desperat hjälp om martin luther king

Skriv svar
emme
Ny medlem

desperat hjälp om martin luther king

Inlägg av emme » 10 mars 2004, 09:17

jag behöver hjälp om martin luther king.
ska skriva ett arbete om honom men jag har inte fått den information jag har letat efter...(vilket betyder att jag har vanlig fakta, men det är inte det jag vill ha) har kollat bibliotek,
har skickat till en massa snubbar som vet mycket om honom, men de har inte svarat.

behöver hjälp med denna frågan:
hur har talet "Ihave a dream" och marschen påverkat oss"? politiskt och kristet sett?

känner att jag inte kan svara på den själv,, behöver en diskussion eller endast vad Du tror/vet/tänker när du hör/läser om hans tal...

desperat/emme
Senast redigerad av 3 emme, redigerad totalt 11 gång.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 mars 2004, 09:34

men jag har inte fått den information jag har letat efter...
har skickat till en massa snubbar som vet mycket om honom, men de har inte svarat.
Det är tyvärr väldigt vanligt. Elevhandledningar skriver dumförnumstigt att man kan fråga experterf, eller kräva tre källor; en skriftlig, en intervju och en t.ex. på internet. Så delas sig gruppens tre elever på var sin källa; en går till biblioteket, en kollar experten, en söker på internet.

Tyvärr, den korrekta ordningsföljden lär vara att börja med t.ex. biblioteket, sedan kolla på internet (lämpligen i en liten spiral)!, gemensamma diskussioner gruppmedlemmar emellan, och sedan när man kan och funderat rätt så mycket - först då kontaktar man experten och diskuterar nyanser jämlikar emellan...

Det är inte roligt att meddela grundläggande fakta åt nybörjare som nte ens hinner anteckna, och där man måste bokstavligen diktera dessa grundfakta...

Jag har inte sökt på MLK på sistone, men jag utgår ifrån att både biblioteket och internet har en hel del.

Sorry, Emme, det måste få bubbla ut nån gång.
Välkommen hit och fortsätt och delta!!!

Exakt vilka följder hans tal och marscher har åstadkommit vet jag ej, men eftersom medborgarrättskraven HAR slagit igenom tämligen snart efter dessa, så...

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 11 mars 2004, 11:55

Min teori är att MLK lyckades få svarta att tro på fredlig lösning, till skillnad från t ex Malcolm X, som var vänsterextrem revolutionär, och ville ha ett krig mot de vita.
Han betonade reformismen inom den svarta rörelsen.
Ang. kristendom - även jesus var ju en pacifist som dog för sin tro. :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 mars 2004, 22:23

Löwe skrev:...till skillnad från t ex Malcolm X, som var vänsterextrem revolutionär
Varför vänsterextrem?

Skriv svar