Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 26 februari 2019, 18:14

Vi skiljer på Mello, som är de svenska "uttagningarna" och ESC som sänds i maj, va, lagom till att alla tröttnat på't. Det är den svenska tävlingen som känns kul, ESC är mest jobbig och folk i andra länder har så bedrövlig musiksmak.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Sarvi » 26 februari 2019, 20:02

Markus Holst skrev:
26 februari 2019, 18:14
Det är den svenska tävlingen som känns kul
Bara om man med ”kul” avser något plågsamt, upprepat och vämjeligt (men ändå på något vis helt innehållslöst) - lite som en serie magpumpningar utspridda över sex veckors tid.

Ähum. Åter till saken.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av masase » 26 februari 2019, 20:36

Passar i brist pa inspiration.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 26 februari 2019, 22:37

Jag tackar för förklaringen :P Men samtidigt undrar jag varför det talas inte om Eurovisions sångtävling eller så? Jag kan och inte heller vill tro att det heter Eurovision Song Contest i Frankrike! :lol:

I Finland talar man nästan alltid om "Euroviisut" ("Eurovisor"). "Viisu" är på finska mer eller mindre en synonym för en (folklig eller populär) sång, inte som "visa" på svenska, d.v.s. ett speciellt stycke eller en sång av viss typ.


Men on masase vill inte ta sitt ansvar, så:
2001.jpg
Vad ni ser är inte ett känt verk av en uppskattad konstfotograf utan en sorts "hommage" av konststuderande vid ett akademi (där fotografen var, om jag minns rätt, nån slags professor).

Vad hette fotografen och vad hette det ursprungliga fotot?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 27 februari 2019, 16:15

Eftersom frågeställaren placerat "2001" vid bilden kan vi förmodligen anta att det rör sig om ett 9/11 foto. Men där är det stopp :( ...

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 27 februari 2019, 19:17

Jag tror jag ar tidigare sagt att när jag ger ett namn på en bildfil (för andvändning i en quiztråd), så brukar jag väljer ett nman som jag själv tycker är småroligt - och det är allt. Men just i det här fallet syftar 2001 på året då "kopian" iscensattes och fotograferades och bildbehandlades.

Men ni är verkligen ena riktiga filister och ignoranter! Men om jag berättar att när originalet såldes på ett auktion - fär inte så himla många år sedan - var utropspriset ett miljondollarbelopp och följaktligen kunde man se ett foto av fotot när man läste sin morgontidning (eller skrollade sitt "newsfeed" på nätet.

Och det som depikterades i originalet är inte ett ämne som skalmaniter i regel skulle ha sett som helt främmande eller ointressant. (Rent konstnärligt sett var det en hel del konseptualism och dylikt med i bilden, men det kan vi utelämna här.)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Sarvi » 27 februari 2019, 20:00

Jeff Walls foto med den något otympliga men beskrivande titeln ”Dead Troops Talk (A Vision After an Ambush of a Red Army Patrol near Moqor, Afghanistan, Winter 1986)”. Vi kälkborgare noterar naturligtvis främst prislappen a 3,7 miljoner dollar.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 27 februari 2019, 20:43

Artist:
Jeff Wall (Canadian, born 1946)
Title:
Dead Troops Talk (A vision after an ambush of a Red Army patrol, near Moqor, Afghanistan, winter 1986) , 1992
Medium:
transparency in lightbox
Size:
229.2 x 417.2 cm. (90.2 x 164.3 in.)

About this artwork

(1) "One of the most influential photographers to emerge in the last thirty years, Jeff Wall creates elaborately staged transparencies that are displayed in light boxes. Wall’s photographs conjure moments of strange resonance, mixing art historical references with subtle conceptual strategies and juxtapositions to offer a critique of modern living. In Dead Troops Talk, Wall captures an intricate fictional scene that resembles at once a painting of war and a still from a zombie horror film. Staged in several parts, the photograph depicts a battlefield with soldiers coming back to life. The men show a range of emotional responses to their newfound transcendence, from humor to confusion. In a strange paradox, the troops appear more concerned with interpersonal relationships than with the historical meaning of their own actions."

(2) "In Dead Troops Talk, Wall merges conventions from war and horror movies with those of the history painting of previous eras to create an elaborate, grotesque fiction. The picture presents a hallucinatory scene in which soldiers who have just been killed on the battlefield are re-animated, engaging with each other in what the artist describes as a ‘dialogue of the dead’. As the title indicates, the troops are a Soviet patrol ambushed in Afghanistan during the war and occupation of the 1980s. Each figure or group seems to respond differently to the experience of death and reanimation. The three soldiers clowning with their own wounds provide a note of macabre levity. Wall has suggested that their black humour is as plausible a reaction to their circumstances as the more serious or distressed responses of their comrades. As carefully constructed as a film or epic painting, the work was shot in a large temporary studio, involving performers and costume, special effects and make-up professionals. The figures were photographed separately or in small groups and the final image was assembled as a digital montage."

(3) https://photodocumentationfromthefield. ... oops-talk/


Christie's
Post-War and Contemporary Art Evening Sale
New York, 8 May 2012

Estimate
USD 1,500,000 - USD 2,000,000

Price realised
USD 3,666,500

(Bild) https://www.christies.com/lotfinder/Lot ... tails.aspx


Sarvi har en fråga för oss!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Sarvi » 28 februari 2019, 18:26

Tack! På ett sätt fortsätter vi på föregående fråga... jag söker en gemensam litterär nämnare till följande:
39EB6D81-3F4D-4BE2-B304-7EC059BA195B.jpeg
Gammal grek (nåja, syrier)
39EB6D81-3F4D-4BE2-B304-7EC059BA195B.jpeg (41.77 KiB) Visad 1033 gånger
73EC224D-5B36-4713-8ABC-6A4791E8EEF9.jpeg
Inte full lika gammal engelsman
73EC224D-5B36-4713-8ABC-6A4791E8EEF9.jpeg (48.01 KiB) Visad 1033 gånger
672A84E3-25EC-4CAE-98D6-D95670385355.jpeg
Kontemporära fiktiva britter
672A84E3-25EC-4CAE-98D6-D95670385355.jpeg (17.52 KiB) Visad 1033 gånger
Vad är den litterära gemensamma nämnare?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Sarvi » 2 mars 2019, 09:25

Den ”gamla greken” var Λουκιανός, kan det vara en tråd att nysta i...?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9757
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 2 mars 2019, 14:32

De där britterna på tredje bilden, känner väl igen han till vänster - är det från Eastenders?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Sarvi » 2 mars 2019, 16:34

Inte Eastenders såvitt jag vet, men det är nog inte alls osannolikt att du känner igen honom, han har medverkat i många brittiska produktioner, på senare år kan du sett honom i någon av deckarna Midsomer Murders, Lewis, Inspector George Gently, eller kanske hans sista roll i Poldark... eller i en till deckarserie ihop med han som syns till höger i bilden. Det är den deckarserien som i sin tur leder vidare mot Den Gemensamma Nämnare.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9757
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 3 mars 2019, 09:22

Warren Clarke på trean? Längre kommer jag inte.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Sarvi » 3 mars 2019, 10:06

Warren Clarke är rätt, och den andre är Colin Buchanan vilket leder till polisserien Dalziel & Pascoe. TV-serien är sprungen ur Reginald Hills böcker, och det är titeln på en av de böckerna (och motsvarande avsnitt av serien) som är Den Gemensamma Nämnaren med de båda föregående...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Sarvi » 5 mars 2019, 20:58

Λουκιανός, eller Lukianos (Lucian) var en syrisk skriftställare strax efter Kristi födelse som har kallats ”satirens fader”. Bland hans verk kan noteras Νεκρικοὶ Διάλογοι (De dödas dialoger), 30 korta dialoger som utspelar sig i dödsriket mellan hädangångna berömdheter.

Genren fick ett uppsving under den tidigmoderna ålderns intresse för antiken, och Lord George Lyttelton publicerade 1760 en känd Dialogues of the Dead som bland annat innehöll en Dialog mellan Karl XII och Alexander den store... fanns även flera franska författare i genren, som återigen var tänkta dialoger mellan olika avlidna
personer, ofta i satiriskt syfte.

Dialogues of the Dead är också namnet på en (mycket bra) kriminalroman av Reginald Hill med polisduon Andy Dalziel och Peter Pascoe. Även ett avsnitt av TV-serien Dalziel & Pascoe har titeln Dialogues of the Dead, även om den inte har mer än en ytlig likhet med den mycket komplexa romanen. Jag ska inte avslöja något om handlingen men dialoger med de döda har en central roll i mysteriet.

Den gemensamma nämnaren var alltså Dialogues of the Dead eller ”de dödas dialoger”. Frågan fri!

Skriv svar