir naturligtvis följdfrågan.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 29 september 2005, 09:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 1 december 2006, 16:11

När jag gick i gymnasiet(5-6 år sen) har jag för mig att både historia och religion var kärnämnen. Iaf dom första kurserna. Fortsättningskurserna var ju beroende på vilket program man läste.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 1 december 2006, 16:40

Probstner skrev:Sist det begav sig så prioriterades ämnet Religionskunskap före Historia, och det var till följd av kristdemokraternas inflytande under en borgerlig regering. Men idag kanske man ser utrymme för båda ämnena? På bekostnad av vad, blir naturligtvis följdfrågan.

/ Probstner
Kan man inte dra in på den svenska litteraturkunskapen?
En stor gäspning tycker jag.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 1 december 2006, 16:54

Leikin skrev:När jag gick i gymnasiet(5-6 år sen) har jag för mig att både historia och religion var kärnämnen. Iaf dom första kurserna. Fortsättningskurserna var ju beroende på vilket program man läste.
Då minns Du fel, men Du gick kanske på ett program (SP) där Historia A låg i år 1.

Schwalbe: eller öka valfriheten bland de praktisk-estetiska ämnena kanske.

/ Probstner

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 1 december 2006, 17:45

Schwalbe skrev:Kan man inte dra in på den svenska litteraturkunskapen?
Något sådant ämne finns inte. :wink: Men mer undervisning i skriftlig framställning och litteratur skulle definitivt behövas.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 1 december 2006, 18:07

Schwalbe skrev: Kan man inte dra in på den svenska litteraturkunskapen?
En stor gäspning tycker jag.
Med tanke på Folkpartiets förslag om litteraturkanon så är nog inte det så aktuellt :)

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 14 december 2006, 22:38

Wooster skrev:Med tanke på Folkpartiets förslag om litteraturkanon så är nog inte det så aktuellt :)
Syftar du på gäspningen eller indragandet? :wink:

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 14 december 2006, 22:40

Ender Wiggin skrev:
Wooster skrev:Med tanke på Folkpartiets förslag om litteraturkanon så är nog inte det så aktuellt :)
Syftar du på gäspningen eller indragandet? :wink:
Inget indragande. Men en hel del gäspande ;)

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 december 2006, 02:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Samuelsson » 27 december 2006, 10:31

Problemet, som alltid i skolmiljön, är väl att stimulera eleverna till att vilja lära sig ett ämne. Att skapa ett intresse kring det hela, och göra det intressant. Kanske man skulle införa en lektionstimmes surfning på Skalman.nu i veckan. Det skulle nog göra susen, och sen skulle eleverna både kräva historia och tillgodogöra sig kunskapen de får i skolsalen. :D

Det kan inte finnas mycket som är tråkigare än att försöka lära ut något till omotiverade/ointresserade elever.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 27 december 2006, 13:39

Samuelsson skrev:Problemet, som alltid i skolmiljön, är väl att stimulera eleverna till att vilja lära sig ett ämne. Att skapa ett intresse kring det hela, och göra det intressant. Kanske man skulle införa en lektionstimmes surfning på Skalman.nu i veckan. Det skulle nog göra susen, och sen skulle eleverna både kräva historia och tillgodogöra sig kunskapen de får i skolsalen. :D

Det kan inte finnas mycket som är tråkigare än att försöka lära ut något till omotiverade/ointresserade elever.
Mycket vettigt i det du skriver. Och jag tror många elever är omotiverade och ointresserade därför att läraren inte lyckas förklara för eleven varför det är intressant att lära sig någonting. Skolan fokuserar alldeles för mycket på att banka in historiska händelser och litterära verk och alldeles för lite på att övertyga eleverna om att det faktiskt är vettigt att kunna historien och våra litterära referenser för att förstå dagens omvärld.

Användarvisningsbild
agricola
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 september 2006, 14:54
Ort: Stockholm

Inlägg av agricola » 6 januari 2007, 19:32

Probstner skrev:
Leikin skrev:När jag gick i gymnasiet(5-6 år sen) har jag för mig att både historia och religion var kärnämnen. Iaf dom första kurserna. Fortsättningskurserna var ju beroende på vilket program man läste.
Då minns Du fel, men Du gick kanske på ett program (SP) där Historia A låg i år 1.

Schwalbe: eller öka valfriheten bland de praktisk-estetiska ämnena kanske.

/ Probstner
Jag började gymnasiet hösten 2000, det var alltså första året enligt det nya gymnasiesystemet där ett program bestod av minst 2500 poäng. Så mycket jag kan minnas lästes "Historia A" endast av de som gick samhällsvetenskap åk 1 och vidare de som valde inriktningen samhällsvetenskap (dvs "sam-sam") läste "Historia B" på programmets åk 2. Resterande program läste alltså inte historia. Enligt det tidigare systemet har jag för mig att naturvetare också läst historia, men kan ha fel.

Synpunkter jag vill lägga till diskussionen är att historia är kanske det ämne som lärde sig minst om under min grundskoletid och det är alltså endast denna kunskap om historia många människor bär med sig som sin historiska kunskaper. Vad jag minns från grundskolan är endast franska revolutionen, industriella revolutionen och sedan lite svensk historia. Eftersom jag själv gick "sam-sam"-programmet läste jag både A- och B-kurserna. Det var först under min gymnasiet tid ett intresse för historia väcktes inom mig så att jag beslöt att läsa vidare på i ämnet på universitetsnivå. Vad jag vill säga är alltså att historia BÖR göras till ett kärnämne och obligatorisk till alla, eftersom det är så intressant och en viktigt del av en god allmänbildning.

---
S.P.

Skriv svar