Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Giancarlo
Medlem

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 15 feb 2011 01:23

Thanks. Har inte spisat svalbosoppan, däremot drack jag en gång en svalbodryck där svalbona hade fått koka ett tag och sen sötats med sockerrörsjuice. Svalbona bidrog till att göra priset högre och smaken skummare och drycken tjockare och full med vit slemslamsor. Värt varenda peng? njaeee... :D

Denna lilla uppstoppade hund var den sista i sin numera utdöda ras:
Bild
Rasen var viktig för en viss maträtt en gång i tiden: på vilket sätt?
Senast redigerad av 2 Giancarlo, redigerad totalt 15 gång.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 15 feb 2011 11:03

Det den lille gynnaren (lystade till namnet Whiskey) gjorde var att hjälpa till att laga mat. Men hur då?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 15 feb 2011 11:47

Giancarlo skrev:Det den lille gynnaren (lystade till namnet Whiskey) gjorde var att hjälpa till att laga mat. Men hur då?

Oh jag vet jag vet! Det måste vara Chico Rolls......
Chico Rolls.jpg
Dom flesta var säkra på att innehållet tillverkats genom en levande hund :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 16 feb 2011 00:25

Hehe nej inget sådant, inte heller blev Whiskey och hans vänner uppätna. De fick hjälpa till med en viss syssla i köket, vara delar i en köksmaskin, för att sedan extraknäcka som benvärmare.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 16 feb 2011 11:48

Det där var en bra fråga - för över en ''Turnspit Dog'' - ramlade man minsann inte bums :D

Spettvändarhundar - sprang i ekorrhjul för att rotera stekspettet! 8O

http://www.gtj.org.uk/en/small/item/GTJ01748/

Vi lefver och lär här.......

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 16 feb 2011 17:25

Där satte Varjag den! Spettvändarhunden användes i England från senmedeltiden till mitten på artonhundratalet, då mer högteknologiska kök med järnspisar och automatiserade rotisserier konkurrerade ut dem varav de inte avlades längre och dog ut.

Bild
Wikipedia har lite roligt att berätta om hundarna:
The Vernepator Cur was bred to run on a wheel in order to turn meat so it would cook evenly. This took both courage (to stand near the fire) and loyalty (not to eat the roast). Due to the strenuous nature of the work, a pair of dogs would often be worked in shifts. This may have led to the proverb 'every dog has his day.' The dogs were also taken to church to serve as foot warmers. One story says that during service at a church in Bath, the Bishop of Gloucester, gave a sermon and uttered the line "It was then that Ezekiel saw the wheel...". At the mention of the word "wheel" several turnspit dogs, who had been brought to church as foot warmers, ran for the door.

Varjag häller upp nästa styrketår.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 16 gånger.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 16 feb 2011 23:00

Tack Giancarlo - styrketår, sägs denna vara kunna vara.I Kina. Vad kan det vara? Varjag

nool
Medlem

Inlägg av nool » 17 feb 2011 08:53

Det finns ju mycket potensstärkande maträtter från djurriket, ormar, hjortpenisar, osv.

Min gissning, baserat på formen, är dock att detta handlar om hajfenor. Stämmer det?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 17 feb 2011 10:08

nool skrev:Det finns ju mycket potensstärkande maträtter från djurriket, ormar, hjortpenisar, osv.

Min gissning, baserat på formen, är dock att detta handlar om hajfenor. Stämmer det?
Nej nool - mycket värre, även om kinesisk vidskepelse också håller på att utrota hajarna ur haven....här handlar det om en mycket mindre stam av utrotningshotade varelser, JUST p.g.a. samma kinesiska mumbo-jumbo! :wink:

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 18 feb 2011 05:01

Torkas, krossas, mals - intages med lämplig dryck........ :wink:

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 18 feb 2011 10:59

Ytterligare ett offer - som knappast överlever.......
viskepelsens slaktdjur.jpg
med Ettusenfyrahundramillioner potentiella potenssökare som kunder - finns det inget hopp :x

Frågan är fri!, Varjag

nool
Medlem

Inlägg av nool » 18 feb 2011 13:03

varjag skrev:Ytterligare ett offer - som knappast överlever.......
viskepelsens slaktdjur.jpg
med Ettusenfyrahundramillioner potentiella potenssökare som kunder - finns det inget hopp :x

Frågan är fri!, Varjag
Jag hade faktiskt tänkt gissa på noshörning, men höll mig till den kinesiska faunan ...

nool
Medlem

Inlägg av nool » 18 feb 2011 17:01

Jag känner mig manad att bidra med nästa fråga. Då det är fredag, två minuter i helg, passar det väl bra med en dryckjomsfråga!

Genever kommer inte - som man skulle kunna tro av namnet - från Genève. Denna vanligt förekommande missuppfattning beror på ett litet stavfel. Frågan är inte vem som urspungligen stavade fel och varför, utan snarare vad/var/vem genevern egentligen tagit sitt namn från?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 feb 2011 11:35

nool skrev:Jag känner mig manad att bidra med nästa fråga. Då det är fredag, två minuter i helg, passar det väl bra med en dryckjomsfråga!

Genever kommer inte - som man skulle kunna tro av namnet - från Genève. Denna vanligt förekommande missuppfattning beror på ett litet stavfel. Frågan är inte vem som urspungligen stavade fel och varför, utan snarare vad/var/vem genevern egentligen tagit sitt namn från?
Från enbär! Som är smakkryddan i drycken. Holländarna började smaksättningen och kallade drycken efter
holländska enbär - jeneverbes = Jenever. Academie Francais var tydligen på sin vakt redan då - för dom stavade fanskapet - genievre, vilket antagligen fastnade som genever. J och G - blev GIN på engelska. Med samma enbärskryddning - och en Gudadryck på heta latituder. Naturligtvis, för finsmakaren - gäller bara äkta London Gins och GT är nödvändigt när svetten lackar. Som just nu - med +29C klockan 20.34 på kvällen.....

En God Idé - jag blandar en genast! :lol:

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 20 feb 2011 12:12

Jävlar. Jag som var på "Det Nationella Genevermuseet" i Hasselt för några månader sedan. Och presterar att redan glömma bort saken.