Konst genom historien

Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Konst genom historien

Inlägg av Schwalbe » 6 maj 2004, 20:47

Vilka konstnärer skulle du säga är de som har betytt mest för historien?
Och varför? (Tre räcker)

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 7 maj 2004, 00:31

I icke rangordnad ordning...

- Alexander
- Napoleon
- Guderian

Det var väl krigskonst vi pratar om? :D

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 7 maj 2004, 11:40

Historia är INTE krig, historia är så mycket mer. Hur många gåner måste man säge det? 8O

Pablo Picasso gjorde ju mycket abstrakt på sin tid så han är väl ett ganska bra exempel att ta upp.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 7 maj 2004, 12:11

Alla konstnärer som gjort en avbild eller målat av Landskap / Byggnader som fanns under deras tid är sådant som jag anser vara värt att titta på just därför man får en liten inblick hur det såg ut då.

Att kolla på tavlor som heter "Cirkel i Fyrkant" och visar en Cirkel i en Fyrkant är inget som jag prioriterar :P Även om det vore en miljon tavla ..

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 7 maj 2004, 12:23

Leonardo Davinci måste ju någon säga :wink:
Salvador Dali :) Extrem surrealism
Adolf Hitler var ju också en "konstnär" och han har ju betytt en hel del för historien.

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 7 maj 2004, 13:19

Wolfblitzer skrev:Historia är INTE krig, historia är så mycket mer. Hur många gåner måste man säge det? 8O

Pablo Picasso gjorde ju mycket abstrakt på sin tid så han är väl ett ganska bra exempel att ta upp.
Ojoj, vicken reaktion på en humoristiskt utformad kommentar...prova slå upp humor i en ordbok du, så ska du få se...

Sen så förstår jag inte vad du avsér med ditt inlägg eftersom du verkar hävda att krigskonsten inte är enligt dig "godkänd" som konstform utan vidare kommentar, vilket var ett spår jag hade hoppats att någon skulle hugga på när jag skrev mitt inlägg...dock kanske då på ett litet mindre otrevligt sätt förstås...

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem

Inlägg av Kahalani » 7 maj 2004, 18:27

Scipio skrev:
Ojoj, vicken reaktion på en humoristiskt utformad kommentar...prova slå upp humor i en ordbok du, så ska du få se...

Sen så förstår jag inte vad du avsér med ditt inlägg eftersom du verkar hävda att krigskonsten inte är enligt dig "godkänd" som konstform utan vidare kommentar, vilket var ett spår jag hade hoppats att någon skulle hugga på när jag skrev mitt inlägg...dock kanske då på ett litet mindre otrevligt sätt förstås...
Hej jag ska hugga på ditt inlägg och förhoppningsvis på ett trevligare sätt.
Krigskonst är en vetenskap. Konst används i dagligt tal för att beskriva konstnärers verk. En militär använder krigskonsten att nå sina mål. För konstnären är konsten målet med resan.

Det är också väldigt svårt att hitta någon militär befälhavare oavsett hur duktig han är som erhållit något konstnärsstipendium.

(men men alla stora konstnärer är ju missförstådda;-)

Med vänlig hälsning

K

Skriv svar